Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Ma, 20 Feb. 2012, 22:21 Onderwerp: carburatie |
|
|
Na een run van mijn SM 950 op de testbank zaterdag tijdens de sleuteldag was de vaststelling de volgende:
Onder de 5000 toeren veel te arm ( hij is nogal bokkerig bij lage toeren dat klopt)
Boven 5000 toeren veel te rijk afgesteld.
Mijn vraag is nu bij het te arme gebied of dit op te lossen valt door de naalden iets te liften of zou ik beter de stationair sproeiers vergoten.
Wat betreft de hogere toerentallen zal ik waarschijnlijk de sproeiers enkele maatjes verkleinen, ik dacht aan 5 punt te verkleinen.
Wie heeft er ervaring mee?
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 20 Feb. 2012, 22:45 Onderwerp: |
|
|
stationairsproeier = behoorlijk alleen echt stationair!
oppakgebied = CO2 schroef !!
middengebied = naald
1/2 - vol = hoofdsproeier
Waarbij je altijd met de grootste sproeier moet beginnen: dus eerst hoofd aanpassen, dan wordt automatish midden ook iets minder, dan naald, dan CO2+ stationair (die laatsten overlappen erg).
Check eerst eens wat er nu in zit... origineel??
5 minder op de hoofdsproeiers doet al best wel wat, kan je zeker proberen.
naalden hetzelfde: Huidigestand? origineel??
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Ma, 20 Feb. 2012, 23:07 Onderwerp: |
|
|
Hey Benny,
Post anders even de A/F curve, dat kan misschien meer info geven in deze discussie.
Als ik me goed herinner was het bij lage toeren buiten range >15 en daalde de verhouding bij hoge toeren tot 13.
|
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Di, 21 Feb. 2012, 0:01 Onderwerp: |
|
|
disco stu schreef: | Hey Benny,
Post anders even de A/F curve, dat kan misschien meer info geven in deze discussie.
Als ik me goed herinner was het bij lage toeren buiten range >15 en daalde de verhouding bij hoge toeren tot 13. |
Ik ga horen of ik de curve kan bemachtigen, ik heb ze momenteel niet.
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Di, 21 Feb. 2012, 0:05 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | stationairsproeier = behoorlijk alleen echt stationair!
oppakgebied = CO2 schroef !!
middengebied = naald
1/2 - vol = hoofdsproeier
Waarbij je altijd met de grootste sproeier moet beginnen: dus eerst hoofd aanpassen, dan wordt automatish midden ook iets minder, dan naald, dan CO2+ stationair (die laatsten overlappen erg).
Check eerst eens wat er nu in zit... origineel??
5 minder op de hoofdsproeiers doet al best wel wat, kan je zeker proberen.
naalden hetzelfde: Huidigestand? origineel?? |
Ik weet niet wat er veranderd is op dit ogenblik, vorige eigenaar had ook akra's erop staan maar is met originele aan mij verkocht. Nu weer akra's erop staan en sas en epc erafgegooid.
Na de run heb ik nu ongeveer een zicht van wat er kan verbeteren, ik kan idd misschien best eerst eens zien wat er momenteel inzit van sproeiers en hoe de naalden staan.
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 23 Feb. 2012, 22:28 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: |
Dr_Bean schreef:
stationairsproeier = behoorlijk alleen echt stationair!
oppakgebied = CO2 schroef !!
middengebied = naald
1/2 - vol = hoofdsproeier
Dus als ik de hoofdsproeiers verklein dan gaat ie nog armer lopen onderin als ik het goed begrijp,Dat kan ik dan weer verbeteren met de naalden te liften en de co schroef verder open te draaien? |
ja, precies.
Je kunt natuurlijk ook de hoofdsproeiers gewoon even origineel laten. Maar als je ze later dan alsnog kleiner maakt, dan gaat het middengebied ook wwer een beetje mee.
Vergeet NIET dat een testbank niet heilig is... je hebt bij een testbank geen rijwind. Rijwind geeft air-box druk verandering, en dat KAN resulteren in een ander mengsel.
Persoonlijk zou ik:
- Eerst kijken hoe het nu staat
- de hoofdsproeiers standaard KTM laten danwel terugzetten indien ze niet standaard waren,
- dan de naald 1 ringetje liften
- CO-schroef op gehoor nastellen/ beetje gokken
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Do, 23 Feb. 2012, 22:53 Onderwerp: |
|
|
de testbank zie ik als een richtlijn , nu weet ik al iets meer en kan ik aan de slag als ik ''even'' tijd heb.
De grote lijnen zijn nu toch al een beetje zichtbaar zodat het geen pure gok meer is om af te stellen.
Thx voor de info
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Do, 23 Feb. 2012, 23:07 Onderwerp: |
|
|
Als ik op ktm950.info kijk dan vind ik volgende zaken terug bij de carburateur:
#1 = main air jet (40)
#2 = ACV (air cut valve) jet (80)
#3 = idle-air jet (50)
#4 = low-speed jet (42)
#5 = main jet (155/160) with the main jet holder
#6 = starter jet (68)
#7 = idle-air mixture control screw(2 1/4 turns out)
Dan heb je ook nog de naaldpositie en de vlotterhoogte. De zogenaamde CO2-schroef waar jullie van spreken, is dat dan nog iets anders, of is dat wel degelijk een van de bovenstaanden?
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 23 Feb. 2012, 23:29 Onderwerp: |
|
|
CO2 schroef = nummer-7 (stationair-mengsel schroef)
hoofdsproeier = 5 duidelijk leek me
al die air-jets, low-speed jet , idle jet, start-jet etcetc kan je ook allemaal veranderen, maar dan ben je wel effe zoet voordat je het snapt denk ik.
Vlotternivo kan je controleren, maar daar zou ik het liefst afblijven.
gasnaald heeft ringetjes. standaard is het 1 na bovenste ringetje (2e van boven dus); vaak worden de naalden op de 3e van boven gezet (=naald 1 stapje omhoog!!)
Let op bij die naald: Daar ligt een ringetje onder, als je die kwijtraakt klopt er niets meer van.
tja.. tis een complexe carburateur... ze werden ook zo complex dat injectie makkelijker werd
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Zo, 26 Feb. 2012, 16:36 Onderwerp: |
|
|
Tot zover de stand van zaken :
Sproeiers zijn standaard 155-160
Naalden staan standaard 2 de ringetje van bovenaf.
CO schroefjes voorste carb. 2 1/4 toeren uitgedraaid
Achterste carb. 2 toeren uitgedraaid of zelfs nog iets minder. ( bijna een halve toer verschil )
Deze staan dus niet gelijk.
Wat ik al kapot geprutst heb ondertussen is Carb. verwarming, aansluiting van connector afgebroken.............
Deze link geeft nog een andere sproeierbezetting mee, ik weet niet of ik deze zou proberen ?
http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/carbs%20and%20FI/Jetting/H2W_kit/h2w_kit.html
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Zo, 26 Feb. 2012, 21:12 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | Tot zover de stand van zaken :
Sproeiers zijn standaard 155-160
Naalden staan standaard 2 de ringetje van bovenaf.
CO schroefjes voorste carb. 2 1/4 toeren uitgedraaid
Achterste carb. 2 toeren uitgedraaid of zelfs nog iets minder. ( bijna een halve toer verschil )
Deze staan dus niet gelijk.
Wat ik al kapot geprutst heb ondertussen is Carb. verwarming, aansluiting van connector afgebroken.............
Deze link geeft nog een andere sproeierbezetting mee, ik weet niet of ik deze zou proberen ?
http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/carbs%20and%20FI/Jetting/H2W_kit/h2w_kit.html |
Laatste update:
Voorste carburator heeft geen ringetje onder de clip van de gasnaald, de achterste wel .Dwz dat de naald al iets lager staat dan op het normale tweede ringetje.
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 27 Feb. 2012, 21:04 Onderwerp: |
|
|
volgens mij moeten ze allebij ringetje-clip-ringetje-veertje hebben
alleen de hoofdspriers zijn std verschillend voor en achter
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Ma, 27 Feb. 2012, 21:20 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | volgens mij moeten ze allebij ringetje-clip-ringetje-veertje hebben
alleen de hoofdspriers zijn std verschillend voor en achter |
Dat klopt ook volgens de microfiche, er is mee geprutst. Denk niet dat een mengeselschroef zichzelf een halve toer verzet op 5000km , had nochtans op 34d km grote beurt gekregen volgens de dealer.
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 27 Feb. 2012, 21:25 Onderwerp: |
|
|
maar bij een beurt gaan ze niet de carb nakijken en verstellen natuurlijk...
hooguit effe synchroon stellen
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|