lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

carburatie
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Feb. 2012, 22:21    Onderwerp: carburatie Reageer met quote

Na een run van mijn SM 950 op de testbank zaterdag tijdens de sleuteldag was de vaststelling de volgende:
Onder de 5000 toeren veel te arm ( hij is nogal bokkerig bij lage toeren dat klopt)
Boven 5000 toeren veel te rijk afgesteld.
Mijn vraag is nu bij het te arme gebied of dit op te lossen valt door de naalden iets te liften of zou ik beter de stationair sproeiers vergoten.
Wat betreft de hogere toerentallen zal ik waarschijnlijk de sproeiers enkele maatjes verkleinen, ik dacht aan 5 punt te verkleinen.
Wie heeft er ervaring mee?

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Feb. 2012, 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

stationairsproeier = behoorlijk alleen echt stationair!

oppakgebied = CO2 schroef !!
middengebied = naald
1/2 - vol = hoofdsproeier

Waarbij je altijd met de grootste sproeier moet beginnen: dus eerst hoofd aanpassen, dan wordt automatish midden ook iets minder, dan naald, dan CO2+ stationair (die laatsten overlappen erg).

Check eerst eens wat er nu in zit... origineel??

5 minder op de hoofdsproeiers doet al best wel wat, kan je zeker proberen.

naalden hetzelfde: Huidigestand? origineel??

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Feb. 2012, 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Benny,

Post anders even de A/F curve, dat kan misschien meer info geven in deze discussie.

Als ik me goed herinner was het bij lage toeren buiten range >15 en daalde de verhouding bij hoge toeren tot 13.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Di, 21 Feb. 2012, 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu schreef:
Hey Benny,

Post anders even de A/F curve, dat kan misschien meer info geven in deze discussie.

Als ik me goed herinner was het bij lage toeren buiten range >15 en daalde de verhouding bij hoge toeren tot 13.


Ik ga horen of ik de curve kan bemachtigen, ik heb ze momenteel niet.

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Di, 21 Feb. 2012, 0:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
stationairsproeier = behoorlijk alleen echt stationair!

oppakgebied = CO2 schroef !!
middengebied = naald
1/2 - vol = hoofdsproeier

Waarbij je altijd met de grootste sproeier moet beginnen: dus eerst hoofd aanpassen, dan wordt automatish midden ook iets minder, dan naald, dan CO2+ stationair (die laatsten overlappen erg).

Check eerst eens wat er nu in zit... origineel??

5 minder op de hoofdsproeiers doet al best wel wat, kan je zeker proberen.

naalden hetzelfde: Huidigestand? origineel??


Ik weet niet wat er veranderd is op dit ogenblik, vorige eigenaar had ook akra's erop staan maar is met originele aan mij verkocht. Nu weer akra's erop staan en sas en epc erafgegooid.
Na de run heb ik nu ongeveer een zicht van wat er kan verbeteren, ik kan idd misschien best eerst eens zien wat er momenteel inzit van sproeiers en hoe de naalden staan.

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Do, 23 Feb. 2012, 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu schreef:
Hey Benny,

Post anders even de A/F curve, dat kan misschien meer info geven in deze discussie.

Als ik me goed herinner was het bij lage toeren buiten range >15 en daalde de verhouding bij hoge toeren tot 13.


Hierbij de print van de run op de testbank.

Dr_Bean schreef:
stationairsproeier = behoorlijk alleen echt stationair!

oppakgebied = CO2 schroef !!
middengebied = naald
1/2 - vol = hoofdsproeier

Waarbij je altijd met de grootste sproeier moet beginnen: dus eerst hoofd aanpassen, dan wordt automatish midden ook iets minder, dan naald, dan CO2+ stationair (die laatsten overlappen erg).

Dus als ik de hoofdsproeiers verklein dan gaat ie nog armer lopen onderin als ik het goed begrijp,Dat kan ik dan weer verbeteren met de naalden te liften en de co schroef verder open te draaien?



Run KTM 950 SM.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  157.12 KB
 Weergegeven:  409 keer

Run KTM 950 SM.jpg



_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 23 Feb. 2012, 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Benny schreef:


Dr_Bean schreef:
stationairsproeier = behoorlijk alleen echt stationair!

oppakgebied = CO2 schroef !!
middengebied = naald
1/2 - vol = hoofdsproeier


Dus als ik de hoofdsproeiers verklein dan gaat ie nog armer lopen onderin als ik het goed begrijp,Dat kan ik dan weer verbeteren met de naalden te liften en de co schroef verder open te draaien?


ja, precies.

Je kunt natuurlijk ook de hoofdsproeiers gewoon even origineel laten. Maar als je ze later dan alsnog kleiner maakt, dan gaat het middengebied ook wwer een beetje mee.

Vergeet NIET dat een testbank niet heilig is... je hebt bij een testbank geen rijwind. Rijwind geeft air-box druk verandering, en dat KAN resulteren in een ander mengsel.

Persoonlijk zou ik:
- Eerst kijken hoe het nu staat
- de hoofdsproeiers standaard KTM laten danwel terugzetten indien ze niet standaard waren,
- dan de naald 1 ringetje liften
- CO-schroef op gehoor nastellen/ beetje gokken smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Do, 23 Feb. 2012, 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

de testbank zie ik als een richtlijn , nu weet ik al iets meer en kan ik aan de slag als ik ''even'' tijd heb.
De grote lijnen zijn nu toch al een beetje zichtbaar zodat het geen pure gok meer is om af te stellen.
Thx voor de info

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Do, 23 Feb. 2012, 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik op ktm950.info kijk dan vind ik volgende zaken terug bij de carburateur:

#1 = main air jet (40)
#2 = ACV (air cut valve) jet (80)
#3 = idle-air jet (50)
#4 = low-speed jet (42)
#5 = main jet (155/160) with the main jet holder
#6 = starter jet (68)
#7 = idle-air mixture control screw(2 1/4 turns out)




Dan heb je ook nog de naaldpositie en de vlotterhoogte. De zogenaamde CO2-schroef waar jullie van spreken, is dat dan nog iets anders, of is dat wel degelijk een van de bovenstaanden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 23 Feb. 2012, 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

CO2 schroef = nummer-7 (stationair-mengsel schroef)
hoofdsproeier = 5 duidelijk leek me

al die air-jets, low-speed jet , idle jet, start-jet etcetc kan je ook allemaal veranderen, maar dan ben je wel effe zoet voordat je het snapt denk ik.
rolleyes5 dizzy2 rolleyes2 rolleyes3

Vlotternivo kan je controleren, maar daar zou ik het liefst afblijven.
gasnaald heeft ringetjes. standaard is het 1 na bovenste ringetje (2e van boven dus); vaak worden de naalden op de 3e van boven gezet (=naald 1 stapje omhoog!!)

Let op bij die naald: Daar ligt een ringetje onder, als je die kwijtraakt klopt er niets meer van.



tja.. tis een complexe carburateur... ze werden ook zo complex dat injectie makkelijker werd 2thumbsup

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Feb. 2012, 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Tot zover de stand van zaken :

Sproeiers zijn standaard 155-160

Naalden staan standaard 2 de ringetje van bovenaf.

CO schroefjes voorste carb. 2 1/4 toeren uitgedraaid
Achterste carb. 2 toeren uitgedraaid of zelfs nog iets minder. ( bijna een halve toer verschil )


Deze staan dus niet gelijk.

Wat ik al kapot geprutst heb ondertussen is Carb. verwarming, aansluiting van connector afgebroken.............

Deze link geeft nog een andere sproeierbezetting mee, ik weet niet of ik deze zou proberen ?

http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/carbs%20and%20FI/Jetting/H2W_kit/h2w_kit.html

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Feb. 2012, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Benny schreef:
Tot zover de stand van zaken :

Sproeiers zijn standaard 155-160

Naalden staan standaard 2 de ringetje van bovenaf.

CO schroefjes voorste carb. 2 1/4 toeren uitgedraaid
Achterste carb. 2 toeren uitgedraaid of zelfs nog iets minder. ( bijna een halve toer verschil )


Deze staan dus niet gelijk.

Wat ik al kapot geprutst heb ondertussen is Carb. verwarming, aansluiting van connector afgebroken.............

Deze link geeft nog een andere sproeierbezetting mee, ik weet niet of ik deze zou proberen ?

http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/carbs%20and%20FI/Jetting/H2W_kit/h2w_kit.html


Laatste update:

Voorste carburator heeft geen ringetje onder de clip van de gasnaald, de achterste wel .Dwz dat de naald al iets lager staat dan op het normale tweede ringetje.

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Feb. 2012, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

volgens mij moeten ze allebij ringetje-clip-ringetje-veertje hebben

alleen de hoofdspriers zijn std verschillend voor en achter

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Feb. 2012, 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
volgens mij moeten ze allebij ringetje-clip-ringetje-veertje hebben

alleen de hoofdspriers zijn std verschillend voor en achter


Dat klopt ook volgens de microfiche, er is mee geprutst. Denk niet dat een mengeselschroef zichzelf een halve toer verzet op 5000km , had nochtans op 34d km grote beurt gekregen volgens de dealer.

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Feb. 2012, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

maar bij een beurt gaan ze niet de carb nakijken en verstellen natuurlijk...
hooguit effe synchroon stellen

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif