lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

benzinepomp is stout

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Okt. 2025, 20:35    Onderwerp: benzinepomp is stout Reageer met quote

Zo.
Eindelijk tijd gehad om de 950 een eerste wasbeurt te geven en de benzinepomp te demonteren. Ze ziet eruit alsof ze 100 jaar op de bodem van de zee heeft gelegen.

Ik vrees dat de optische ogen door de vele aanslag niet meer "zien". Reinigen met wat reiniger en een tandenborstel helpt niet.

Als ik de polen van een accu aansluit op de + en de - van de pomp, dan beweegt ze wel 1 keer. Maar als ik de polen van die accu aansluit op de stroomkabel van de pomp dan gebeurt er niets.

(Het losse draadje zat wel degelijk vast, het kwam per ongeluk los tijdens de manipulaties. Ik heb het eerst weer gesoldeerd en dan pas een accu aangesloten)

20251026_171755.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  351.71 KB
 Weergegeven:  12 keer

20251026_171755.jpg

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Okt. 2025, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een foto.

20251026_171239.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  207.26 KB
 Weergegeven:  26 keer

20251026_171239.jpg

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 31 Okt. 2025, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

mja.. dit gebeurt alleen als je de benzinepomp geheel onder water zet, en de ontluchting nietgoed gemonteerd is zodat het water er wel in kan maar niet meer uit.

vraag is altijd: had dit met het originele mechanische design wel gewerkt? eerlijk gezegd twijfel ik daar aan.

Maar omdat ik een zwak heb voor reizigers.. krijg je van mij gewoon een nieuwe print. Vraag is wel of de pomp zelf niet ook vast zit.
(pomp stang ff naar buiten trekken: moet ongeveer 3mm naar buiten kunnen en met de interne veer goed terug vallen.

Muug

BerichtGeplaatst: Vr, 31 Okt. 2025, 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Dr. Bean,

wat ik al schreeft: het is alsof ie jaren op de bodem van de zee heeft gelegen. laugh3

De pomp zit niet vast. Als ik het stroomdraadje van mijn accu er een paar keer tegen leg dan wordt het stangetje eruit getrokken (en het veert er dan terug in) en hoor je de pomp een pompgeluidje maken. thumbsup

Je mag me zeker een nieuwe print opsturen, maar laat me aub betalen!

Paul

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 31 Okt. 2025, 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

zie pb.

ps: ben eigenlijk wel benieuwd: ik denk dat de optische detectie het niet meer doet, maar.. dan zou de pomp ongeveer 1x per 2 seconden toch een puls moeten krijgen (noodloop) van de print. (met de motor UIT gebeurt dat dus precies 2x voordat de ECU de pomp helemaal afschakelt).

als de zaak zo nat geweest is , is vaak het dunne draadje naar de pomp toe door gecorrodeerd: dan is er niks mis met de print maar met de aansluiting...
(eerste foto is missend.. dus ik kan ook niet zien over welk draadje he jhet hebt.. maar misschien was dat hier ook wel het geval (draaidje bijna door...)

Het best maak je de ontluchting in naar beneden toe vast (zodat het water er UIT kan.
de pomp kun je op 2 manieren in zijn rubber zetten.. met het ontluchting tuitje naar beneden is de juiste!

Muug

BerichtGeplaatst: Vr, 31 Okt. 2025, 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien dat de pomp effectief wel 1 keer per twee seconden een puls kreeg. Dat kan verklaren waarom ik zo'n 60km lang sputterend vooruit ben kunnen gaan, tot in Vik i Myrdal. Ik had toen ondervonden dat de vlotterkamers leken vol te stromen bij stilstand (langs de kant van de weg, op stationair toerental), en dan kon ik weer tig aantal kms "normaal" rijden, tot die weer leegwaren. Dan terug aan de kant, wat wachten, en hop terug wat verderrijden.

edit: of het tuitje naar boven of onder zat, moet ik es bekijken, dat kan ik zien aan het al dan niet aanwezig zijn van een bocht van het afvoerbuisje.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 31 Okt. 2025, 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

en inderdaad.. dat is precies de bedoeling van die noodloop functie: "naar een veilige plek rijden": je kunt ~40km/h rijden denk ik, dan heeft ie precies genoeg aan die 1x per 2 seconde pomp actie.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: