Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Julesmt
|
Geplaatst: Zo, 13 Mei. 2012, 15:47 Onderwerp: Hoog stationair + inhouden |
|
|
M`n SMT heeft kuren, laatst begon ie ineens 2500 toeren stationair te lopen en nu sinds kort begint ie ook te stotteren, inhouden, knallen als je een constante snelheid probeert te rijden bij 3000 toeren zo`n beetje.
Geen foutcodes, tps, en mapwaardes zien er normaal uit bij niet lopende motor (kan het draaiend niet controleren want dan loopt tuneecu vast)
Ik heb de luchtfilter er al afgehaald, nerges losse stekkers, kapotte vac slangen of los zittende gaskleppen.
Iemand iedeen? |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 13 Mei. 2012, 15:54 Onderwerp: |
|
|
15 min laten draaien al eens geprobeert |
|
Naar boven |
|
 |
Julesmt
|
Geplaatst: Zo, 13 Mei. 2012, 17:37 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | 15 min laten draaien al eens geprobeert |
Het enige wat je daarmee doet is de leerwaardes wissen. Dit probleem kan nooit veroorzaakt worden door adaptieve waardes. |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Zo, 13 Mei. 2012, 18:32 Onderwerp: Re: Hoog stationair + inhouden |
|
|
Julesmt schreef: | M`n SMT heeft kuren, laatst begon ie ineens 2500 toeren stationair te lopen en nu sinds kort begint ie ook te stotteren, inhouden, knallen als je een constante snelheid probeert te rijden bij 3000 toeren zo`n beetje.
Geen foutcodes, tps, en mapwaardes zien er normaal uit bij niet lopende motor (kan het draaiend niet controleren want dan loopt tuneecu vast)
Ik heb de luchtfilter er al afgehaald, nerges losse stekkers, kapotte vac slangen of los zittende gaskleppen.
Iemand iedeen? |
Staan jou gas kleppen synchroon?.
Paul ritzen merkte op dat de mijne maar op 1,5 cylinder liep.
Bij onderzoek stonden de gas kleppen alles behalve synchroon stonden en later bleek ook nog dat de kleppen niet gecentreerd in het gas huis zaten.
Dit heeft totaal nu bij mij 4 uur gekost maar met eind resultaat een zeer mooi rustig stationair verloop van 1450 rpm i.p.v. 1700 rpm hier voor. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Julesmt
|
Geplaatst: Zo, 13 Mei. 2012, 20:01 Onderwerp: Re: Hoog stationair + inhouden |
|
|
Vonkenboer schreef: | Julesmt schreef: | M`n SMT heeft kuren, laatst begon ie ineens 2500 toeren stationair te lopen en nu sinds kort begint ie ook te stotteren, inhouden, knallen als je een constante snelheid probeert te rijden bij 3000 toeren zo`n beetje.
Iemand iedeen? |
Staan jou gas kleppen synchroon?.
Paul ritzen merkte op dat de mijne maar op 1,5 cylinder liep.
Bij onderzoek stonden de gas kleppen alles behalve synchroon stonden en later bleek ook nog dat de kleppen niet gecentreerd in het gas huis zaten.
Dit heeft totaal nu bij mij 4 uur gekost maar met eind resultaat een zeer mooi rustig stationair verloop van 1450 rpm i.p.v. 1700 rpm hier voor. |
Ik zal morgen m`n vacuum meter er eens aanhangen, kan ik ook meteen kijken of ik valse lucht heb op 1 cilinder. Maar het lijkt me stug dat dit probleem door synchronisatie komt, zo slecht loopt ie. |
|
Naar boven |
|
 |
Julesmt
|
Geplaatst: Ma, 14 Mei. 2012, 22:41 Onderwerp: |
|
|
Vandaag vacuum gemeten, was een klein beetje verschil. Maar als ik het stelschroefje verdraai zodat allebij de cilinders gelijk vacuum hebben loopt ie nog steeds even beroerd en hoog stationair. Tuneecu gaf ineens een storing op krukassensor circuit, gewist en hij kwam ook niet meer terug. Ik heb de kabels gecontroleerd en ze zijn goed, tevens met een scope het signaal gemeten van de sensor en dat is ook goed.
Iemand nog ideen? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 14 Mei. 2012, 22:51 Onderwerp: |
|
|
Bougiekappen goed op de bougies? Klinkt namelijk een beetje als een slechte ontsteking.
Zoiets ziet de ecu ook niet meteen _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Julesmt
|
Geplaatst: Ma, 14 Mei. 2012, 23:44 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Bougiekappen goed op de bougies? Klinkt namelijk een beetje als een slechte ontsteking.
Zoiets ziet de ecu ook niet meteen |
Ik zal `t morgen eens controleren.
Is het trouwens altijd zo dat je de koppeling in moet knijpen om `m te starten? Af en toe start ie zonder koppeling in te knijpen, maar soms moet ik `m wel in knijpen. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 15 Mei. 2012, 11:04 Onderwerp: |
|
|
Julesmt schreef: |
Is het trouwens altijd zo dat je de koppeling in moet knijpen om `m te starten? Af en toe start ie zonder koppeling in te knijpen, maar soms moet ik `m wel in knijpen. |
Controleer dit dan ook eens, "morgen".
linkje |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 15 Mei. 2012, 22:38 Onderwerp: |
|
|
Julesmt schreef: |
Wel of niet starten is bij de 990 een combinatie van interlocks die door de ECU gechecked worden.
Als je alleen mag starten met de koppeling ingetrokken betekend dat dat een van de andere interlocks blijft hangen/niet goed werkt:
- versnellingssensor (motor denkt dat ie in versnelling staat)
- zij-standaard sensor (Denkt dat zijstandaard uitgeklpat is).
Dit kan idd ook je probleem veroorzaken, want mappings e.d. zijn gedeeltelijk ook afhankelijk van die interlocks...
IN neutraal, zijstandaard ingeklapt, moet je gewoon mogen starten. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dukey

Geregistreerd op: 20-4-2007 Berichten: 212 Woonplaats: nieuw vossemeer
|
Geplaatst: Ma, 21 Mei. 2012, 17:09 Onderwerp: |
|
|
Ik zou ook eens kijken naar de tempratuur sensors
Koelvloeistof
En lucht
Neem aan dat de weerstand waarden wel in het boek staan
Als die afwijken zal je waarschijnlijk ook geen foutcodes krijgen
Maar denkt de ecu dat de motor koud is dus ook verhoogt stationair. _________________ 1190 adventure R |
|
Naar boven |
|
 |
Julesmt
|
Geplaatst: Ma, 21 Mei. 2012, 21:47 Onderwerp: |
|
|
dukey schreef: | Ik zou ook eens kijken naar de tempratuur sensors
Koelvloeistof
En lucht
Neem aan dat de weerstand waarden wel in het boek staan
Als die afwijken zal je waarschijnlijk ook geen foutcodes krijgen
Maar denkt de ecu dat de motor koud is dus ook verhoogt stationair. |
Die heb ik al gecontroleerd via Tuneecu, waardes zijn normaal. Als de motor koud is loopt ie ook normaal 1400 toeren en hoe warmer hij wordt hoe harder ie gaat lopen tot 2800 toeren.
Als ik dan een beetje gas geef begint ie te knallen, stotteren, inhouden. Belast of onbelast maakt niet uit. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 21 Mei. 2012, 23:19 Onderwerp: |
|
|
Zeker dat hij nergens valse lucht trekt ? Inlaatrubbers zitten goed, spanringen aangedraaid ? Desnoods de hele unit er eens afhalen, rubbers terug monteren waarbij je ze heel lichtjes insmeert met universeel vet aan de pasvlakken op de koppen en de unit zelf.
Wat doen de gaskleppen als hij uit zichzelf hoger in toeren gaat ? Zie je ze bewegen (verder opengaan) ?
Nog zo'n idioot idee maar ik heb het nog al gezien bij verhoogde toerentallen en moeilijk starten : genoeg speling op de gaskabels ? _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Di, 22 Mei. 2012, 20:42 Onderwerp: |
|
|
Vervuilde brandstof filter kan het pruttelen en stotteren voorzaken bij gas geven.
Maar het verhoogde stationair?.
als je nou de lambda sensors eens los koppeld en deze uitschakeld via tuneecu. misschien dat een van de 2 sensoren iets vreemd aangeeft waardoor de ecu het stationair verhoogd??. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Julesmt
|
Geplaatst: Do, 24 Mei. 2012, 23:32 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | Vervuilde brandstof filter kan het pruttelen en stotteren voorzaken bij gas geven.
Maar het verhoogde stationair?.
als je nou de lambda sensors eens los koppeld en deze uitschakeld via tuneecu. misschien dat een van de 2 sensoren iets vreemd aangeeft waardoor de ecu het stationair verhoogd??. |
Ik geloof niet dat het probleem in de brandstoffilter zit, als ik vermogen (en dus veel benzine) vraag loopt ie goed. Het probleem is er alleen als ik een klein beetje gas geef, dus constant 50 rijden of onbelast 4000 toeren laten draaien. |
|
Naar boven |
|
 |
|