Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Do, 8 Jul. 2010, 18:34 Onderwerp: probleem rollagers voorwiel |
|
|
15000 km geleden is op de 990 Adv. in garantie een rollager vervangen (waarschijnlijk slechts één als noodoplossing, maar dat heb ik pas achteraf geweten...)
4500 km terug kwam er immers terug speling op het voorwiel, en wegens geen vertrouwen meer in de eerste dealer heb ik beide voorwiellagers dan maar tegen betaling laten vervangen bij een mecano uit de buurt.
4000 km later kom ik terug uit Noorwegen en bij de poetsbeurt stel ik vast dat er OPNIEUW speling op het voorwiel zit
De lagers die voor m'n reis geplaatst waren zijn dan ook in garantie vervangen...
Maar nu komt het ... amper 100 km gereden met deze laatste nieuwe lagers en die beginnen me daar te kraken dat het niet mooi is (één ervan toch)
Volgens de mecano komt het doordat de vooras ingelopen is... maar kan het dan dat er de ene keer speling op het wiel zit (geluidloos overigens) en de andere keer geen speling, maar wel ferm gekraak  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 8 Jul. 2010, 20:34 Onderwerp: |
|
|
Mijn gedacht : dringend nekeer een ander merk of leverancier van lagers zoeken ...
Ik vraag mij ook af hoe een as van een adventure kan inlopen. Inlopen op wat ? Rond die as zelf draait toch niks ? _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
|
Geplaatst: Do, 8 Jul. 2010, 20:52 Onderwerp: |
|
|
Is dat moeilijk om zelf te doen ? _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
|
Naar boven |
|
 |
Rhino
|
Geplaatst: Do, 8 Jul. 2010, 21:01 Onderwerp: |
|
|
Wat zou kunnen is dat de aluminium bus, die tussen de lagers zit opgesloten, te kort is. Bij het aandraaien van de voorwielmoer komt dan teveel spanning op de lagers en zijn ze binnen no time weer kaduuk....
Hele spulleke demonteren en goed nameten, dan weet je het zeker. _________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Vr, 9 Jul. 2010, 2:05 Onderwerp: |
|
|
goede dealer zoeken  |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Vr, 9 Jul. 2010, 8:03 Onderwerp: |
|
|
ktm verkoopt geloof ik ook complete revisiesetjes, bestaande uit niet alleen de lagers, maar ook de bus/pijp die dwars door de naaf heen loopt,
bussen, keerringen.
(waar rhino het al over heeft)
als die bus/pijp ook maar een fractie te kort (geworden) is, dan knijp je de binnenschalen van de lagers naar elkaar toe elke keer als de as aangedraaid wordt, terwijl de buitenschalen wel op hun plaats blijven.
gevolg: buitensporige slijtage en waarschiijnlijk een zwaarder draaiend wiel omdat de binnen en buitenschaal van het lager verwrongen tegenover elkaar staan
ik zou het niet gaan zoeken in een ander merk lagers. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 9 Jul. 2010, 9:02 Onderwerp: |
|
|
en vooral:
Als de buis eerst een keertje niet goed heeft gezeten, dan is ie misschien iets scheef gedrukt, braam er aan of dergelijk.
De buis is om de lagers goed in te klemmen zodat de binnenschalen vastgehouden worden (je moet dus ook altijd EERST de as aandraaien voordat je de as-klem aan de kant van de moer vast draait).
Als de bus beschadigd is houd ie de lagers niet goed meer vast, gaat scheef of dergelijk.
Wat ook voorkomt is dat IN de naaf een braam zit , waardoor de bus niet recht tussen de lager wil: Dus check ook de binnenkant van de naaf eens goed (schoon, geen slijtsporen?): Die bus heeft daar niet veel ruimte.
Die bus kost overigens een paar euro... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
|
Geplaatst: Vr, 9 Jul. 2010, 13:15 Onderwerp: |
|
|
Een as kost blijkbaar 35 euro en die bussen ook enkele euro's, dus voor mijn gemoedsrust heb ik maar meteen de hele rits laten bestellen
... met opnieuw een set rollagers uiteraard  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Vr, 9 Jul. 2010, 15:04 Onderwerp: |
|
|
Zelf doen is niet moeilijk. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 9 Jul. 2010, 19:42 Onderwerp: |
|
|
Hoe groot is de mogelijkheid dat er 1 van die lagers scheef in de naaf gemept werd, waardoor er daar speling ontstaat? |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Za, 10 Jul. 2010, 18:36 Onderwerp: |
|
|
niet zo groot. moet je wel heeeeel lomp zijn om echt schade te veroorzaken, maar het kan. goed inspecteren bij loshalen dus. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Ma, 2 Aug. 2010, 21:30 Onderwerp: Re: probleem rollagers voorwiel |
|
|
[quote="Vrom"]15000 km geleden
4500 km terug
4000 km t
... amper 100 km
quote]
Euh, nu niet voor 't een of 't ander...
Welke maat lagers zitten daar in?
Weet ge 'toevallig' die van het achterwiel en tandwiel ook?
Van't weekend nieuwe bandjes gestoken en sommige van die lagers zijn nogal verroest (en gaan dus vast zitten op de as...) _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
|
Geplaatst: Ma, 2 Aug. 2010, 22:48 Onderwerp: |
|
|
Enkele goede vragen waarop ik geen enkel antwoord weet
Ik heb ineens een nieuwe as, bussen en lagers besteld (enfin, laten bestellen dus) maar bij ktm zijn ze even in verlof... _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 3 Aug. 2010, 0:41 Onderwerp: |
|
|
Vrom schreef: | Enkele goede vragen waarop ik geen enkel antwoord weet
Ik heb ineens een nieuwe as, bussen en lagers besteld (enfin, laten bestellen dus) maar bij ktm zijn ze even in verlof... |
Even ???
Ben al kweeniehoelang aan't wachten op die roadbook-kit, en al drie weken op een veer voor de zijpoot. Voorlopig gedepanneerd met een Honda-veer . Die gaat alvast niet meer kapot.
Heb opgevangen dat ze pas vanaf 10 augustus terug stukken leveren. Sorry, maar KTM België is een schoolvoorbeeld van onprofessioneel gepruts. Gewoon uwe parts supply een maand stopzetten omwille van verlofregeling, komaan zeg ...
Veel groei zal er in hun businessplan niet zitten met zo'n mentaliteit . _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Di, 3 Aug. 2010, 7:56 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Veel groei zal er in hun businessplan niet zitten met zo'n mentaliteit . |
' k Weet niet of het aan de mentaliteit ligt. Ik hoorde van een Nederlander met een RC8 zeggen dat KTM het 'weg'-gebeuren terug wil afbouwen en terug meer op off-road wil gaan toeleggen...
Van het enthousiasme waar ze enkele jaren geleden mee begonnen zijn, blijft in ieder geval niet zo veel meer over  _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
|