lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

luide tik bij koude motor (ook bij manueel verdraaien krukas
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1599
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Nov. 2012, 21:47    Onderwerp: luide tik bij koude motor (ook bij manueel verdraaien krukas Reageer met quote

Hoi,

ik heb daarnet mijn motorblok voor de eerste keer sinds het kleppenstellen gestart. Eerste constatie : er zijn geen kleppen kapot geknald tegen de zuiger. laugh3

Maar er zat wel een behoorlijk luide tik in ! (Die overigens geheel verdween toen het blok lekker warm was.) Nu, toen ik twee weken terug de klepjes vooraan aan het stellen was, hoorde ik bij het ronddraaien van de krukas in de voorste cylinder ook al een luide klik, en ik zag de ketting wat "springen". Achteraan was dat niet het geval. Zou het diezelfde klik kunnen zijn die nu terugkomt? Wat zou dat kunnen zijn? Ik denk niet dat het de nokkenaskettingen waren, want die waren binnen de vijf seconden opgespannen (ratelden en rammelden niet meer).
Ik kan ook niet zeggen dat die tik er al eerder in zat, want ik rij 100% van de tijd met oordopjes, dus ik hoor omzeggens niks van motorgeluid.

Afin, alweer een interessant raadseltje.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jos van Vliet



Geregistreerd op: 8-7-2008
Berichten: 384
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Nov. 2012, 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Denk toch als eerste aan de nokkenasspanners: zou simpelweg het veertje van de plunjer van de pomp kunnen zijn, kijk hier eens:

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3396

Dat veertje kost 80 cent (maar het is wel veel werk om 'm te wisselen en er komen nog pakkingen etc bij).

_________________
Husqvarna 701

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
marc lenssen



Geregistreerd op: 16-6-2012
Berichten: 191
Woonplaats: Haarlem, Netherlands

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Nov. 2012, 23:54    Onderwerp: Reageer met quote

Op 1 van de lc8 fora gelezen over een blok waarin de as van de balans schijf niet helemaal mooi op de plaats gedrukt was. Met als gevolg dat de balans schijf ergens tegen aantikt..
_________________
Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1599
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

marc lenssen schreef:
Op 1 van de lc8 fora gelezen over een blok waarin de as van de balans schijf niet helemaal mooi op de plaats gedrukt was. Met als gevolg dat de balans schijf ergens tegen aantikt..


en dat zou nu optreden, zomaar, plots, na 76.000 km ? (afin, wete, met die oordopkes....)

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1599
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

snowball schreef:
Denk toch als eerste aan de nokkenasspanners: zou simpelweg het veertje van de plunjer van de pomp kunnen zijn, kijk hier eens:


kweet het niet, per slot van rekening heb ik binnen de vijf seconden geen last meer van ratelende nokkenaskettingen. 't is gewoon tijdens die eerste vijf minuten, als het blok niet warm is.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
marc lenssen schreef:
Op 1 van de lc8 fora gelezen over een blok waarin de as van de balans schijf niet helemaal mooi op de plaats gedrukt was. Met als gevolg dat de balans schijf ergens tegen aantikt..


en dat zou nu optreden, zomaar, plots, na 76.000 km ? (afin, wete, met die oordopkes....)


Oordopkes waren bij mij de oplossing tegen het rammelen van de achterremschijf Smile

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
snowball schreef:
Denk toch als eerste aan de nokkenasspanners: zou simpelweg het veertje van de plunjer van de pomp kunnen zijn, kijk hier eens:


kweet het niet, per slot van rekening heb ik binnen de vijf seconden geen last meer van ratelende nokkenaskettingen. 't is gewoon tijdens die eerste vijf minuten, als het blok niet warm is.


Hmmm Moet toch iets met oliedruk te maken hebben...
Als blok warmer is, is de olie dunner, dus iets andere druk dan bij koud blok neem ik aan.
Heb je andere olie tov ervoor?

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1599
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

20w50 ipv 10w40 wat dus het fenoneem nadrukkelijker maakt, wellicht.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.


Laatst aangepast door Muug op Di, 6 Nov. 2012, 16:52, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1599
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

tja,
In dit filmpje van snowball hoor je de tik héél mooi, en bij mij klinkt dat exact hetzelfde.
http://www.youtube.com/watch?v=x0XpB2BLTdQ
Merde
lichte tegenslag

nokkenasspanners of oliedrukveertje. Hopelijk het eerste.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom 20W50 ? Zoveel last van olieverbruik ? Dat is zowat de laatste olie die'k in een LC8 zou gieten...

Allez, da's bvb het type dat men bij BMW aanraadt bij olieverbruik.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

argue

dealer gebruikt 15W50....geen 20W50...
en op aanraden van KTM


motor loopt er goed op...

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014


Laatst aangepast door tafella op Do, 8 Nov. 2012, 9:55, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

10W60 ook super. Ik denk niet dat het te maken heeft foutieve montage (hebt geoeg en goede info gehad). Ik was zelf ook erg onder de indruk toen ik de motor starte nadat ik de kleppen had gesteld.
Het systeem loopt langzaam leeg en heeft even tijd nodig om op druk te komen. Neem aan dat hij nou weer goed start en loopt

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

tafella schreef:
En 20w50 is wat de dealer er bij mij ingooit.
Volgens de dealer om het olieververbuik te verminderen en
Volgens diezelfde dealer op voorschrift van KTM....


Voorschrift van KTM (manual 2005,2006 en ook 2012) :

10W50 volsyntheet bij temp hoger dan vriespunt
5W40 bij temp lager dan vriespunt

Lijkt mij veel te dikke olie voor een LC8 die weinig/geen olie verbruikt. Maar je kan er idd olieverbruik mee maskeren (een tijdje toch, want verbeteren doet dat zeker niet)...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos van Vliet



Geregistreerd op: 8-7-2008
Berichten: 384
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
tja,
In dit filmpje van snowball hoor je de tik héél mooi, en bij mij klinkt dat exact hetzelfde.
http://www.youtube.com/watch?v=x0XpB2BLTdQ
Merde
lichte tegenslag

nokkenasspanners of oliedrukveertje. Hopelijk het eerste.


Nou, mooi is niet het goede woord rolleyes4 Ben blij dat het weg is. Maar ik gok op dat veertje. Bij mij was het ook al heel lang maar een paar seconden en dan weg. Maar op een gegeven moment werd het toch steeds langer en langer. Was bij mij dus inderdaad dat veertje.

In het topic van Michel staat hoe hij het veertje wisselt zonder de koppeling te demonteren. Ik heb het ook geprobeerd, maar na een uur stevig vloeken heb ik het toch maar opgegeven. Ik zou maar meteen de koppeling even verwijderen.

Succes met de reparatie!

groeten,

Jos

_________________
Husqvarna 701

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

argue
_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif