lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kleine/grote ramp? Aanvalsplan gevraagd
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 216

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Sep. 2010, 21:41    Onderwerp: Kleine/grote ramp? Aanvalsplan gevraagd Reageer met quote

Vandaag reden wij op 2 motoren ongeveer 140 km/h, de ADV achter mij, ik op een andere motor.

Opeens gaat het olielampje branden en geeft de motor een ratelend geluid. Er zat ruim voldoende olie in het blok (nog steeds trouwens)
Vanwege de verkeersdrukte duurde het plm 500 meter voordat de ADV stilstond en de motor uit.

Geborgen door de wegenwacht, morgen komt hij thuis.

Ik vermoed dat de/een oliepomp de geest heeft gegeven, dus plm 500 meter zonder olie gereden.

Is dit een aannemelijke theorie?
Wat is de werkwijze/volgorde om de schade te inventariseren, en waar moet ik op letten.

Bij welke schade aan het blok is de motor afgeschreven en moet ik naar revisie/ruilblok omkijken?

Thnx!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Sep. 2010, 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

olieslang los ? (kwam er olie uit?)

Anyway: van 500 meter zonder oliedruk gaat dat blok niet stuk (zie div ander voorvallen hier). Dan heb je nog genoeg 'spatsmering'

Rammelen doet ie zodra de oliedruk wegvalt omdat de nokkenaskettingspanner op oliedruk werkt: Das dus normaal.

oorzaak? kan van alles zijn: misschien wel gewoon clip van aanvoerolieslang ofzo... eerst rustig nakijken.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 216

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Sep. 2010, 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

THNX!!

Dat is een stukje bezorgdheid minder al voel ik me nog niet helemaal senang...
Kijkend in het wphb, is de revisie van de oliepompen nogal een operatie.

Blok eruit en dan het blok uit elkaar....

Ik vraag me af of dat haalbare kaart is voor de goedwillende doe-het-zelver.

Is het mogelijk/haalbaar om met een endoscoop in de cylinders te kijken naar schade en dan te beslissen of demontage van het blok zinnig is?

Grtzz

Michel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 30 Sep. 2010, 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

via de cilinders kan je niets zien: Daar zit een zuiger in! En als die stuk is gegaan dan had je een enorme rookwolk gezien die je niet KON missen.

Nee, inside het blok is het niet snel: Gewoon toevoer van olie naar het blok vanuit de tank los ofzo.

het blok er uit is overigens niet zo gek veel werk hoor.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 30 Sep. 2010, 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Anderzijds, als het slechts een losse olieslang zou zijn komen er toch ook hoeveelheden olie tevoorschijn die je niet echt kan negeren bucktooth

...zei hij uit ervaring...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 30 Sep. 2010, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

niet als de aanvoerleiding naar de pomp losschiet: Dan zuigt de pomp lucht aan. De kogelklep onderaan de tank voorkomt dat de olie uit de tank loopt.

Overigens moet je in zo'n geval de koppeling intrekken en de motor uit laten rollen: Als er namelijk echt iets fout zou gaan in het blok kan de zaak vastslaan en dan staat je achterwiel stil... met alle gevolgen.

Als je ooit een tweetakt gehad hebt die wel eens vastliep... dan weet je hoe dat voelt 2thumbsup

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 216

BerichtGeplaatst: Do, 30 Sep. 2010, 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Dr Bean,

Correct me if I'm wrong.
Als te olietoevoer vanaf de tank naar het blok loszit, ga ik dat dan niet merken aan de buitenzijde van het blok?

Of is de veer van de oliepomp dan gaar en verlies ik daardoor oliedruk? en speelt het geheel zich dan in het blok af.

Volgens mij moet ik in beide gevallen in het blok zijn om in ieder geval de oliepompen na te kunnen kijken. Immers als een slang aan de buitenzijde van het blok los zou zijn geraakt, had ik olie uit de motor moeten zien lopen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 30 Sep. 2010, 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

nee:

de pomp zuigt olie uit de voorraadtank (buiten de motor): als die slang losgaat/lekraakt, dan zuigt de pomp de slang leeg en lucht aan -> weg oliedruk.
Die olie komt uit de tank, maar bui de uitloop van de tank zit een kogelventiel, zodat de tank niet leegloopt zonder dat de pomp er aan zuigt.. dus als je daar de slang loshaalt dan gebeurt er niets.

Ik weet niet wat je bekene hebt, maar dit zit beetje achter de tank, dus zonder grondige inspectie zie je dat niet.

't kan ook idd bijv zijn dat het overdrukklepje van de pomp zelf in het blok blijft hangen (hoewel dat veeel minder waarschijnlijk is): dan pompt de pomp wel maar krijg je ook geen druk. Dit veertje en klepje kan je zonder het blok te verwijderen vervangen via zijdeksel: Niet veel werk maar beetje tricky (aldus Steven). zie oliedruk issues.


maw.: Trek de tanks er effe af en ga de olieomloop (olietank, afvoer (uit blok), aanvoer (naar pomp!!) en ontluchting) eerst eens grondig inspecteren.....

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 216

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Okt. 2010, 5:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ga ik doen!

Helaas dit weekeinde geen tijd, moet weg. Woensdag ga ik aan de slag.


Als het slechts een leiding is, ben ik meer dan blij, ik zal in ieder geval het fototoestel klaarleggen.

Nu eerst 2 meter lijf op een gsx 600 zien te vouwen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rhino



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Okt. 2010, 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Nu eerst 2 meter lijf op een gsx 600 zien te vouwen.....

En als je toch bezig bent: doe daar ook effe een fotootje van... grin3 grin3

_________________
SMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Okt. 2010, 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

De veer van de oliedrukpomp kan je idd vervangen zonder de volledige koppeling of de pomp zelf te demonteren.


De veer wordt door een circlip en rondsel in de piston gehouden. Die circlip losmaken valt best mee.
Alles er terug in krijgen is iets anders.

Uiteindelijk heb ik een oude dubbele bit gebruikt. In 2 gezaagd. de kruiskop past in het rondsel, de schacht is iets dikker, dus daar kon het niet over. De circlip wel. Met een punttang de hele zooi in de piston gedrukt en dan

het andere eind van de bit, met de platte kop, gebruikt om alles op z'n plaats te houden. Circlip in z'n groef plaatsen, controleren of hij overal goed zit, klaar.
Niet vergeten om de vod eruit te halen, die zorgde dat er geen kleine onderdelen in het blok konden verdwijnen.

Die veer zorgt dat de bypass pas bij 3.5bar opent. Als ze moe wordt zal dat vroeger zijn, maar dan is 't eerste symptoom waarschijnlijk gerammel van de nokkenaskettingen. 't Lijkt mij sterk dat je ineens geen druk meer zou hebben, tenzij de veer gebroken is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Okt. 2010, 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

het is makkelijker als je de kopppelingskorf even los haal thumbsup
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Okt. 2010, 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

en dat is dan weer slechts 3 minuten werk (6 boutjes drukplaat + centrale moer) ...

helemaal mee eens steven, en wel heel erg bedankt voor de fototjes! duidelijk zo!

(ik moet mijn veertje nog eens vervangen ivm knipperen olielampje bij idle)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Okt. 2010, 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Koppelingskorf. Da's die moer met 150Nm en een special tool om de korf tegen te houden? Had geen zin om dat geld uit te geven en geen oude platen om er 1 te maken. dozey
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Okt. 2010, 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

mmm een tool is mooier, maar iets 'zachts' zoals een hard stukje plastic, tussen het tandwiel en dan gaat het ook wel.

3 jaar geleden nog onderweg in Berlijn gedaan (vastdraaien dan)... noodgedwongen nadat de moer losgelopen was.

correctie: Je moet de binnentrommel beet houden, en dus niet het tandwiel: Dar gaat door simpelweg de motor in 6e versnelling te zetten en met de achterrem het achterwiel te blokkeren.

beetje loctite bij het vastzetten!!

_________________
Dr_Bean


Laatst aangepast door Dr_Bean op Zo, 24 Jul. 2011, 12:09, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif