Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 5 Nov. 2012, 21:47 Onderwerp: luide tik bij koude motor (ook bij manueel verdraaien krukas |
|
|
Hoi,
ik heb daarnet mijn motorblok voor de eerste keer sinds het kleppenstellen gestart. Eerste constatie : er zijn geen kleppen kapot geknald tegen de zuiger.
Maar er zat wel een behoorlijk luide tik in ! (Die overigens geheel verdween toen het blok lekker warm was.) Nu, toen ik twee weken terug de klepjes vooraan aan het stellen was, hoorde ik bij het ronddraaien van de krukas in de voorste cylinder ook al een luide klik, en ik zag de ketting wat "springen". Achteraan was dat niet het geval. Zou het diezelfde klik kunnen zijn die nu terugkomt? Wat zou dat kunnen zijn? Ik denk niet dat het de nokkenaskettingen waren, want die waren binnen de vijf seconden opgespannen (ratelden en rammelden niet meer).
Ik kan ook niet zeggen dat die tik er al eerder in zat, want ik rij 100% van de tijd met oordopjes, dus ik hoor omzeggens niks van motorgeluid.
Afin, alweer een interessant raadseltje. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Ma, 5 Nov. 2012, 22:12 Onderwerp: |
|
|
Denk toch als eerste aan de nokkenasspanners: zou simpelweg het veertje van de plunjer van de pomp kunnen zijn, kijk hier eens:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3396
Dat veertje kost 80 cent (maar het is wel veel werk om 'm te wisselen en er komen nog pakkingen etc bij). _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Ma, 5 Nov. 2012, 23:54 Onderwerp: |
|
|
Op 1 van de lc8 fora gelezen over een blok waarin de as van de balans schijf niet helemaal mooi op de plaats gedrukt was. Met als gevolg dat de balans schijf ergens tegen aantikt.. _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 10:48 Onderwerp: |
|
|
marc lenssen schreef: | Op 1 van de lc8 fora gelezen over een blok waarin de as van de balans schijf niet helemaal mooi op de plaats gedrukt was. Met als gevolg dat de balans schijf ergens tegen aantikt.. |
en dat zou nu optreden, zomaar, plots, na 76.000 km ? (afin, wete, met die oordopkes....) _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 10:53 Onderwerp: |
|
|
snowball schreef: | Denk toch als eerste aan de nokkenasspanners: zou simpelweg het veertje van de plunjer van de pomp kunnen zijn, kijk hier eens: |
kweet het niet, per slot van rekening heb ik binnen de vijf seconden geen last meer van ratelende nokkenaskettingen. 't is gewoon tijdens die eerste vijf minuten, als het blok niet warm is. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 11:17 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | marc lenssen schreef: | Op 1 van de lc8 fora gelezen over een blok waarin de as van de balans schijf niet helemaal mooi op de plaats gedrukt was. Met als gevolg dat de balans schijf ergens tegen aantikt.. |
en dat zou nu optreden, zomaar, plots, na 76.000 km ? (afin, wete, met die oordopkes....) |
Oordopkes waren bij mij de oplossing tegen het rammelen van de achterremschijf  _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 11:17 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | snowball schreef: | Denk toch als eerste aan de nokkenasspanners: zou simpelweg het veertje van de plunjer van de pomp kunnen zijn, kijk hier eens: |
kweet het niet, per slot van rekening heb ik binnen de vijf seconden geen last meer van ratelende nokkenaskettingen. 't is gewoon tijdens die eerste vijf minuten, als het blok niet warm is. |
Hmmm Moet toch iets met oliedruk te maken hebben...
Als blok warmer is, is de olie dunner, dus iets andere druk dan bij koud blok neem ik aan.
Heb je andere olie tov ervoor? _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 11:22 Onderwerp: |
|
|
20w50 ipv 10w40 wat dus het fenoneem nadrukkelijker maakt, wellicht. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Laatst aangepast door Muug op Di, 6 Nov. 2012, 16:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 6 Nov. 2012, 16:24 Onderwerp: |
|
|
tja,
In dit filmpje van snowball hoor je de tik héél mooi, en bij mij klinkt dat exact hetzelfde.
http://www.youtube.com/watch?v=x0XpB2BLTdQ
Merde
lichte tegenslag
nokkenasspanners of oliedrukveertje. Hopelijk het eerste. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 18:29 Onderwerp: |
|
|
Waarom 20W50 ? Zoveel last van olieverbruik ? Dat is zowat de laatste olie die'k in een LC8 zou gieten...
Allez, da's bvb het type dat men bij BMW aanraadt bij olieverbruik. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 20:02 Onderwerp: |
|
|
dealer gebruikt 15W50....geen 20W50...
en op aanraden van KTM
motor loopt er goed op... _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Laatst aangepast door tafella op Do, 8 Nov. 2012, 9:55, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 20:11 Onderwerp: |
|
|
10W60 ook super. Ik denk niet dat het te maken heeft foutieve montage (hebt geoeg en goede info gehad). Ik was zelf ook erg onder de indruk toen ik de motor starte nadat ik de kleppen had gesteld.
Het systeem loopt langzaam leeg en heeft even tijd nodig om op druk te komen. Neem aan dat hij nou weer goed start en loopt _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 20:22 Onderwerp: |
|
|
tafella schreef: | En 20w50 is wat de dealer er bij mij ingooit.
Volgens de dealer om het olieververbuik te verminderen en
Volgens diezelfde dealer op voorschrift van KTM....
|
Voorschrift van KTM (manual 2005,2006 en ook 2012) :
10W50 volsyntheet bij temp hoger dan vriespunt
5W40 bij temp lager dan vriespunt
Lijkt mij veel te dikke olie voor een LC8 die weinig/geen olie verbruikt. Maar je kan er idd olieverbruik mee maskeren (een tijdje toch, want verbeteren doet dat zeker niet)... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 22:35 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | tja,
In dit filmpje van snowball hoor je de tik héél mooi, en bij mij klinkt dat exact hetzelfde.
http://www.youtube.com/watch?v=x0XpB2BLTdQ
Merde
lichte tegenslag
nokkenasspanners of oliedrukveertje. Hopelijk het eerste. |
Nou, mooi is niet het goede woord Ben blij dat het weg is. Maar ik gok op dat veertje. Bij mij was het ook al heel lang maar een paar seconden en dan weg. Maar op een gegeven moment werd het toch steeds langer en langer. Was bij mij dus inderdaad dat veertje.
In het topic van Michel staat hoe hij het veertje wisselt zonder de koppeling te demonteren. Ik heb het ook geprobeerd, maar na een uur stevig vloeken heb ik het toch maar opgegeven. Ik zou maar meteen de koppeling even verwijderen.
Succes met de reparatie!
groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

Geregistreerd op: 18-2-2008 Berichten: 656 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 22:40 Onderwerp: |
|
|
 _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
|