Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 221
|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2025, 8:32 Onderwerp: Voorremmen |
|
|
Goedemorgen allen,
Om de boel eens flink schoon te maken, heb ik de wielen uit mijn 2003 950S gehaald, flink gepoetst en schoongemaakt.
Om overal goed bij te komen, heb ik ook de remschijven los gehaald en schoongemaakt.
Bij hermontage heb ik goed op de draairichting gelet en alles weer in elkaar gezet en netjes gemonteerd.
Sindsdien remt de motor niet meer "vloeiend" maar zeer onregelmatig, alsof sommige delen van de remschijven stroever zijn dan andere delen.
Het loopvlak van de schijven en de remblokken zijn ongewijzigd, stof en vetvrij etc...
Wat kan hier aan de hand zijn? De schijven zijn niet zichtbaar krom...
Iemand een idee?
Thnx!!
_________________ Om u, wij zijn.
Laatst aangepast door michelbijl op Vr, 13 Jun. 2025, 8:32, in totaal 2 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2025, 9:44 Onderwerp: |
|
|
Het zou zomaar eens kunnen dat je de schijven niet EXACT hebt terug geplaatst? Maar "verdraaid" ten opzichte van de originele positie? Afin, 'tis maar een idee.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 221
|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2025, 11:09 Onderwerp: |
|
|
Ik weet vrijwel zeker dat ik daar niet aan heb gedacht...
Ik ging er vanuit dat beide schijven in de juiste draairichting zetten wel afdoende zou moeten zijn...
Uitzoeken hoe ze zaten lijkt mij onbegonnen werk... Is nieuwe schijven en blokken dan de weg om te gaan?
_________________ Om u, wij zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2025, 12:39 Onderwerp: |
|
|
Ooit, lang geleden, toen de KTM nog niet al te lang in mijn bezit was, heb ik ook eens van die klodden gehad met de originele schijven. Gelijk hoe ik ze monteerde, ik had een tremor in het remhendel. Zelfs met 2dehandse hielp het niet.
Uiteindelijk heb ik semi-zwevende van Braking gemonteerd, en nooit meer issues gehad. Ze zitten er nog steeds op.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 221
|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2025, 13:03 Onderwerp: |
|
|
Ik ga er eens even naar kijken, ik weet niet of zwevende schijven op de 950 passen, weet jij nog welk type je precies hebt gemonteerd destijds?
_________________ Om u, wij zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2025, 16:50 Onderwerp: |
|
|
Dat is hier al eens ter sprake gekomen: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=5729
Maar misschien is er al een ander model ondertussen.
Let op welke schijven ze je toesturen
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2715 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2025, 17:53 Onderwerp: |
|
|
Draai er eens een 180 graden, snel gebeurd.
beide goed opruwen met een korrel 200 ofzo als de dikte nog helemaal ok is?
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 221
|
Geplaatst: Di, 13 Mei. 2025, 12:02 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Draai er eens een 180 graden, snel gebeurd.
beide goed opruwen met een korrel 200 ofzo als de dikte nog helemaal ok is? |
Dat is een goede tip!
Ik ga ze allebei proberen..
dank!!
_________________ Om u, wij zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
TRooPER
Geregistreerd op: 5-10-2010 Berichten: 193
|
Geplaatst: Di, 13 Mei. 2025, 14:22 Onderwerp: |
|
|
bij montage de boutjes geleidelijk aandraaien en telkens 1 overslaan, zodat je schijf mooi vlak gemonteerd wordt.
Zit er geen opstaande rand op uiteinde van schijf (door slijtage) waardoor dikte van schijf dunner wordt , maar buitenste diameter een randje krijgt. Dit kan ook bokkend remmen veroorzaken.
Heb dat op mijn xr650r eens gehad, randje wegschuren en opgelost. Wel opletten dat er nog voldoende dikte op je schijven is. KTM min. thickness 4,5mm
|
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 221
|
Geplaatst: Do, 12 Jun. 2025, 18:44 Onderwerp: |
|
|
De uitslag....
Schijven weer van het voorwiel afgehaald, volledig vlak ten opzichte van elkaar, ik denk dat ze vlak zijn. remblokken waren nog niet half op.
Werkplaatshandboek erbij gehaald, dat geeft aan datje, voordat je de =vooras en de borging van de vooras vastzet, de boel flink hard moet laten inveren met als doel de vorkpoten (en dus ook de remklauwen) op de juiste plek te krijgen. Dat had ik niet gedaan en dat zou wellicht de oplossing hebben kunnen bieden.
In plaats daarvan had ik al een setje nieuwe zwevende remschijven besteld en nieuwe remblokken gehaald. Montage verliep probleemloos, nu alles in elkaar gezet met een momentsleutel, boutjes geleidelijk om beurten vastgezet, locktite op de boutjes, klauwen onder het juiste moment vastgezet (voelt niet erg aan als heel vastgedraaid). Alle info uit het werkplaatshandboek en service manual gebruikt, dus het zou goed moeten zijn.
Nieuwe schijven zijn 4 mm dik, dat lijkt me geen probleem.
Proefritje gemaakt, rustig de boel op elkaar laten inslijten, nu remt hij als een zonnetje!.
Oude schijven bewaard want die zijn helemaal niet ingesleten of dun, je weet maar nooit of ze ooit van pas komen...
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
117.88 KB |
Weergegeven: |
0 keer |

|
_________________ Om u, wij zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 13 Jun. 2025, 8:40 Onderwerp: |
|
|
Mooi.
Nu heb je gedaan wat ik al tien jaar geleden heb gedaan.
Verder klopt het dat je de recherpoot pas mag vastzetten als je de vork tig keer hard hebt laten in- en uitveren, zodat die zich wat kan "zetten". Kwestie van zo min mogelijk frictie te hebben tijdens het veren. Maar dat heeft geen impact op het remgevoel.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
|