lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

koppelings cylinder(s)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
michelbijl

BerichtGeplaatst: Gisteren om 18:42    Onderwerp: koppelings cylinder(s) Reageer met quote

Beste allemaal,
Alweer hulp en inzicht gevraagd.
Heb ik net de remmen voor elkaar (goed gelukt) Begint de koppeling kuren te vertonen. Ouderdom komt met gebreken...

Wat is er aan de hand?

Nou, Afgelopen vrijdag richting België vertrokken voor een weekeindje België.
Zonder problemen vertrokken maar onderweg merkte ik dat de koppeling bij het op en neer schakelen niet goed vrij komt waardoor schakelen soms niet lukt. In de Ardennen is dat niet per sé handig maar met een paar keer zachtjes "pompen" met de koppelingshendel lukte het schakelen wel.
Mijn eerste gedachte was lucht in de leiding maar het reservoir is vol genoeg, wat mij betreft niet aan de orde.

Dan zou het om de master of slave cylinder moeten gaan.

Master is redelijk nieuw, althans weinig gebruikt, slave idem en van Oberon.

Hoe knobbel ik nu uit welke van de twee de boosdoener is want ik vermoed dat één van de twee lek is..

De Oberon slave is overigens de tweede die erop zit, de eerste was snel kapot en destijds onder garantie vervangen..

Iemand goede raad/ wijsheden/ ervaring/ kennis?

Alvast dank!

Grtzz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peterjs

BerichtGeplaatst: Gisteren om 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo. Ik reageer wel maar niet met een antwoord. Ik heb vergelijkbare problemen nu op vakantie in Duitsland. Zompige koppeling maar wel vloeistof. Moeite met schakelen en lopen in de eerste versnelling bij het stoplicht. Ik ben langs een dealer gereden en die heeft het ontlucht. Schakelen nog steeds niet super maar kan er mee rijden. Er zat niet veel lucht in. Dus systeem was wel luchtdicht en lekkage lijkt me sterk. Maar wat het wel is dat weet ik nog niet
Naar boven
michelbijl

BerichtGeplaatst: Vandaag om 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

@Peterjs

In mijn geval merkte ik net als jij het "zompige" op, dat viel redelijk weg te werken door zachtjes te pompen tot je weer weerstand van de koppelingscylinder(s) voelt. Dat werkte in mijn geval wel.

Ik vraag me af of het onvoldoende ontkoppelen het gevolg zou kunnen zijn van versleten koppelingsplaten?

Inmiddels de slave cylinder los gehaald, in reactie op mijn eerste post hier, ik zie niets geks en geen olie buiten de master of slave cylinder...

Alles schoongemaakt, ontlucht (er zat geen lucht in) en weer in elkaar gezet. Na deze hitte maar even proefrijden...
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Vandaag om 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

klinkt mij als een defecte master.
verversen met nieuwe, dikkere vloeistof (10w vork olie bijvoorbeeld) is uitstel om goed thuis te komen in dat geval.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Peterjs

BerichtGeplaatst: Vandaag om 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Zompige kreeg ik ook weg met flink pompen. Koppeling werkte ook alleen als ik stelschroef helemaal uit draaide.

Ja ik verdenk ook de master bij mij. Als daar een seal kapot is dan krijgt die boel niet meer op druk. Zeker met warme weer van afgelopen dagen een uitdaging.

Versleten koppelingsplaten zorgen vooral voor slippende koppeling maar niet moeite met ontkoppelen.

Klopt het dat zolang die niet lekt uit de master zelf, dat een revisiekitje nog zinvol is?
Naar boven
michelbijl

BerichtGeplaatst: Vandaag om 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn master is betrekkelijk nieuw, in ieder geval niet heel veel gebruikt.

Het is in mijn geval de OEM Magura, is daar een revisiesetje voor te bestellen en zo ja, waar?

Alvast dank!
Naar boven
Jan F.

BerichtGeplaatst: Vandaag om 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Bij KTM zelf?

KTM REP.SET PISTON MAGURA D=10.5 | 50302032000

Check wel even of deze ook voor jouw model is.

Groet, Jan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: