Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 225
|
Geplaatst: Gisteren om 18:42 Onderwerp: koppelings cylinder(s) |
|
|
Beste allemaal,
Alweer hulp en inzicht gevraagd.
Heb ik net de remmen voor elkaar (goed gelukt) Begint de koppeling kuren te vertonen. Ouderdom komt met gebreken...
Wat is er aan de hand?
Nou, Afgelopen vrijdag richting België vertrokken voor een weekeindje België.
Zonder problemen vertrokken maar onderweg merkte ik dat de koppeling bij het op en neer schakelen niet goed vrij komt waardoor schakelen soms niet lukt. In de Ardennen is dat niet per sé handig maar met een paar keer zachtjes "pompen" met de koppelingshendel lukte het schakelen wel.
Mijn eerste gedachte was lucht in de leiding maar het reservoir is vol genoeg, wat mij betreft niet aan de orde.
Dan zou het om de master of slave cylinder moeten gaan.
Master is redelijk nieuw, althans weinig gebruikt, slave idem en van Oberon.
Hoe knobbel ik nu uit welke van de twee de boosdoener is want ik vermoed dat één van de twee lek is..
De Oberon slave is overigens de tweede die erop zit, de eerste was snel kapot en destijds onder garantie vervangen..
Iemand goede raad/ wijsheden/ ervaring/ kennis?
Alvast dank!
Grtzz |
|
Naar boven |
|
 |
Peterjs
Geregistreerd op: 22-11-2020 Berichten: 35 Woonplaats: Den Haag
|
Geplaatst: Gisteren om 22:19 Onderwerp: |
|
|
Hallo. Ik reageer wel maar niet met een antwoord. Ik heb vergelijkbare problemen nu op vakantie in Duitsland. Zompige koppeling maar wel vloeistof. Moeite met schakelen en lopen in de eerste versnelling bij het stoplicht. Ik ben langs een dealer gereden en die heeft het ontlucht. Schakelen nog steeds niet super maar kan er mee rijden. Er zat niet veel lucht in. Dus systeem was wel luchtdicht en lekkage lijkt me sterk. Maar wat het wel is dat weet ik nog niet |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 225
|
Geplaatst: Vandaag om 11:07 Onderwerp: |
|
|
@Peterjs
In mijn geval merkte ik net als jij het "zompige" op, dat viel redelijk weg te werken door zachtjes te pompen tot je weer weerstand van de koppelingscylinder(s) voelt. Dat werkte in mijn geval wel.
Ik vraag me af of het onvoldoende ontkoppelen het gevolg zou kunnen zijn van versleten koppelingsplaten?
Inmiddels de slave cylinder los gehaald, in reactie op mijn eerste post hier, ik zie niets geks en geen olie buiten de master of slave cylinder...
Alles schoongemaakt, ontlucht (er zat geen lucht in) en weer in elkaar gezet. Na deze hitte maar even proefrijden... |
|
Naar boven |
|
 |
|