lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Problemen met uitlijning nokkenassen
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Do, 18 Aug. 2022, 22:56    Onderwerp: Problemen met uitlijning nokkenassen Reageer met quote

Mijn KTM 950 Adventure S 2004 draait boterzacht maar ik heb toch het gevoel motorvermogen te missen. Met de huidige tandwielen (16-45) zou de moto in tweede toch zeer makkelijk op de gas zijn voorwiel ophoog moeten krijgen? Of vergis ik me?
Misschien verwacht ik te veel?

Bij controle van de stand van de nokkenassen blijkt dat de voorste cilinder perfect staat maar de achterste niet

Achteraan heb ik de K600 nokkenassen zitten (die erin horen te zitten).
Zowel de in- als uitlaat zit op de juiste plaats

Problemen:
1/ TDC kan je vinden met chopsticks…. Tja die gaten die er horen te zitten om de krukas te blokkeren lijken niet te matchen. Zijn er 2 slots, één voor elke cilinder?

2/ de inlaat nokkenas lijnt uit op de X-markering bij TDC maar bij de uitlaatnokkenas is het mis; hier staat de X-markering zeker 90° verkeerd.
Het is te zeggen, de nokken zelf lijken vrij goed te staan maar er lijnt geen enkel merkteken uit. Geen bolletje noch X.
Mocht ik de X wel correct uitlijnen, zoals dat in de repair manual staat, dan staan de uitlaatkleppen open bij TDC en dat zou natuurlijk niet goed zijn.

Ik vermoed dat er ooit eens iemand de klepspeling geregeld heeft en bij het opnieuw monteren van de achterste uitlaat-nokkenas op het gevoel geïnstalleerd heeft omdat het merkteken niet overeenkwam.

Heeft er iemand dit ooit al gehad?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 8:43    Onderwerp: Reageer met quote

TDC kun je ook gewoon met een stokje in het bougiegat redelijk goed vinden.
En er staan streepjes op het vliegwiel (zichtbaar door het inspectiegat)

(ps.: het is wel een punt waar ie heel slecht wil blijven staan door de magneten van de dynamo: met name daarvoor is de blokkering bruikbaar)


Als de achterste nokkenas 90 graden verkeerd staat (dus recht omhoog ipv plat langs het vlak..) dan gaat het volgens mij echt niet goed! Ik denk dat je dan onmiddelijk ziet dat er in de andere TDB geen fatsoenlijke klepoverlap is.
(lijkt me onwaarschijnlijk dat de motor daarmee kan lopen...)

maak eens een plaatje: dat zegt meer denk ik!

- heb je wel het goede TDC, compressie-slag?? (alle kleppen dicht: NOOIT de nokkennas losdraaien als de kleppen onder spanning staan!

in het compressie TDC staan de nokken van de nokkenas naar boven en ongeveer symmetrisch uit elkaar wijzend (als ik het goed zeg.. 38 graden tov loodrecht omhoog meen ik..)
(genoeg U-buis filmpjes beschikbaar..)

- in theorie kun je de motor in een thumper mode zetten, en dan draait ie wel (maar loopt ie raar ..
uitleg: De ktm heeft een 72 graden V motor: er zijn 2 mogelijkheden:
ontstekingen op:
0 (Voorste cilinder ) gradenkrukas draaiing
360-90 graden (A cilinder), dus een hele slag rond -72 graden om van het achterste TDB natuurlijk 72 graden eerder komet (tov een 'staande twin')
720 graden =0 , etc.

of

0 (V), .... heel lang niks ... 720-72(A), 720(V) ....
dan loopt ie als een Harley smiley

de nokkenas ligt dan 180 verkeerd maar dan alignen de markers dus nog steeds... (en niet 90 dus..)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Neen, hij loopt niet als een Harley, gelukkig maar stars Hij draait echt boterzacht en rijdt ook zeer soepel..... iets te braaf naar mijn mening


De TDC heb ik bepaald met chinese eetstokjes rolleyes werkt perfect grin2


De kleppen liggen er nu redelijk goed in maar op de achterste cilinder zijn uitlaatnokkenas staat het uitlijningskruisje niet waar je het verwacht; Moest ik hem op het merkteken uitlijnen staat hij in principe met de uitlaatkleppen open op TDC, das raar

Ik maak vanavond even een fotootje!


Bijkomend viel me op bij het verwijderen van de bougies dat de voorste zwarte roetaanslag had en de achterste niet: Mij lijkt er een verschil te zitten tussen de 2 cilinders...


Die blokkering op de krukas; Zit maar 1 gat in voor de achterste cilinder TDC?
In de repair manual spreken ze dan om 75° verder te draaien voor de TDC van de voorste cilinder..... In de manual is het mij helemaal niet duidelijk er staan ook geen fotootjes van en op "jij-buis" heb ik ook geen videos gevonden waar dat duidelijk in wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2668
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

je moet opletten dat de 950 zowel aan de binnenkant als de buitenkant markeringen heeft en afhankelijk van waar je de nokkenstok plaatst, kijken naar de andere markering. Als hij werkelijk 90 graden van tijd lag waren je kleppen al een kopje kleiner geworden hoor.

de ktm950info pagina heeft hele goede plaatjes en uitleg.

Kans dat je motor niet zo vlot loopt zal veel waarschijnlijker in de synchronisatie en afstelling liggen.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
je moet opletten dat de 950 zowel aan de binnenkant als de buitenkant markeringen heeft en afhankelijk van waar je de nokkenstok plaatst, kijken naar de andere markering. Als hij werkelijk 90 graden van tijd lag waren je kleppen al een kopje kleiner geworden hoor.

de ktm950info pagina heeft hele goede plaatjes en uitleg.

Kans dat je motor niet zo vlot loopt zal veel waarschijnlijker in de synchronisatie en afstelling liggen.



Klopt, maar de manual zegt dat de X'jes op de achterste cilinder van toepassing zijn en de °'jetjes op de voorste.


Alle 4 nokkenassen hebben X'jes en °'jetjes maar op de nokkenassen staat duidelijk wat waar hoort; FR EX, FR IN, RE EX en RE IN en die zitten allemaal op de juiste plaats


Ik denk dat je gelijk hebt wat de afstelling betreft: Daarom ben ik het aan het nameten.
Carbus zijn 2 weken geleden opnieuw afgesteld en gesynchroniseerd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

voorste cilinder wordt vaak ook vies van olie uit de carter-ontluchting.

heb je andere zaken al nagekeken?
-schoon luchtfilter
-speling van de klepjes
etctetc..

eeerst de voor de hand liggende dingen!

nokkenas kan hooguit 1 tand verkeerd liggen maar dan loopt ie al heel beroerd!
als de ketting wat versleten is kun je wel zien dat de merktekens van de achterste cilinder niet 100% uitlijnen.. maar dan heb je het over 1/4 -tot max- 1/2 tand ofzo.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

-schoon luchtfilter - Ja nieuw
-speling van de klepjes - Ja gechecked en volledig binnen specs
-Carbus gesynched en afgesteld
-Gashendel opent de gaskleppen op de carbus ook wel degelijk helemaal
-Ik heb de originele uitlaten; kunnen de CAT's eventueel verstopt zitten?

Het is mijn eerste KTM 950 LC8 dus ik weet ook niet goed hoe hij zou moeten rijden; Misschien werkt alles zoals het hoort en is het vermogen zoals het hoort te zijn en ben ik diegene die misschien te hoge verwachtingen heeft...

In mijn hoofd, een 950cc tweecilinder met bijna 100pk dat moet toch al aardig vooruit gaan
Ik heb ooit een R 1150 GS gehad met de power chip van BMW erin die ongeveer 87pk had en dat ding ging toch sneller dan mijn KTM ondanks het hogere vermogenverlies van de cardan-as en het (40kg) hogere gewicht, dat lijkt mij niet normaal

@Dr_Bean: je hebt dezelfde als de mijne; Krijg jij dat ding alleen op de gas in 2de versnelling op zijn achterwiel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2668
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Haha, ja dat lukt de doktor wel.

Maar ook dat is vaak weer techniek, ik heb motoren gereden waarvan de eigenaar in de eerste niet los kwam, die door de juiste positie en reactie ook in 3e verzet goed op een wiel wilden.

Waarom zoek je niet eens een andere lc8 rijder in de buurt op om eens te wisselen van motor?
Een goed lopende 950 is vooral op reactie en beleving veel sterker dan een 1150. Op koppel bij 1500 toeren wint die BMW het overigens wel makkelijk.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Waarom zoek je niet eens een andere lc8 rijder in de buurt op om eens te wisselen van motor?


Goed idee, dat zou helpen!


Bij deze een oproep aan wie ik zijn 950 eens mag aan de tand voelen... ik ben trouwens altijd braaf met iemands anders zijn/haar spullen wideeyed

Ik woon midden in de driehoek Antwerpen-Brussel-Gent thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

De foto’s

We kijken naar de achterste cilinder, uitlaatnokkenas K600 RE EX

Foto 1; ik heb een markering gemaakt op het einde van de krukas die overeenkomt met waar het X’je staat dat ik nodig heb voor de uitlijning



81A2BB15-A3A0-40A0-B595-9D9C72777C09.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  91.29 KB
 Weergegeven:  156 keer

81A2BB15-A3A0-40A0-B595-9D9C72777C09.jpeg




Laatst aangepast door Markvb749 op Vr, 19 Aug. 2022, 20:40, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Foto 2 en 3

Laat zien waar dat kruisje van de uitlaatnokkenas staat als die van de inlaatnokkenas op de juiste plaats staat, let vooral hoe de nokken zelf staan = dit zou ongeveer goed moeten zijn dus

Dit is tevens TDC van de achterste cilinder



864BF8C5-B170-42FD-A5C5-C95A5F6F74AC.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  84.02 KB
 Weergegeven:  160 keer

864BF8C5-B170-42FD-A5C5-C95A5F6F74AC.jpeg



7EEF53AE-D4B7-41F2-A750-E6597D494ED0.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  91.05 KB
 Weergegeven:  165 keer

7EEF53AE-D4B7-41F2-A750-E6597D494ED0.jpeg




Laatst aangepast door Markvb749 op Vr, 19 Aug. 2022, 20:59, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Benieuwd naar jullie mening…. thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2668
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 20 Aug. 2022, 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Het is niet zozeer een mening maar feit.. je kijkt naar de verkeerde markering. In de positie zoals die nu staat moet je een + zien op niveau van de kop, rechts.


16609870951472605011747209318077.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  1.29 MB
 Weergegeven:  163 keer

16609870951472605011747209318077.jpg



_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Za, 20 Aug. 2022, 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant: dan klopt het wel thumbsup probleem opgelost, dank je wel

Straks gaan de K611 nokkenassen erin…

Maar dan staat het in de repair manual wel verkeerd aangeduid thumbsdown



6610A9F6-EC43-40A2-BF67-CC9A48EB9AF3.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  435.16 KB
 Weergegeven:  162 keer

6610A9F6-EC43-40A2-BF67-CC9A48EB9AF3.jpeg



BA0A9E97-0ADC-4AC5-B02A-F824298F55CB.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  331.01 KB
 Weergegeven:  156 keer

BA0A9E97-0ADC-4AC5-B02A-F824298F55CB.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 23 Aug. 2022, 15:45    Onderwerp: Reageer met quote

Markvb749 schreef:

@Dr_Bean: je hebt dezelfde als de mijne; Krijg jij dat ding alleen op de gas in 2de versnelling op zijn achterwiel?


ja.. maar dat zegt niks. Als je de techniek goed doet lukt dat met weinig vermogen ook.

als je puur naar vermogen wil kijken kun je het best even op de autobaan kijken hoe hard ie loopt. 220 op de gps moet zondermeer makkelijk gaan. goeie lopen 235. iig moet je vlotjes naar de 180 gaan en dan nog makkelijk naar de 200. of voor een paar tientjes even ergens op de bank natuurlijk.

zou je wel aan andere nokkenassen beginnen als je eigenlijkniet weet of de motor loopt zoals ie hoort te lopen?
en ja.. een 950 loopt veel levendiger dan een GS, zelfs vergeleken bij een HP2. dit zit niet zo zeer in vermogen maar meer in laag dynamisch gewicht (kruksas, vliegwiel etc.)

is de EPC (electronic power control...) afgekoppeld? anders gaan die nokkenassen zeker niks doen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif