Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Do, 18 Aug. 2022, 22:56 Onderwerp: Problemen met uitlijning nokkenassen |
|
|
Mijn KTM 950 Adventure S 2004 draait boterzacht maar ik heb toch het gevoel motorvermogen te missen. Met de huidige tandwielen (16-45) zou de moto in tweede toch zeer makkelijk op de gas zijn voorwiel ophoog moeten krijgen? Of vergis ik me?
Misschien verwacht ik te veel?
Bij controle van de stand van de nokkenassen blijkt dat de voorste cilinder perfect staat maar de achterste niet
Achteraan heb ik de K600 nokkenassen zitten (die erin horen te zitten).
Zowel de in- als uitlaat zit op de juiste plaats
Problemen:
1/ TDC kan je vinden met chopsticks…. Tja die gaten die er horen te zitten om de krukas te blokkeren lijken niet te matchen. Zijn er 2 slots, één voor elke cilinder?
2/ de inlaat nokkenas lijnt uit op de X-markering bij TDC maar bij de uitlaatnokkenas is het mis; hier staat de X-markering zeker 90° verkeerd.
Het is te zeggen, de nokken zelf lijken vrij goed te staan maar er lijnt geen enkel merkteken uit. Geen bolletje noch X.
Mocht ik de X wel correct uitlijnen, zoals dat in de repair manual staat, dan staan de uitlaatkleppen open bij TDC en dat zou natuurlijk niet goed zijn.
Ik vermoed dat er ooit eens iemand de klepspeling geregeld heeft en bij het opnieuw monteren van de achterste uitlaat-nokkenas op het gevoel geïnstalleerd heeft omdat het merkteken niet overeenkwam.
Heeft er iemand dit ooit al gehad?
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 8:43 Onderwerp: |
|
|
TDC kun je ook gewoon met een stokje in het bougiegat redelijk goed vinden.
En er staan streepjes op het vliegwiel (zichtbaar door het inspectiegat)
(ps.: het is wel een punt waar ie heel slecht wil blijven staan door de magneten van de dynamo: met name daarvoor is de blokkering bruikbaar)
Als de achterste nokkenas 90 graden verkeerd staat (dus recht omhoog ipv plat langs het vlak..) dan gaat het volgens mij echt niet goed! Ik denk dat je dan onmiddelijk ziet dat er in de andere TDB geen fatsoenlijke klepoverlap is.
(lijkt me onwaarschijnlijk dat de motor daarmee kan lopen...)
maak eens een plaatje: dat zegt meer denk ik!
- heb je wel het goede TDC, compressie-slag?? (alle kleppen dicht: NOOIT de nokkennas losdraaien als de kleppen onder spanning staan!
in het compressie TDC staan de nokken van de nokkenas naar boven en ongeveer symmetrisch uit elkaar wijzend (als ik het goed zeg.. 38 graden tov loodrecht omhoog meen ik..)
(genoeg U-buis filmpjes beschikbaar..)
- in theorie kun je de motor in een thumper mode zetten, en dan draait ie wel (maar loopt ie raar ..
uitleg: De ktm heeft een 72 graden V motor: er zijn 2 mogelijkheden:
ontstekingen op:
0 (Voorste cilinder ) gradenkrukas draaiing
360-90 graden (A cilinder), dus een hele slag rond -72 graden om van het achterste TDB natuurlijk 72 graden eerder komet (tov een 'staande twin')
720 graden =0 , etc.
of
0 (V), .... heel lang niks ... 720-72(A), 720(V) ....
dan loopt ie als een Harley
de nokkenas ligt dan 180 verkeerd maar dan alignen de markers dus nog steeds... (en niet 90 dus..)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 9:58 Onderwerp: |
|
|
Neen, hij loopt niet als een Harley, gelukkig maar Hij draait echt boterzacht en rijdt ook zeer soepel..... iets te braaf naar mijn mening
De TDC heb ik bepaald met chinese eetstokjes werkt perfect
De kleppen liggen er nu redelijk goed in maar op de achterste cilinder zijn uitlaatnokkenas staat het uitlijningskruisje niet waar je het verwacht; Moest ik hem op het merkteken uitlijnen staat hij in principe met de uitlaatkleppen open op TDC, das raar
Ik maak vanavond even een fotootje!
Bijkomend viel me op bij het verwijderen van de bougies dat de voorste zwarte roetaanslag had en de achterste niet: Mij lijkt er een verschil te zitten tussen de 2 cilinders...
Die blokkering op de krukas; Zit maar 1 gat in voor de achterste cilinder TDC?
In de repair manual spreken ze dan om 75° verder te draaien voor de TDC van de voorste cilinder..... In de manual is het mij helemaal niet duidelijk er staan ook geen fotootjes van en op "jij-buis" heb ik ook geen videos gevonden waar dat duidelijk in wordt.
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2672 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 10:41 Onderwerp: |
|
|
je moet opletten dat de 950 zowel aan de binnenkant als de buitenkant markeringen heeft en afhankelijk van waar je de nokkenstok plaatst, kijken naar de andere markering. Als hij werkelijk 90 graden van tijd lag waren je kleppen al een kopje kleiner geworden hoor.
de ktm950info pagina heeft hele goede plaatjes en uitleg.
Kans dat je motor niet zo vlot loopt zal veel waarschijnlijker in de synchronisatie en afstelling liggen.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 10:53 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | je moet opletten dat de 950 zowel aan de binnenkant als de buitenkant markeringen heeft en afhankelijk van waar je de nokkenstok plaatst, kijken naar de andere markering. Als hij werkelijk 90 graden van tijd lag waren je kleppen al een kopje kleiner geworden hoor.
de ktm950info pagina heeft hele goede plaatjes en uitleg.
Kans dat je motor niet zo vlot loopt zal veel waarschijnlijker in de synchronisatie en afstelling liggen. |
Klopt, maar de manual zegt dat de X'jes op de achterste cilinder van toepassing zijn en de °'jetjes op de voorste.
Alle 4 nokkenassen hebben X'jes en °'jetjes maar op de nokkenassen staat duidelijk wat waar hoort; FR EX, FR IN, RE EX en RE IN en die zitten allemaal op de juiste plaats
Ik denk dat je gelijk hebt wat de afstelling betreft: Daarom ben ik het aan het nameten.
Carbus zijn 2 weken geleden opnieuw afgesteld en gesynchroniseerd
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 13:09 Onderwerp: |
|
|
voorste cilinder wordt vaak ook vies van olie uit de carter-ontluchting.
heb je andere zaken al nagekeken?
-schoon luchtfilter
-speling van de klepjes
etctetc..
eeerst de voor de hand liggende dingen!
nokkenas kan hooguit 1 tand verkeerd liggen maar dan loopt ie al heel beroerd!
als de ketting wat versleten is kun je wel zien dat de merktekens van de achterste cilinder niet 100% uitlijnen.. maar dan heb je het over 1/4 -tot max- 1/2 tand ofzo.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 13:50 Onderwerp: |
|
|
-schoon luchtfilter - Ja nieuw
-speling van de klepjes - Ja gechecked en volledig binnen specs
-Carbus gesynched en afgesteld
-Gashendel opent de gaskleppen op de carbus ook wel degelijk helemaal
-Ik heb de originele uitlaten; kunnen de CAT's eventueel verstopt zitten?
Het is mijn eerste KTM 950 LC8 dus ik weet ook niet goed hoe hij zou moeten rijden; Misschien werkt alles zoals het hoort en is het vermogen zoals het hoort te zijn en ben ik diegene die misschien te hoge verwachtingen heeft...
In mijn hoofd, een 950cc tweecilinder met bijna 100pk dat moet toch al aardig vooruit gaan
Ik heb ooit een R 1150 GS gehad met de power chip van BMW erin die ongeveer 87pk had en dat ding ging toch sneller dan mijn KTM ondanks het hogere vermogenverlies van de cardan-as en het (40kg) hogere gewicht, dat lijkt mij niet normaal
@Dr_Bean: je hebt dezelfde als de mijne; Krijg jij dat ding alleen op de gas in 2de versnelling op zijn achterwiel?
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2672 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 14:57 Onderwerp: |
|
|
Haha, ja dat lukt de doktor wel.
Maar ook dat is vaak weer techniek, ik heb motoren gereden waarvan de eigenaar in de eerste niet los kwam, die door de juiste positie en reactie ook in 3e verzet goed op een wiel wilden.
Waarom zoek je niet eens een andere lc8 rijder in de buurt op om eens te wisselen van motor?
Een goed lopende 950 is vooral op reactie en beleving veel sterker dan een 1150. Op koppel bij 1500 toeren wint die BMW het overigens wel makkelijk.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 16:21 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Waarom zoek je niet eens een andere lc8 rijder in de buurt op om eens te wisselen van motor?
|
Goed idee, dat zou helpen!
Bij deze een oproep aan wie ik zijn 950 eens mag aan de tand voelen... ik ben trouwens altijd braaf met iemands anders zijn/haar spullen
Ik woon midden in de driehoek Antwerpen-Brussel-Gent
|
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 20:34 Onderwerp: |
|
|
Foto 2 en 3
Laat zien waar dat kruisje van de uitlaatnokkenas staat als die van de inlaatnokkenas op de juiste plaats staat, let vooral hoe de nokken zelf staan = dit zou ongeveer goed moeten zijn dus
Dit is tevens TDC van de achterste cilinder
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
84.02 KB |
Weergegeven: |
174 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
91.05 KB |
Weergegeven: |
182 keer |
|
Laatst aangepast door Markvb749 op Vr, 19 Aug. 2022, 20:59, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 20:39 Onderwerp: |
|
|
Benieuwd naar jullie mening….
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2672 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 23 Aug. 2022, 15:45 Onderwerp: |
|
|
Markvb749 schreef: |
@Dr_Bean: je hebt dezelfde als de mijne; Krijg jij dat ding alleen op de gas in 2de versnelling op zijn achterwiel? |
ja.. maar dat zegt niks. Als je de techniek goed doet lukt dat met weinig vermogen ook.
als je puur naar vermogen wil kijken kun je het best even op de autobaan kijken hoe hard ie loopt. 220 op de gps moet zondermeer makkelijk gaan. goeie lopen 235. iig moet je vlotjes naar de 180 gaan en dan nog makkelijk naar de 200. of voor een paar tientjes even ergens op de bank natuurlijk.
zou je wel aan andere nokkenassen beginnen als je eigenlijkniet weet of de motor loopt zoals ie hoort te lopen?
en ja.. een 950 loopt veel levendiger dan een GS, zelfs vergeleken bij een HP2. dit zit niet zo zeer in vermogen maar meer in laag dynamisch gewicht (kruksas, vliegwiel etc.)
is de EPC (electronic power control...) afgekoppeld? anders gaan die nokkenassen zeker niks doen.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|