Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
chris
|
Geplaatst: Do, 22 Feb. 2007, 20:58 Onderwerp: Benzine over de vloer help ? |
|
|
Kom terug van het tanken,zet de motor in de garage en ga lekker wat eten als mijn vrouw zegt,het ruikt hier naar benzine, ik ga even kijken en tot mijn verbazing lekt de ktm als een malle ?
In paniek de tuinslang doorgehakt en de tank leeg proberen te halen net als mijn aquarium vroeger,resultaat een flinke slok benzine shit,iedere boer is een gevaar bij open vuur Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dit mogelijk is ? hij is gestopt met lekken en er zit nog best wel wat in ?
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 22 Feb. 2007, 21:13 Onderwerp: |
|
|
mja.. kan zo veel zijn he. Van een lekke slang tot een overlopende carburateur (las het teminste om een 950 gaat... en geen 990efi)
- had je geprobeerd om gewoon de benzinekraan dicht te draaien?
- heb je de beide verbindingskraanjes dicht gedraaid?
- lekte die toen nog?
- nog gezien waar/waaruit? linker of rechter kant?
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
chris
|
Geplaatst: Do, 22 Feb. 2007, 23:39 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | mja.. kan zo veel zijn he. Van een lekke slang tot een overlopende carburateur (las het teminste om een 950 gaat... en geen 990efi)
- had je geprobeerd om gewoon de benzinekraan dicht te draaien?
- heb je de beide verbindingskraanjes dicht gedraaid?
- lekte die toen nog?
- nog gezien waar/waaruit? linker of rechter kant? |
Benzine kraan heb ik als eerste dicht gedraaid,beide verbindingkraantjes zaten dicht,er is zo n 3 liter minimaal uit,hij lekte(ktm 950 2005 geen efi)
daarna niet meer het lijkt wel met druk te maken te hebben kan niets anders vinden? Het is aan de linker zeide als je voor de motor staat het lekte van vrij hoog,zag op het internet dat er een overflow ergens hoog zit
ga zaterdag naar brouwer motoren,hoop dat het lekken uit blijft,ben wel benieuwd wat er gebeurt is bedankt voor de reactie gr chris
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 23 Feb. 2007, 0:31 Onderwerp: |
|
|
als je de tank heel vol had... kan het 2 dingen zijn:
of gewoon overlopen, immers als je hem schuin zet komt het nivo in 1 tank hoger! (maar hij staat naar links, dus dat zou de linker kant zijn.
(normaliter praat je altijd gezien vanaf de rijder op de motor... dus gas zit rechts, koppeling links)
Andere mogelijkheid is dat je tank ontluchting niet goed werkte, en dat het daardoor (bij het opwarmen in de garage) druk ombouwde en via de overloop er uit kwam.
Als dit het geval is krijg je ook problemen met leegrijden van de tanks: dan gaat alleen 1 kant leeg, en sta je verbaasd bij de benzine pomp als je alweer moet tanken, maar de tank blijk vol te zijn.
succes
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Marja

Geregistreerd op: 26-2-2006 Berichten: 87 Woonplaats: Egmond aan den Hoef
|
Geplaatst: Vr, 23 Feb. 2007, 8:45 Onderwerp: |
|
|
Ja dat had ik ook een keer, onderdruk (vacuum)in mn rechtertank en via t overloopie liep het eruit ,dit kwam omdat de ontluchting bij het terugplaatsen van de tank klem zat , maar ik weet niet of dat t is 3 liter is wel erg veel succes ermee
gr.mrrrj
|
|
Naar boven |
|
 |
chris
|
Geplaatst: Vr, 23 Feb. 2007, 18:30 Onderwerp: |
|
|
Marja schreef: | Ja dat had ik ook een keer, onderdruk (vacuum)in mn rechtertank en via t overloopie liep het eruit ,dit kwam omdat de ontluchting bij het terugplaatsen van de tank klem zat , maar ik weet niet of dat t is 3 liter is wel erg veel succes ermee
gr.mrrrj | Bedankt voor de reacties moet het wel zijn,nergens een lekje te vinden morgen naar brouwer gr chris
|
|
Naar boven |
|
 |
chris
|
Geplaatst: Zo, 11 Mrt. 2007, 21:01 Onderwerp: |
|
|
chris schreef: | Marja schreef: | Ja dat had ik ook een keer, onderdruk (vacuum)in mn rechtertank en via t overloopie liep het eruit ,dit kwam omdat de ontluchting bij het terugplaatsen van de tank klem zat , maar ik weet niet of dat t is 3 liter is wel erg veel succes ermee
gr.mrrrj | Bedankt voor de reacties moet het wel zijn,nergens een lekje te vinden morgen naar brouwer gr chris | Ben vorige week bij brouwer geweest,tank eraf,onluchtingslangetje verplaatst en klaar is kees (arjan),vandaag voor het eerst weer getankt,niet te vol,lekker vlot gereden een paar wheelies,zet de motor in de garage niets aan de hand in de eerste instantie,een paar minuten later zeikt de benzine er weer uit , Niet te vol getankt,motor op de bok weggezet,???
Als je op de motor zit dan lekt de rechter tank uit de overflow,het moment dat ik de tank dop open dee aan de rechter kant liep deze over ,de linker kant was geen benzine te zien toen ik deze zijde open deed, wel hoorde ik een flinke ssssssssst eruit komen (druk) het volgende gebeurt de benzine word van de linker tank naar de rechter tank gedrukt en vervolgens gooit deze zijden de benzine uit de overflow weet iemand hoe ik dit kan verhelpen alvast bedankt gr chris
|
|
Naar boven |
|
 |
erwindob

|
Geplaatst: Zo, 11 Mrt. 2007, 22:43 Onderwerp: |
|
|
Dan zit je linker beluchting slang dicht. (of je hebt daar een ventieltje op gezet en rechts niet of rechts een iets minder goeie)
Lucht zet uit in de linker tank, drukt de benzine via de balansslang naar rechts, daar loopt t eruit.
|
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 17:38 Onderwerp: |
|
|
Stond gisteren plotseling stil. Beetje ploffen en stil op de vluchtstrook. Na paar minuten weer aan de gang zonder problemen.
Mijn linker tank loop niet of heel langzaam leeg. Linker kap erafgehaald en vraag me nu af of dit wel de ontluchting is.
Het lijkt meer de overloop. Als je er een slang opzet en blaast gaat dat goed zolang de tankdop open is. Bij een dicht dop kan je er niks doorblazen.
Slang heeft wel een beetje klem gezeten maar geen ide of het volledig dicht was.
- IS het de overloop en/of ontluchting
- Waar zijn de tanks met elkaar verbonden
- Of kan het ook carburateur-vast-vries weer zijn? Of moet het echt onder nul zijn?
Vas bedankt & Groeten
Koen
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
103.91 KB |
Weergegeven: |
308 keer |

|
Beschrijving: |
|
 Download |
Bestandsnaam: |
Tankdop (Large).JPG |
Bestandsgrootte: |
75.65 KB |
Gedownload: |
1025 keer |
_________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 19:24 Onderwerp: |
|
|
Koen, het kan natuurlijk ook bevroren carburateurs zijn,
en inderdaad tankontluchting.
die slang achter de kap is ECHT de ontluchting hoor, test het maar eens uit, knoei maar eens net naast de vulopening met tanken, de geknoeide benzine zal dan via een slangetje op de grond lopen, en niet aan de voorkant van de kuip
Lijkt me logisch dat je blaaslucht gestopt wordt als je de dop sluit,
immers de lucht hoeft niet via de dop te komen.
De tanks zijn verbonden met een slangetje onder/voor daar waar de accu zit.(loopt van kraan naar kraan).
bij de latere modellen zit ook een luchtverbindingsslang tussen de tankhelften bovenin over de filterkast heen.
Maar....................
Ik heb dit ook een tijdje gehad op m'n 950, soms inhouden/afsterven,
en na even stilstaan starten en rijden maar.
Bleek de oorzaak na veel tobben en stilgestaan te hebben een bijna kapotte/dus haperende branstofpomp te zijn.
Als je kilometerstand meer dan 40.000 is, zou het dus heel goed de pomp kunnen zijn (ze gaan pakweg 50.000 mee).
En een "doorrijder"als jij zou toch allang de luchtfilterkast modificatie tegen bevroren carburateurs gedaan moeten hebben die beschreven staat in topic "carb verwarming"
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 20:49 Onderwerp: |
|
|
Koen, ik denk dat het wel kan wat je zegt, ten minste dan moet de rechter tank wel leeg zijn geweest op het moment dat de motor begon met stoteren. Als de ontluchting afgeknelt heeft gezeten, kan er geen lucht in de tank en zal het niveau (uiteindelijk) niet of nauwelijks meer zakken. De tankdop is immers een overdruk beveiliging, en kan geen lucht in laten.
De benzine zal dan druppels gewijs richting de pomp gaan en dat is te weinig.
Je vertelde ook dat het niveau in de eene tank hoger staat dan in de andere tank. Zakt dat niveau op het moment dat je de tankdop open maakt.
Ik denk niet dat het de carb waren. Wij hadden nergens last van.
Gr Koen
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 21:02 Onderwerp: |
|
|
Hoi Daan,
dan voor al je tips.
Toch snap ik niet hoe de ontluchting werkt tenzij het kleine rubbere dopje als een (sterk) ventiel werkt (gewoon blazen op de slang geeft geen lucht naar de tank). Als het benzine nivo zakt moet de lucht toch ergens vandaan komen? Was te lui om te kijken hoe het rechts (wel) werkte.
Heb net alleen links getankt en lijkt snel te zakken maar gaf toch wel een paar knallen (sloeg niet af). Lijkt ook meer van die terugslagen/knallen te geven bij gas terug.
Heb ruim 37.000 gereden, zal de pomp in de gaten houden.
Heb wel aan de badstop gedacht maar ooit maar een keer last gehad ondanks dat ik ook geen carburateur verwarming had. Klopt het dat je er ook last van kan hebben boven de 0 graden? Of juist bij 4 graden (snap niet hoe dat kan)?
Ik ga alles in de gaten houden,
Groeten Koen
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 21:16 Onderwerp: |
|
|
Hoi Koen,
het nivo zakt wel als de tankdop eraf laat. Of de rechtertank geheel leeg was, kan ik niet met zekerheid zeggen. Zag in ieder geval niets.
Normaal rij ik 90 km naar mijn werk en dan heeft de tank misschien de kans om langzaam weer gelijk te komen. Misschien heeft het ritje gisteren meer energie gekost. In ieder geval van mijn bovenbeen spieren (elke trap maakt dat weer duidelijk ).
Geen idee of het (spat)water (tot in mijn helm) of het keertje plat afstappen iets gedaan heeft. Starte even lastig maar reed prima daarna.
Bedankt & tot de volgende keer,
Groeten Koen
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 21:23 Onderwerp: |
|
|
koen, juist boven nul kun je eerder last van bevroren carbs hebben als onder nul.
Onder nul is de lucht nl vaak "droger" als boven nul, en het vocht in de lucht bevriest als het met hoge snelheid door de carburateurs gejaagd wordt.
Ikzelf werk in een drukkerij met luchtbevochtiging, en in de winter staat die bevochtiging bv harder te blazen als in de zomer om de boel peil te houden.
Dat vochtige/dampige weer met een graad of 4 boven nul kan eerder bevroren carbs veroorzaken dan wanneer het vriest.
Ik gok dat jouw probleem bevroren carb's is, maar hou die pomp ook in je gedachten, die van mij en nog een aantal anderen was toch bij 50.000km "op".
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 25 Jan. 2009, 21:31 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: |
Ik denk niet dat het de carb waren. Wij hadden nergens last van.
Gr Koen |
Bevroren carbs krijg je alleen bij een constante snelheid op de snelweg,
zeker niet bij off road rijden, je "speelt" dan nl met het gas, de schuiven
krijgen dan niet de tijd om vast te vriezen, en ook de doorstroomsnelheid is dan minder, minder luchtsnelheid, dus minder kans op bevriezen.
|
Naar boven |
|
 |
|