Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3676
|
Geplaatst: Vr, 19 Mei. 2006, 22:28 Onderwerp: wiellagers levensduur |
|
|
Hoi!
Is het nou slim om bij mijn km stand (48000) tegelijk met bandenwissel
ook alle wiellagers preventief te vervangen??
Ik merk geen speling of hapering aan de wielen.
Volgens mij kost het zo'n beetje 150 euro (exclusief arbeid).
Zijn nl 5 stuks, en vooral die grote achter het tandwiel is een dure
Moet binnenkort richting Andorra, en wil onderweg uiteraard geen problemen krijgen, maar vind het ook zonde om "geld over de balk"
te gooien
Iemand ervaring hiermee?? _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 19 Mei. 2006, 22:54 Onderwerp: |
|
|
neu, zou ik echt niet vervangen.
ik ken hier niet alle lagers van uit mijn hoofd, maar de meeste zijn standaard, en kan je in geval van nood best onderweg ergens krijgen.
Als ze niet zwaar offroad gehad hebben, de hogedrukspuit erop gehad hebben of dergelijk, moet dat probleem loos 100dkm mee gaan. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Vr, 19 Mei. 2006, 23:29 Onderwerp: |
|
|
If it is not broken, why fix it  _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3676
|
Geplaatst: Di, 13 Jun. 2006, 23:29 Onderwerp: |
|
|
Vandaag met bandenwissel de lagers nagekeken, en je kon duidelijk zien dat ze toch al wel een boodschap hadden gedaan
Ze zijn nu vervangen, op die grote achter het tandwiel na dan,
die zag er nl nog prima uit
Mag wel na 49000 km  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
René

Geregistreerd op: 13-4-2005 Berichten: 203 Woonplaats: Hengelo O
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 14:56 Onderwerp: |
|
|
Tijdens het uitbalanceren van mijn achterwiel (vers rubber) een duidelijk gekraak waarneembaar. Het zit aan de tandwielkant en lijkt mij het lager te zijn wat overleden is. Vervolgens de zwarte manchet verwijderd en veel roest erachter. Schoongemaakt met WD 40, het gekraak blijft en het lager hapert tijdens het ronddraaien ervan.
Nu heeft de mijne in bijna 2 jaar 30 dkm gelopen, naast de nodige asfalt km's ook het nodige asfalt gezien. Ik neem aan dat dit een incidenteel geval is.
Het achterwiel op een plank gelegd en met een zware hamer en lange zware schroevendraaier een poging gedaan om het lager eruit te slaan, wat niet lukte. Is het een geperst lager of moet ik wat meer (met beleid) geweld toepassen.
Als het lukt het lager op eigen kracht eruit te rammen dan vervang ik tevens het andere lager van het achterwiel en zal bij www.brammer.biz nieuw lagertje halen, deze verkopen lagers van SKF en volgens mij kwalitatief goed spul.
Groet,
Rene _________________ Alles wordt, niets is........... |
|
Naar boven |
|
 |
René

Geregistreerd op: 13-4-2005 Berichten: 203 Woonplaats: Hengelo O
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 14:59 Onderwerp: |
|
|
foutje......naast de nodige asfalt km's ook het nodige zand gezien...... _________________ Alles wordt, niets is........... |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3676
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 15:14 Onderwerp: |
|
|
Ha Rene!
Ik neem aan dat je wel goed gekeken hebt of er toch niet een verborgen klip of zo voor zit die de boel tegenhoudt.
Maar je hoeft toch niet het hele wiel neer te leggen??
Dat dikke lager achter het tandwiel zit in het alu gietstuk waar je tandwiel opgebout zit.
Dat gietstuk kun je bv in de bankschroef klemmen, werkt toch makkelijker.
In de nieuwe modellen zit trouwens niet 1 dik lager aan de tandwielkant,
maar 2 smalle achter elkaar, betekend wel dat het gietstuk ook anders is.
Bij mij is het tandwiellager bij 60000 preventief vervangen, maar het was niet kapot of zo
Mocht je het gietstuk per ongeluk "mollen" brouwer heeft nog een hele goeie gebruikte liggen, (de mijne) ik rij nu nl met een nieuw model gietstuk
Hebben ze er op gezet omdat het grote lager op dat moment niet voorradig was, en ze mijn motor toch snel af wilden hebben.
Tof he, van Brouwer, ze hebben voor mij alleen de prijs van het lager gerekend  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 15:18 Onderwerp: |
|
|
Levensduur lager >100dkm, maar:
Als je de motor afspuit met de HD rewiniger spuit je er snel water in. 1 roestpitje in het lagervlak... en hij is feitelijk stuk => 10dkm later voel je dat.
Ik rij ondanks heel veel offroad en afspuiten nog steeds met de originele lagers (45dkm). das al veel langer dan ik gehoopt had!
Lagersetjes zijn ook op e-bay te koop.
Demonteren: Der zit een segering voor aan 1 kant. zie pagina 10-3 (126) van het werkplaatshandboek. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 16:41 Onderwerp: |
|
|
Nog maar 1 keer lagers stuk gehad, was op m'n bagger-Funduro.
Zandvlakte aan het oversteken waarvan je eigenlijk kon voelen dat het drijfzand was met een 10cm dik laagje hard opgdroogd erover. Dacht ik bij mezelf, ff wat sneller erover dus versnelling hoger. Rechtstaand lukte dat niet al te best (zeg maar gerust : niet) en voor ik het wist was de snelheid eruit. Koppeling laten komen, gas er terug op in 2de en binnen de 10 meter was ie door de harde korst gegraven.
Motor tot aan het zadel verzonken in het drijfzand, muur-en muurvast. Tegen de tijd dat ik een (ingeweken nederlandse ) boer gevonden had met tractor en touw van 75m lang zat de motor toch dik 3 uur verzonken in blub. Ik ben er nog mee thuisgeraakt maar die lagertjes waren wel gort. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 16:54 Onderwerp: |
|
|
dubbel-rubber afgedichte lagers (2RS) mogen van zoiets dus eigenlijk geen last hebben: Ze zijn volledig afgedicht. hier is geen sprake van druk.
Bij een hogedrukreiniging spuit je echter soms zo hard op die afdichtingen dat het er wel tussendoor blaast.
mogelijk had die dure motor goedkope, blik-'afgedichte' lagertjes in de wielen? (unlike ktm) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 22:14 Onderwerp: |
|
|
Zet de maten van die lagers eens neer zal ik kijken of mijn (beperkte) digitale SKF gids ze aangeeft.  _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 23:13 Onderwerp: |
|
|
highrider schreef: | Zet de maten van die lagers eens neer zal ik kijken of mijn (beperkte) digitale SKF gids ze aangeeft.  |
of je kijkt gewoon op:
http://www.skf.com/portal/skf/home/products?lang=en _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
René

Geregistreerd op: 13-4-2005 Berichten: 203 Woonplaats: Hengelo O
|
Geplaatst: Zo, 18 Feb. 2007, 13:27 Onderwerp: |
|
|
Hoi Daan,
Ik kwam net terug van de bandenboer en had het wiel nog niet in de brommert gehangen, vandaar...ik ga morgen met een zwaardere drijver het ding eruit slaan, vandaag eerst nog ff een paar uurtjes samen met het meisje rijden.
En wat die lagers betreft, liggen op voorraad en kosten zo rond de 12 euro.
Groet,
Rene _________________ Alles wordt, niets is........... |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3676
|
Geplaatst: Zo, 18 Feb. 2007, 18:19 Onderwerp: |
|
|
René schreef: | Hoi Daan,
Ik kwam net terug van de bandenboer en had het wiel nog niet in de brommert gehangen, vandaar...ik ga morgen met een zwaardere drijver het ding eruit slaan, vandaag eerst nog ff een paar uurtjes samen met het meisje rijden.
En wat die lagers betreft, liggen op voorraad en kosten zo rond de 12 euro.
Groet,
Rene |
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet helemaal Rene, (of ik jou niet ).
Het achterwiel heeft totaal 3 lagers, die direkt achter het tandwiel,
en de 2 gelijke die in de naaf zitten.
Die achter het tandwiel is heel duur, (ongeveer 60 euro), maar die zal jij wel niet bedoelen. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6796 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 18 Feb. 2007, 18:49 Onderwerp: |
|
|
Achter wiellagers:
wiel: 2x 6205 2RS (25/52/15)
keerring 30/52/7 met stoflip
tandwiel 3206 2RS (30/62/23.8)
deze laatste is een dubbelrijig hoek-contact lager (omdat er maar 1 lager in zit!). deze krijg je idd niet voor 15 euri ktm prijs rond de 80 euro. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|