lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

wiellagers levensduur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3676

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Mei. 2006, 22:28    Onderwerp: wiellagers levensduur Reageer met quote

Hoi!

Is het nou slim om bij mijn km stand (48000) tegelijk met bandenwissel
ook alle wiellagers preventief te vervangen??

Ik merk geen speling of hapering aan de wielen.

Volgens mij kost het zo'n beetje 150 euro (exclusief arbeid).

Zijn nl 5 stuks, en vooral die grote achter het tandwiel is een dure bucktooth

Moet binnenkort richting Andorra, en wil onderweg uiteraard geen problemen krijgen, maar vind het ook zonde om "geld over de balk"
te gooien wink3

Iemand ervaring hiermee??

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6796
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Mei. 2006, 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

neu, zou ik echt niet vervangen.

ik ken hier niet alle lagers van uit mijn hoofd, maar de meeste zijn standaard, en kan je in geval van nood best onderweg ergens krijgen.

Als ze niet zwaar offroad gehad hebben, de hogedrukspuit erop gehad hebben of dergelijk, moet dat probleem loos 100dkm mee gaan.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 19 Mei. 2006, 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

If it is not broken, why fix it confused
_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3676

Nieuw berichtGeplaatst: Di, 13 Jun. 2006, 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag met bandenwissel de lagers nagekeken, en je kon duidelijk zien dat ze toch al wel een boodschap hadden gedaan laugh

Ze zijn nu vervangen, op die grote achter het tandwiel na dan,
die zag er nl nog prima uit thumbsup

Mag wel na 49000 km pleased

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 13-4-2005
Berichten: 203
Woonplaats: Hengelo O

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Tijdens het uitbalanceren van mijn achterwiel (vers rubber) een duidelijk gekraak waarneembaar. Het zit aan de tandwielkant en lijkt mij het lager te zijn wat overleden is. Vervolgens de zwarte manchet verwijderd en veel roest erachter. Schoongemaakt met WD 40, het gekraak blijft en het lager hapert tijdens het ronddraaien ervan.
Nu heeft de mijne in bijna 2 jaar 30 dkm gelopen, naast de nodige asfalt km's ook het nodige asfalt gezien. Ik neem aan dat dit een incidenteel geval is.

Het achterwiel op een plank gelegd en met een zware hamer en lange zware schroevendraaier een poging gedaan om het lager eruit te slaan, wat niet lukte. Is het een geperst lager of moet ik wat meer (met beleid) geweld toepassen.

Als het lukt het lager op eigen kracht eruit te rammen dan vervang ik tevens het andere lager van het achterwiel en zal bij www.brammer.biz nieuw lagertje halen, deze verkopen lagers van SKF en volgens mij kwalitatief goed spul.

Groet,
Rene

_________________
Alles wordt, niets is...........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
René



Geregistreerd op: 13-4-2005
Berichten: 203
Woonplaats: Hengelo O

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

foutje......naast de nodige asfalt km's ook het nodige zand gezien......
_________________
Alles wordt, niets is...........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3676

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Rene!

Ik neem aan dat je wel goed gekeken hebt of er toch niet een verborgen klip of zo voor zit die de boel tegenhoudt.
Maar je hoeft toch niet het hele wiel neer te leggen??
Dat dikke lager achter het tandwiel zit in het alu gietstuk waar je tandwiel opgebout zit.
Dat gietstuk kun je bv in de bankschroef klemmen, werkt toch makkelijker.

In de nieuwe modellen zit trouwens niet 1 dik lager aan de tandwielkant,
maar 2 smalle achter elkaar, betekend wel dat het gietstuk ook anders is.

Bij mij is het tandwiellager bij 60000 preventief vervangen, maar het was niet kapot of zo thumbsup

Mocht je het gietstuk per ongeluk "mollen" brouwer heeft nog een hele goeie gebruikte liggen, (de mijne) ik rij nu nl met een nieuw model gietstuk wink3
Hebben ze er op gezet omdat het grote lager op dat moment niet voorradig was, en ze mijn motor toch snel af wilden hebben.
Tof he, van Brouwer, ze hebben voor mij alleen de prijs van het lager gerekend thumbsup

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6796
Woonplaats: Nijmegen

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Levensduur lager >100dkm, maar:

Als je de motor afspuit met de HD rewiniger spuit je er snel water in. 1 roestpitje in het lagervlak... en hij is feitelijk stuk => 10dkm later voel je dat.

Ik rij ondanks heel veel offroad en afspuiten nog steeds met de originele lagers (45dkm). das al veel langer dan ik gehoopt had!

Lagersetjes zijn ook op e-bay te koop.

Demonteren: Der zit een segering voor aan 1 kant. zie pagina 10-3 (126) van het werkplaatshandboek.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

Nog maar 1 keer lagers stuk gehad, was op m'n bagger-Funduro.

Zandvlakte aan het oversteken waarvan je eigenlijk kon voelen dat het drijfzand was met een 10cm dik laagje hard opgdroogd erover. Dacht ik bij mezelf, ff wat sneller erover dus versnelling hoger. Rechtstaand lukte dat niet al te best (zeg maar gerust : niet) en voor ik het wist was de snelheid eruit. Koppeling laten komen, gas er terug op in 2de en binnen de 10 meter was ie door de harde korst gegraven.

Motor tot aan het zadel verzonken in het drijfzand, muur-en muurvast. Tegen de tijd dat ik een (ingeweken nederlandse grin2 ) boer gevonden had met tractor en touw van 75m lang zat de motor toch dik 3 uur verzonken in blub. Ik ben er nog mee thuisgeraakt maar die lagertjes waren wel gort.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6796
Woonplaats: Nijmegen

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

dubbel-rubber afgedichte lagers (2RS) mogen van zoiets dus eigenlijk geen last hebben: Ze zijn volledig afgedicht. hier is geen sprake van druk.

Bij een hogedrukreiniging spuit je echter soms zo hard op die afdichtingen dat het er wel tussendoor blaast.

mogelijk had die dure motor goedkope, blik-'afgedichte' lagertjes in de wielen? (unlike ktm)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Zet de maten van die lagers eens neer zal ik kijken of mijn (beperkte) digitale SKF gids ze aangeeft. idea2
_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6796
Woonplaats: Nijmegen

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 23:13    Onderwerp: Reageer met quote

highrider schreef:
Zet de maten van die lagers eens neer zal ik kijken of mijn (beperkte) digitale SKF gids ze aangeeft. idea2


of je kijkt gewoon op:
http://www.skf.com/portal/skf/home/products?lang=en

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
René



Geregistreerd op: 13-4-2005
Berichten: 203
Woonplaats: Hengelo O

Nieuw berichtGeplaatst: Zo, 18 Feb. 2007, 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Daan,

Ik kwam net terug van de bandenboer en had het wiel nog niet in de brommert gehangen, vandaar...ik ga morgen met een zwaardere drijver het ding eruit slaan, vandaag eerst nog ff een paar uurtjes samen met het meisje rijden.

En wat die lagers betreft, liggen op voorraad en kosten zo rond de 12 euro.

Groet,
Rene

_________________
Alles wordt, niets is...........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3676

Nieuw berichtGeplaatst: Zo, 18 Feb. 2007, 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

René schreef:
Hoi Daan,

Ik kwam net terug van de bandenboer en had het wiel nog niet in de brommert gehangen, vandaar...ik ga morgen met een zwaardere drijver het ding eruit slaan, vandaag eerst nog ff een paar uurtjes samen met het meisje rijden.

En wat die lagers betreft, liggen op voorraad en kosten zo rond de 12 euro.

Groet,
Rene


Volgens mij begrijpen wij elkaar niet helemaal Rene, (of ik jou niet wink3 ).
Het achterwiel heeft totaal 3 lagers, die direkt achter het tandwiel,
en de 2 gelijke die in de naaf zitten.

Die achter het tandwiel is heel duur, (ongeveer 60 euro), maar die zal jij wel niet bedoelen.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6796
Woonplaats: Nijmegen

Nieuw berichtGeplaatst: Zo, 18 Feb. 2007, 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

Achter wiellagers:

wiel: 2x 6205 2RS (25/52/15)
keerring 30/52/7 met stoflip

tandwiel 3206 2RS (30/62/23.8)

deze laatste is een dubbelrijig hoek-contact lager (omdat er maar 1 lager in zit!). deze krijg je idd niet voor 15 euri smiley ktm prijs rond de 80 euro.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif