lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Welke olie in de LC8 ?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kappa



Geregistreerd op: 24-4-2006
Berichten: 162
Woonplaats: Haalderen

BerichtGeplaatst: Di, 22 Aug. 2006, 9:12    Onderwerp: Reageer met quote

alexopreis schreef:
JKan jouw vriend mij een dealer doorgeven ?



Je heb mail.

_________________
Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Sep. 2006, 12:34    Onderwerp: motor olie voor KTM Reageer met quote

Ik heb vanwege m'n werk verschrikkelijk veel verstand van olie...

rolleyes4

Ik zou mij gewoon houden aan de specificaties die KTM voorschrijft:

http://www.epc.shell.com/Docs/Benefrux_LTDS_advance_ultra_4_1340nl05.pdf

Deze olie is in samenwerking met KTM getest en door KTM goedgekeurd!

thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
alexopreis



Geregistreerd op: 19-4-2005
Berichten: 154
Woonplaats: Grunn'

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Sep. 2006, 19:36    Onderwerp: Re: motor olie voor KTM Reageer met quote

[quote="Hydrazine"]
Ik zou mij gewoon houden aan de specificaties die KTM voorschrijft:

http://www.epc.shell.com/Docs/Benefrux_LTDS_advance_ultra_4_1340nl05.pdf

Deze olie is in samenwerking met KTM getest en door KTM goedgekeurd!

(b)[/quote]

Ja, die 's leuk. Mijn werkplaatshandboek zegt 10W50 boven het vriespunt en 5W40 onder het vriespunt. Beide keuzes zijn er niet bij die Shell-olie. Nou rijdt ik de helft van mijn kilometers rond het vriespunt, maar met die 7500km-verversingsinterval, komt het natuurlijk ook voor dat ik olie ververs als het seizoen wisselt. Daarom wil ik graag een 5W50.

Ik kan inderdaad niet inschatten welke olie nou echt beter is, want er is natuurlijk meer dan alleen maar voldoen aan de specificaties. Maar het KTM-advies 'koop Motorex' heeft vast en zeker ook commerciele motieven.

_________________
Ordinary life is pretty complex stuff !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Di, 19 Sep. 2006, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Alex, zelf gebruik ik 5W50 olie van putoline. Ben er erg tevreden over.
Zelf rij ik ook alle seizoen door en heb nergens last van. Ik weet niet uit welke windstreek je komt, maar bij lemmens motorsport in veldhoven kunnen ze je gegarandeerd helpen. suc6

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
alexopreis



Geregistreerd op: 19-4-2005
Berichten: 154
Woonplaats: Grunn'

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Sep. 2006, 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Mbv Kappa en een superklantvriendelijke meneer van Putoline heb ik inmiddels al een vaatje Putoline superolie !
_________________
Ordinary life is pretty complex stuff !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
erwindob



Geregistreerd op: 29-11-2004
Berichten: 298

BerichtGeplaatst: Do, 21 Sep. 2006, 7:58    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoel je met vaatje eentje van 25 of 50 liter? Of gewoon 4?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
alexopreis



Geregistreerd op: 19-4-2005
Berichten: 154
Woonplaats: Grunn'

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Okt. 2006, 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Sinds vorige week rijdt ik met de Putoline-olie Syntec 4+ 5W50. Tot nu toe bevalt deze olie me beter dan de voorgeschreven Motorex en Castrol R4. Ik weet natuurlijk nog niet wat er gebeurt als de olie ouder wordt.

Mijn motor had bij een koude start altijd een schokkerige of haperend aansprekende koppeling. Alleen bij de eerste keer wegrijden. Dat is nu voorbij met Putoline Syntec 4+ 5W50.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik bij het oliewisselen ook even heb gekeken of er iets geks was met de koppeling, maar alles was zoals het hoort. Ik heb alleen de platen er even uit gehad. Toen heb ik alles weer teruggezet.

Nu heb ik een 4l-vaatje, maar met mijn olieverbruik (ik ververs vaak olie in de TLR) kan een 25-liter vaatje wel uit (per jaar 3 keer KTM en 3 keer TL-R = 18 liter).

_________________
Ordinary life is pretty complex stuff !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Wo, 18 Okt. 2006, 20:21    Onderwerp: Alles wat je al wilde weten...? Reageer met quote

http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=9005397&contentId=7007985
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Feb. 2007, 0:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het draadje voor de helft gelezen en weet dus niet exact wat er allemaal geschreven is maar ............

Gebruik geen mineraal en vol syn door elkaar. Deze 2 verdragen elkaar niet en heffen elkaars smeerende werking op (PH en dope). Dit kost je echt een blok of met wat mazzel olieverbruik.

De tussenligger is een halfsyn. In mijn XTZ gooi ik gewoon Valvoline 10W40 (half syn auto motorolie). Kijk goed naar de specificatie en dan niet naar de viscositeit maar naar de dope. Valvoline is SE kwaliteit en heeft dus de specificatie zoals gewenst door de fabrikant van de motor. De Yamaha is drysump en ik zou hooguit wat koppelingsslip kunnen krijgen door schuimvorming. 15.K met een kettingset en 6K met een band zegt genoeg over de rijstijl. Ik heb nog nooit koppelingslib gehad dus hou het bij mijn Valvoline in de XTZ die aan alle fabrieksbepalingen voldoet. Hij heeft nu bijna 40K voor zijn kiezen , gebruikt minimaal olie (elke verbrandingsmotor MOET olie verbruiken) , loopt als een trein en trekt als een loc. Deze olie kost 3,50 de liter. grin

De SEA getallen zijn kou en warme toestand. De temperatuur limiet bestaat bij mijn weten niet meer. De testen zijn verouderd en volgen dus een oude standaard die eigenlijk achterhaald is. De nieuwste Franse olie is zelfs 3W50 (bijna niet meer uit te drukken in de oude vastgestelde standaard). Deze getallen zijn NIET steekhoudend. Zoek een universele temperatuur grafiek op en zie hoe breed de temperatuur curve is.

Steekhoudender is de toevoeging in de specificatie zoals CD / CF ? CG. Dit zijn kool oplossers voor een diesel. Gooi nou geen CC in een diesel want de kool blijft zitten. Hoe hoger in het alfabet hoe STERKER de dope. Naar boven is geen bezwaar maar naar beneden is niet wenselijk.

Per fabrikant verschillen de zuurgraad(PH) en de toevoeging van een olie . Ik ben het type gooi erin wat er uitkomt behalve als de olie een extreme is van het gewenste. een oude auto met 5W50 van 15 euro de liter is onzin. Op olie van de Lidl of Aldi gaat ie net zo goed.

De bottomline is dus eigenlijk , voorkom menging van verschillende olie. Meng NOOIT een mineraal met een syn. Opwaarts moet eigenlijk altijd kennen maar neerwaarts levert vaak olie verbruik op. Een gebrek aan de fiets (slippende koppeling , klapperende kleppen enz enz) kan natuurlijk een reden zijn om van viscositeit te veranderen maar probeer dan het type olie gelijk te houden.

hoop dat jullie hier wat mee kunen. book2

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Feb. 2007, 19:59    Onderwerp: Mooi verhaal... Reageer met quote

Maar kun je ook nog wat vertellen over de normen als bijvoorbeeld:

API SL/CF

ACEA A3/B3/B4

Lijkt mij veel verstandiger dat de olie aan een Internationaal erkende norm voldoet! Nog belangrijker, aan de norm die KTM stelt voor dit type motorblok!


book2 Begin hier eens met lezen. Helaas niet mijn merk in het plaatje...

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_oil

Ik gebruik zelf: Castrol RS 10W60 welke aan bovenstaande norm ruimschoots voldoet.

Wellicht met dit filmpje snap je waarom deze olie ook in de KTM gaat...

http://www.8200rpm.com/Video_Section/51021/Zandvoort_8200RPM_Dodare_2005_2.wmv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 22:07    Onderwerp: Re: Mooi verhaal... Reageer met quote

Hydrazine schreef:
Maar kun je ook nog wat vertellen over de normen als bijvoorbeeld:

API SL/CF

ACEA A3/B3/B4

Lijkt mij veel verstandiger dat de olie aan een Internationaal erkende norm voldoet! Nog belangrijker, aan de norm die KTM stelt voor dit type motorblok!


book2 Begin hier eens met lezen. Helaas niet mijn merk in het plaatje...

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_oil

Ik gebruik zelf: Castrol RS 10W60 welke aan bovenstaande norm ruimschoots voldoet.

Wellicht met dit filmpje snap je waarom deze olie ook in de KTM gaat...

http://www.8200rpm.com/Video_Section/51021/Zandvoort_8200RPM_Dodare_2005_2.wmv


API = dope hoe hoger in het alfabet (in theorie) hoe effectiever. Juiste type dope bij juiste motor gebruiken. Minimaal CD kan je ook CG toedienen.

ACEA = fabrieksnorm , ik weet slechts dat je bij hele speciale olie zoals zware cardan olie een afwijkende norm kan hebben. Volgens zeggen zou deze norm vooral voor de export zijn.

10W60 = viscositeit Geeft een ruim bereik qua temperatuur gebeid maar zit dus voor Nederland aan 1 kant veel te hoog. Als deze olie zeer kostbaar is zou ik hem niet gebruiken.

Ik wil niet arrogant doen maar van wikipedia heb ik geen hoge hoed op en ga ik zeker mijn tijd niet aan verdoen.


[ quote ] Lijkt mij veel verstandiger dat de olie aan een Internationaal erkende norm voldoet! Nog belangrijker, aan de norm die KTM stelt voor dit type motorblok! [ /quote ]

Dat bepaald dus de API norm idea2 Aanvullingen op de API norm sturen meestal aan op een merk of merknaam. Kijk maar naar Elf (Renault en Peugot) . Zo een merk voert een aanvullende dope maar of die noodzakelijk is vraag ik me af. ( voor garantie aanvragen uiteraard wel ) KTM schrijft toch geen merk voor maar wel een api specificatie en een type. Bijvoorbeeld halfsyn 10W40 SG of volsyn 5W40 enz enz

Zo heb je auto motorolie met API SE
Veel oudere motorfietsen dragen deze specigficatie SE.

Nu wordt beweerd dat olie voor de fiets extra dope heeft om schuimvorming te voorkomen en daarmee slip op de koppeling te voorkomen. Ik heb de olie goeroe al heel lang niet gesproken maar als ie terug is ga ik het hem zeker vragen. API specificatie goed alles goed das mijn kennis. Vandaar dat in mijn motorfiets al 40.000 km en 3 jaar lang valvoline gaat in de vorm van het Gamma huismerk. De valvoline kost 4,50 euro de ltr de "speciale motorfietsen" motorolie 14 euro de liter. De API specificatie is van beide exact gelijk op het onder niveau. De duurdere heeft wel een hogere API specificatie waardoor die een groter bereik heeft. argue

Verder weet ik van de olie goeroe dat heel veel olie uit 1 vat komt en in verschillende consumenten verpakkingen verdwijnt. Een ieder mag zijn voordeel hiermee doen maar olie moet je proberen in te kopen aan het begin van de trein (25 ltr vaatjes , 60 ltr , of met een clubje 200 ltr) tegen een prijs waar je stijl van achter over gaat.

In het olie verhaal zit heel heeeeeeeeeeel veel gebakken lucht. rolleyes3

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Valvoline kost mij 2 euri de 60 ltr smiley2
De Castrol 10w60kost 7,49 ltr

**w60 kan te dik zijn bij hoge temperaturen, waardoor je problemen kunt krijgen doordat je druk tehoog oploopt en hte overstortklepje opengaat, hierdoor gaat er minder olie door de motor.

Ik weet niet wat ktm voor inloopolie gebrukt, maar tijdens de inloop km verbruikte hij niets, na het olie verversen met de motorex synt 10w50 was dat opeens 1 op 1000 km .(rijstijl bleef gelijk tongue3 )
de rommel eruit geflikkerd en de oude vertrouwde castrol half synt 10w40 erin.
Resultaat weer 0 ltr olieverbruik 2thumbsup

Schuimdope's hebben alle olieen, dat heeft nix met de koppeling te maken.
Ik zou het castrol oliehandboek eens lezen, daar staat in hoe het echt zit Smile
Kijk, in een oude motor dure olie gooien is weggegooid geld, de goedkoopste aldi olie heeft al beter specs dan waarvoor de motor ontworpen was.
Kijk je naar een moderne motor, daar is het verstandig om de specs van de fabrikant aan te houden, de huidige motoren zijn erg krap ontworpen, met vaak erg kleine spelingen icm erg hoge vermogens vereist dit gewoon een goede olie.
Idd is het vaak ook gebakken lucht, maar kies voor een gerenomeert merk en je zit goed, betaal je een paar euri meer voor een ltr, Sowat.
op jaar basis scheelt me dat 40 euro.
Of je moet een ingang hebben bij de groothandel laugh3
Ik betaalde voor kroonolie torxsyn 10w40 0.59 euro de ltr laugh
Bij castrol heb ik geen ingang. wreck

_________________
GS 1200LC rally 2018


Laatst aangepast door f@zertje op Za, 17 Feb. 2007, 23:20, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

het feit dat Autoolie en Motorolie dezelfde API specificatie draagt, zegt eigenlijk al wel dat API alleen ook niet alles is!

Want er is weldegelijk verschil tussen auto en motorfietsolieen, en dat zit hem, zoals eerder/vaker gezegd, in de druksmeer-toevoegingen.

Oudere motoren met organische (van die kurkachtige) koppelingsvoeringen gaan echt slippen met autoolie, en niet met motorfietsolie, ook al is de viscositeit en de API spec gelijk.
(Ik kan dit uit eigen ervaring vertellen, bij div motorfietsen).

KTM heeft tegenwoordig Keramische koppelingsvoering, en die heeft hier veel minder last van.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
het feit dat Autoolie en Motorolie dezelfde API specificatie draagt, zegt eigenlijk al wel dat API alleen ook niet alles is!

Want er is weldegelijk verschil tussen auto en motorfietsolieen, en dat zit hem, zoals eerder/vaker gezegd, in de druksmeer-toevoegingen.

Oudere motoren met organische (van die kurkachtige) koppelingsvoeringen gaan echt slippen met autoolie, en niet met motorfietsolie, ook al is de viscositeit en de API spec gelijk.
(Ik kan dit uit eigen ervaring vertellen, bij div motorfietsen).

KTM heeft tegenwoordig Keramische koppelingsvoering, en die heeft hier veel minder last van.


Zoals gezegd dr Bean : Yamaha ST (XTZ 750) bj 92, drysump, 72 PK nu bijna 60k op de klok . 40 k Valvoline 10W40 halfsyn 2 keer per jaar eruit ongeacht de km stand (rijdt het hele jaar) . Gebruikt (gegokt ½ ltr op 2 tot 3k , bij extreem gebruik iets meer) Geen koppelingsslib. Levensduur ketting 15k band 6 tot 7k. Dus reken rijstijl maar uit.

Advies bij de motorboeren leverde idd jouw verhaal. Advies bij ................ (echt een specialist) leverde een heel ander verhaal. Alles in 1 pot gegooigd kwam eruit ja en nee. De druksmeer toevoegingen kan je met viscositeit beinvloeden. De smeereigenscaheppen niet. De prioriteit moet dus bij smeereigenscahppen liggen (kooloplossers , aantasting kunstof c.q rubber , goed voor alu of koper enz enz). De viscositeit is afhankelijk van meerdere zaken zoals frazer ook opmerkt. Veel olie via de by-pass wordt je ook niet vrolijk van.

In de API specificatie zijn wel degelijk drukeigenschappen opgenomen idea2 Ik twijfel derhalve aan het nut en het moeten. Ongetwijfeld zal een Ninja met 14.000 owm/min een hele andere insteek hebben. Dat bedoel ik dus met gebruik. Met " normaal" gebruik zijn vele type olie geschikt. De API specificatie is echt erg strak.

Frazertje klopt , maar ik gebruik tegenwoordig te weinig olie om groot in te kopen. Tevens zou ik niet eens weten of het nog zou lukken. een 60 liter vaatje zou momenteel 60 : 4 = 15 : 2 = 7½ jaar in de schuur staan. grin grin

@Dr, Als we elkaar ooit is ontmoeten zal ik je vertellen wat mijn werk is en mag jij daar een waarde aan toe kennen. thumbsup

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 17 Feb. 2007, 23:53    Onderwerp: Reageer met quote

f@zertje schreef:

Idd is het vaak ook gebakken lucht, maar kies voor een gerenomeert merk en je zit goed, betaal je een paar euri meer voor een ltr, Sowat.
op jaar basis scheelt me dat 40 euro.
-(


Frazertje , ik heb net een Subaru gekocht deze heeft als advies 5W40 volsyn maar mag 10W40 half hebben. Volgens de boekjes oude eigenaar heeft ie vanaf dag 1 volsyn gehad. Bij mijn vaste onderdelen leverancier kwam een liter op ruim 11 euris netto. stare

Bellen met een oude vriend van mij leverde het volgende ; Ja tuurlijk heb ik dat Gerard. Wat kost dat ; wil je de witte verpakking of de merkverpakking ? Doe maar de witte; die is 5,90 netto . Wat kost eigenlijk de merkverpakking ? euuuuhhh 13,50 NETTO rolleyes2 rolleyes2

Voor exact dezelfde olie zo een prijs verschil. Als hij zegt zelfde dan bedoeld ie zelfde . Gold overigens ook voor de bak volsyn 75W90 GL5 . De prijsverschillen die ik daar ben tegengekomen zal ik je besparen.

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif