lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Banden voor TET Pyrenees SPAIN Mitas 09

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Coolfire

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Jul. 2021, 13:53    Onderwerp: Banden voor TET Pyrenees SPAIN Mitas 09 Reageer met quote

Begin volgende maand wil ik naar TET Pyrenees.
Hiervoor wil ik mijn banden wisselen naar Mitas 09.
Nu heeft Mitas 09 ook een dakar uitvoering, iemand ervaring om de daker banden te wisselen? Ik lees namelijk dat ze harder zijn, en ben bang als ik lek rij dat ik de tube niet kan verwisselen onderweg.

[s] Triumph Tiger 800 [/s]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Jul. 2021, 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ze ook liggen en ga proberen om ze er van de week met de hand op te leggen, kijken of dat wil anders moet het maar het bandenapparaat.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Jul. 2021, 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

speciale Dakar uitvoeringen kan ik je niet aanraden. Meestal is het rubber idd harder, maar als consessie ook spek en spek glad bij een beetje nat weer. --> kan gevaarlijk zijn om mee te rijden als je niet genoeg ervaring hebt.

opleggen/afleggen met de hand: Tja, kwestie van techniek.

met de originele velg zit je vooral met de tubeless rand die de band vasthoud bij het afleggen: Loswippen met de (zij)standard van een andere motor (liefst zware BMW met gelijke bereider smiley )

Ik had altijd 22cm bandenlichtertjes bij me uit aluminium (<50 gram..) en daarmee kon je in een kwartiertje een band plakken (er af, biba er uit, plakken en terug, inclusief wiel wisselen. Ik herinner me nog de OER.. 3x in 40 minuten.. toen had ik het wel gehad.

Coolfire

BerichtGeplaatst: Di, 6 Jul. 2021, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het antwoord niet de dakar besteld.
Bij mij zitten de excel rims eronder, voorband was makkelijk uit de bead te halen, van de week de banden om de velg doen met de hand.

Naar boven
Coolfire

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Jul. 2021, 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

De mitals e-09 zijn binnen, de voorband is pijnlijk moeilijk te monteren, dit is met lepels niet te doen :S daar ga ik mij toch op verkijken, als ik onderweg lek rijdt :S
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Jul. 2021, 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

zoals ik zei.. kwestie van techniek. Je hebt echt geen grote lepes nodig ofzo.

essentieel is:
- dat je tegenover het ventiel begint, dan kun je dat niet stuk maken
- het ventiel zo ver mogelijk losdraait, maar het ringetje er nog op laat zitten, dan kan ie niet naar binnen floepen
- de bandenklem helemaal losdraait.

je begint dan min of meer bij de bandenklem, zodat de band er 1/2 -tot- 3/4 op ligt, druk je de bandenklem zo ver mogelijk naar binnen, en duw je de band daar zo ver mogelijk de velg hiel in: Het helpt als je tegelijkertijd met een bandenlichter vanaf de ventiel kant (waar ie er nog niet op ligt) trekt.

ALLEEN als de band goed in de velg-hiel ligt krijg je de band er verder opgelegd.

een beetje afwaszeep/bandenzeep (met name aan de BINNENrand van de band) helpt bij het opleggen.

echt.. ik leg de achterband (veel stijver) er ook zo op met de hand, met 25cm lange lepeltjes.
Ook Michelin Dakar... en zelfs een Terraflex.

peter6480

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Jul. 2021, 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Investeer in een emmetje bandenvet, dat doet wonderen! Neem eventueel ook een flesje mee, schep er een beetje uit met een theelepetje, doe het in een klein flesje en meng met water als het licht vloeibaar is.

De Mitas E-09 dakar is een rot band, de wangen zijn (te) hard, heb exact dezelfde banden als jou gehad en ook dezelfde ervaring als jou. veryangry2

Neem de volgende keer gewoon de standaard uitvoering die is goed zat. Ook voor de zware LC8.

Kijk voor de achterband ook eens naar de MEFO Super Explorer, lijkt hetzelfde als de K60 scout en de E-09, maar je haalt er veel meer kilometers uit.

Bij het monteren van de banden, gaat het zwaar? Dan doe je iets niet goed. Kijk Youtube filmpje hoe het moet en probeer nogmaals.
Succes! thumbsup
Naar boven
Jww

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Jul. 2021, 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Onderschrijf peter en bean inderdaad. Dat zou makkelijk moeten gaan, ging bij mij eerst ook niet maar nu met lichte kleine lepels geen probleem. Voor en achter niet. Als het niet gaat zit de band waarschijnlijk al ergens op de rand en niet in de velg.

Oefenen, oefenen.

Waar in de buurt woon je ergens? Wil best even helpen of wellicht iemand anders die in de buurt woont.
Naar boven
Coolfire

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Jul. 2021, 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie hulp, met bloed zweet en trainen is het mij gelukt.

De achterband e09 was een stuk makkelijker om erop te doen.

Dit geeft mij vertrouwen als ik evt lek rij en een binnenbandje kan wisselen.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: