Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Coolfire

Geregistreerd op: 5-7-2019 Berichten: 21
|
Geplaatst: Ma, 5 Jul. 2021, 13:53 Onderwerp: Banden voor TET Pyrenees SPAIN Mitas 09 |
|
|
Begin volgende maand wil ik naar TET Pyrenees.
Hiervoor wil ik mijn banden wisselen naar Mitas 09.
Nu heeft Mitas 09 ook een dakar uitvoering, iemand ervaring om de daker banden te wisselen? Ik lees namelijk dat ze harder zijn, en ben bang als ik lek rij dat ik de tube niet kan verwisselen onderweg. _________________ KTM 990 Adventure S
[s]Yamaha Fazer 600 [/s]
[s]Honda Hornet 600[/s]
[s] Triumph Tiger 800 [/s] |
|
Naar boven |
|
 |
TooBigTooHeavy

Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 604
|
Geplaatst: Ma, 5 Jul. 2021, 15:52 Onderwerp: |
|
|
Heb ze ook liggen en ga proberen om ze er van de week met de hand op te leggen, kijken of dat wil anders moet het maar het bandenapparaat. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 5 Jul. 2021, 20:47 Onderwerp: |
|
|
speciale Dakar uitvoeringen kan ik je niet aanraden. Meestal is het rubber idd harder, maar als consessie ook spek en spek glad bij een beetje nat weer. --> kan gevaarlijk zijn om mee te rijden als je niet genoeg ervaring hebt.
opleggen/afleggen met de hand: Tja, kwestie van techniek.
met de originele velg zit je vooral met de tubeless rand die de band vasthoud bij het afleggen: Loswippen met de (zij)standard van een andere motor (liefst zware BMW met gelijke bereider )
Ik had altijd 22cm bandenlichtertjes bij me uit aluminium (<50 gram..) en daarmee kon je in een kwartiertje een band plakken (er af, biba er uit, plakken en terug, inclusief wiel wisselen. Ik herinner me nog de OER.. 3x in 40 minuten.. toen had ik het wel gehad. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Coolfire

Geregistreerd op: 5-7-2019 Berichten: 21
|
Geplaatst: Di, 6 Jul. 2021, 13:34 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het antwoord niet de dakar besteld.
Bij mij zitten de excel rims eronder, voorband was makkelijk uit de bead te halen, van de week de banden om de velg doen met de hand. _________________ KTM 990 Adventure S
[s]Yamaha Fazer 600 [/s]
[s]Honda Hornet 600[/s]
[s] Triumph Tiger 800 [/s] |
|
Naar boven |
|
 |
Coolfire

Geregistreerd op: 5-7-2019 Berichten: 21
|
Geplaatst: Vr, 9 Jul. 2021, 13:46 Onderwerp: |
|
|
De mitals e-09 zijn binnen, de voorband is pijnlijk moeilijk te monteren, dit is met lepels niet te doen :S daar ga ik mij toch op verkijken, als ik onderweg lek rijdt :S _________________ KTM 990 Adventure S
[s]Yamaha Fazer 600 [/s]
[s]Honda Hornet 600[/s]
[s] Triumph Tiger 800 [/s] |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 9 Jul. 2021, 17:17 Onderwerp: |
|
|
zoals ik zei.. kwestie van techniek. Je hebt echt geen grote lepes nodig ofzo.
essentieel is:
- dat je tegenover het ventiel begint, dan kun je dat niet stuk maken
- het ventiel zo ver mogelijk losdraait, maar het ringetje er nog op laat zitten, dan kan ie niet naar binnen floepen
- de bandenklem helemaal losdraait.
je begint dan min of meer bij de bandenklem, zodat de band er 1/2 -tot- 3/4 op ligt, druk je de bandenklem zo ver mogelijk naar binnen, en duw je de band daar zo ver mogelijk de velg hiel in: Het helpt als je tegelijkertijd met een bandenlichter vanaf de ventiel kant (waar ie er nog niet op ligt) trekt.
ALLEEN als de band goed in de velg-hiel ligt krijg je de band er verder opgelegd.
een beetje afwaszeep/bandenzeep (met name aan de BINNENrand van de band) helpt bij het opleggen.
echt.. ik leg de achterband (veel stijver) er ook zo op met de hand, met 25cm lange lepeltjes.
Ook Michelin Dakar... en zelfs een Terraflex. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
peter6480

Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Vr, 9 Jul. 2021, 19:57 Onderwerp: |
|
|
Investeer in een emmetje bandenvet, dat doet wonderen! Neem eventueel ook een flesje mee, schep er een beetje uit met een theelepetje, doe het in een klein flesje en meng met water als het licht vloeibaar is.
De Mitas E-09 dakar is een rot band, de wangen zijn (te) hard, heb exact dezelfde banden als jou gehad en ook dezelfde ervaring als jou.
Neem de volgende keer gewoon de standaard uitvoering die is goed zat. Ook voor de zware LC8.
Kijk voor de achterband ook eens naar de MEFO Super Explorer, lijkt hetzelfde als de K60 scout en de E-09, maar je haalt er veel meer kilometers uit.
Bij het monteren van de banden, gaat het zwaar? Dan doe je iets niet goed. Kijk Youtube filmpje hoe het moet en probeer nogmaals.
Succes!  |
|
Naar boven |
|
 |
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 168
|
Geplaatst: Vr, 9 Jul. 2021, 20:38 Onderwerp: |
|
|
Onderschrijf peter en bean inderdaad. Dat zou makkelijk moeten gaan, ging bij mij eerst ook niet maar nu met lichte kleine lepels geen probleem. Voor en achter niet. Als het niet gaat zit de band waarschijnlijk al ergens op de rand en niet in de velg.
Oefenen, oefenen.
Waar in de buurt woon je ergens? Wil best even helpen of wellicht iemand anders die in de buurt woont. |
|
Naar boven |
|
 |
Coolfire

Geregistreerd op: 5-7-2019 Berichten: 21
|
Geplaatst: Wo, 14 Jul. 2021, 21:55 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie hulp, met bloed zweet en trainen is het mij gelukt.
De achterband e09 was een stuk makkelijker om erop te doen.
Dit geeft mij vertrouwen als ik evt lek rij en een binnenbandje kan wisselen. _________________ KTM 990 Adventure S
[s]Yamaha Fazer 600 [/s]
[s]Honda Hornet 600[/s]
[s] Triumph Tiger 800 [/s] |
|
Naar boven |
|
 |
|