Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Joord
Geregistreerd op: 8-11-2017 Berichten: 3 Woonplaats: België
|
Geplaatst: Wo, 8 Nov. 2017, 15:14 Onderwerp: 990 Adventure door water?? |
|
|
Hallo.
Ik heb sinds kort m'n Yamaha super Ténére 750 (92') ingeruild voor een KTM 990 Adventure (08')
Nu een paar maanden mee gereden, on en off-road (baanbanden). Heel content van!
Met de Tenere reed ik op heidenhou k60 (snelheidsindex T helaas) veel off-road. Oa door water van +-70cm diep...
Nu maak ik mij wel zorgen over de accu en zekeringkast die bij de ktm extreem laag zitten...
Heeft iemand ervaring met het door water rijden??
Groeten
Joord |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 8 Nov. 2017, 17:26 Onderwerp: |
|
|
op zich gebeurt er niks als je een 12V vendinding even onder water houdt. Er moet natuurlijk geen water blijven staan.
mbt de 990 weet ik het niet precise, maar de 950 kun je tot aan het zadel onderwater rijden, geen problem. De luchtsnorkel zit vka achter je stuur.
meestal is dat veel dieper dan je echt kan gaan omdat je dan al bijna drijft in het water en zeker geen grip meer hebt.
dit was al behoorlijk risky mbt de stroming:
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Joord
Geregistreerd op: 8-11-2017 Berichten: 3 Woonplaats: België
|
Geplaatst: Do, 9 Nov. 2017, 0:09 Onderwerp: |
|
|
Die foto is van 2005, nog steeds geen problemen?
Echt zalige foto btw!
Thanks |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 9 Nov. 2017, 17:30 Onderwerp: |
|
|
wel een heel groot problem:
foto is te oud, moet nodig nieuwe maken in IJsland
ps (dat ben ik niet, ik sta als fotograaf al aan de overkant (iemand mocht eerst gaan he...)
die golven links zijn van de stroming, dat is veruit het gevaarlijkste.
Bij de 950 rot uiteindelijk de hoofdzekering/startrelais. Maar dat komt meer door zoutzooi in Nederland.
Ik heb bij mijn 950 overigens de accu, spanningsregelaar en startrelais verplaatst naar onder het zadel/achter de achter-schokbreker _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1026 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Za, 11 Nov. 2017, 15:59 Onderwerp: |
|
|
Als je tijdens een offroad cursus in het water terechtkomt, vooral de richtlijnen van een bepaalde instructeur niét volgen, want dan is je motorblok voor het schroot... _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
|
Joord
Geregistreerd op: 8-11-2017 Berichten: 3 Woonplaats: België
|
Geplaatst: Zo, 12 Nov. 2017, 11:03 Onderwerp: |
|
|
Het verplaatsen van de startrelais enz is idd een goed idee, al was het idd just maar voor het zout.
Wat heeft die bepaalde instructeur je gezegd??
IJsland met de ktm staat ook op mn verlanglijstje, ben in maart met de auto geweest, alles schreeuwt om terug te gaan met de moto😀 |
|
Naar boven |
|
|
norwin
Geregistreerd op: 20-4-2015 Berichten: 97 Woonplaats: Utrecht
|
Geplaatst: Zo, 12 Nov. 2017, 14:27 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: | Als je tijdens een offroad cursus in het water terechtkomt, vooral de richtlijnen van een bepaalde instructeur niét volgen, want dan is je motorblok voor het schroot... |
dat is je toch hopelijk niet zelf overkomen....
Vorige week nog een honda uit het bos gesleept... er was twijfel of dat er water naar binnen was gegaan (bij twijfel niet starten maar bougie er uit... 1 bougie was makkelijk bereikbaar en toen kwam er al water uit... |
|
Naar boven |
|
|
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1026 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Ma, 13 Nov. 2017, 17:25 Onderwerp: |
|
|
norwin schreef: | petervdc schreef: | Als je tijdens een offroad cursus in het water terechtkomt, vooral de richtlijnen van een bepaalde instructeur niét volgen, want dan is je motorblok voor het schroot... |
dat is je toch hopelijk niet zelf overkomen....
|
Oh yes
zoek maar es hier
mss herinneren sommigen dit wel, tis een paar jaar geleden hoor _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 14 Nov. 2017, 2:48 Onderwerp: |
|
|
Als je bent omgevallen of verzopen in diep water.. is er eigenlijk maar een eenduidige 'always safe' oplossing:
niet meer starten!
zo snel mogelijk naar huis slepen/aanhanger
en zo snel mogelijk:
bougies er uit,
olie aflaten
luchtfilter checken
als alles droog is dan was er niks aan de hand. ALS er water is... alles 'drogen' en olie 2x verversen ( direct nogmaals verversen na een korte start/run)
maw: zeker weten dat al het water (met name het vuil in het water) weg is. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|