lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

kruipende koppeling
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jeroen veen

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jul. 2006, 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Het “verleggen van het drukpunt van de koppeling” is naar mijn idee zeker de koppelingscilinder onderaan bij het blok. Deze vervangt KTM onder garantie. Deze garantie is goed voor een kompleet deel en dus niet alleen voor het zuigertje. Zoals ik het gezien heb kan je ook niet het zuigertje alleen bestellen. Het zou nog een mogelijkheid zijn om alleen de O-ring te vervangen maar dat gaat niet lang goed. (misschien iets om mee te nemen voor langere reizen)

Het probleem van de koppelingscilinder zoekt KTM in de pen die naar de koppeling gaat. Deze pen schijnt te draaien door de trilling van de motor. De overgebrachte trilling zorgt er voor dat het zuigertje kantelt, de o-ring geen bescherming bied en de voering van het cilinder kapot maakt. Dit is miniem maar genoeg om hem te doen lekken, waardoor het drukpunt wegvalt. Dit is ook de reden dat KTM met meerdere koppelingspennen is gekomen. De laatste is in het midden dunner gemaakt zodat deze niet meer de as raakt maar centreert in de dichtring van het blok.

De ‘06er heeft tot mijn grote verbazing weer dat zelfde zuigertje en opnieuw hebben we er veel problemen mee. Mijn persoonlijke mening kan je daardoor wel raden…

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan

BerichtGeplaatst: Za, 15 Jul. 2006, 8:15    Onderwerp: Reageer met quote

jeroen veen schreef:
Het “verleggen van het drukpunt van de koppeling” is naar mijn idee zeker de koppelingscilinder onderaan bij het blok. Deze vervangt KTM onder garantie. Deze garantie is goed voor een kompleet deel en dus niet alleen voor het zuigertje. Zoals ik het gezien heb kan je ook niet het zuigertje alleen bestellen. Het zou nog een mogelijkheid zijn om alleen de O-ring te vervangen maar dat gaat niet lang goed. (misschien iets om mee te nemen voor langere reizen)

Het probleem van de koppelingscilinder zoekt KTM in de pen die naar de koppeling gaat. Deze pen schijnt te draaien door de trilling van de motor. De overgebrachte trilling zorgt er voor dat het zuigertje kantelt, de o-ring geen bescherming bied en de voering van het cilinder kapot maakt. Dit is miniem maar genoeg om hem te doen lekken, waardoor het drukpunt wegvalt. Dit is ook de reden dat KTM met meerdere koppelingspennen is gekomen. De laatste is in het midden dunner gemaakt zodat deze niet meer de as raakt maar centreert in de dichtring van het blok.

De ‘06er heeft tot mijn grote verbazing weer dat zelfde zuigertje en opnieuw hebben we er veel problemen mee. Mijn persoonlijke mening kan je daardoor wel raden…

Erg leerzaam thumbsup , de drukstift kan overigens NIET roteren, omdat deze gezekerd is met een pennetje.

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
jeroen veen

BerichtGeplaatst: Za, 15 Jul. 2006, 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn fout, je hebt gelijk. De drukstift is geborgd, trillen kan, draaien zal hij dus niet. Toch blijft de drukstift volgens KTM het probleem van de lekkende cilinders. Ikzelf was hier een beetje verbaasd over. Je hebt vast wel eens zo’n cilinder uit elkaar gehaald en gezien hoe weinig voering het zuigertje heeft. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat KTM eens naar het cilinder moet kijken, geloof dat daar nog wel iets te verbeteren valt. (zegt de gek.. uhoh2 )

Zal eens kijken of ik nog een oud cilinder heb. Een foto kan het geheel duidelijker maken.

alexopreis

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Jul. 2006, 0:32    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij bedoel je zuigertje, maar daar zoek ik de fout ook. Die dingetjes wegen 5 gram ofzo. Waarschijnlijk zijn ze OK bij 6 gram, of 7 gram. Of van een ander matriaal.

Of van een ander merk. Niet iedereen heeft ellende.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Jul. 2006, 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens: Het zuigertje lekt niet (bij mij dan), en ik verlies ook geen koppelingsvloeistof.

Dank je voor de info Alex, ik wacht dan ook nog even.
Er is (bij mij) overigens wel mee te leven, en het is niet altijd even erg...

grts
Gerben

jeroen veen

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Jul. 2006, 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

tomeric schreef:
Eén oplossing zou aanpassing van de stift kunnen zijn en een andere oplossing het verbeteren van olietoevoer naar de koppelingsplaten. Dit laatste zou gerealiseerd kunnen worden door gaten te boren in oa het koppelingshuis (zoiets heb ik ook al eens op dit forum gelezen geloof ik).
Tomeric

Dit brengt me op een idee waar je dealer ook eens naar zou kunnen kijken… Een wilde gok maar er is nog niet over gesproken.

Bij het voortandwiel, een beetje achter het kapje, zit op het blok een inbus. Ik meen een M8 maar zeker ben ik niet. Onder deze inbus zit een erg kleine sproeier. Zoals ik het begrepen heb zorgt deze sproeier mede voor de toevoer van olie naar de koppeling. De sproeier is klein, erg klein. Iets van 30 en daar door klein genoeg om te verstoppen. Geloof zelfs dat KTM er een vervanger voor heeft gemaakt. (ik meende een paar stapjes hoger)

Ik weet dat er ’03 modellen zijn geweest die er problemen mee hebben gehad. Uit welk jaar is jouw motor?

Je begrijpt dat dit een wilde gok is en ik niet zeker ben maar de ingreep is zo klein dat het zeker de moeite waard is om te proberen. DR_Bean zegt al dat de olie in je koppeling moet komen, niet er uit. Dit zou dus iets met de sproeier te maken kunnen hebben. Al je problemen kan ik niet verklaren met deze sproeier maar ik ken een koppelingsprobleem van een LC8 die zo is opgelost.

Succes jij, ik hoop dat je er iets aan hebt!

Daan

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jul. 2006, 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

Zal eens kijken of ik nog een oud cilinder heb. Een foto kan het geheel duidelijker maken.[/quote]

Ik hoop dat ik je niet onder de wieken heb geschoten Jeroen, wink3

Heb ff een foto van mijn reserve setje gemaakt.

De "hoogte"van het zuigertje is 5 mm,
alstie nou bv 7 was geweest, zou hij misschien niet zo snel kantelen bucktooth

pompie.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  125.72 KB
 Weergegeven:  556 keer

pompie.jpg

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Flatslide

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jul. 2006, 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

@Daan

is er wel ruimte dan om m 7 mm te maken?(dat de zuiger zich nog wel volledig kan verplaatsen)

anders zou ik er gewoon zelf 1 draaien, ben je gelijk van dat probleem af

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jul. 2006, 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Jeroen: Die oliesproeier is een standaard modificatie geweest van de eerste 2003 modellen (zie mod-sheets). Dat zou dus iedereen al lang aangepast moeten zijn.
Voor offroad gebruik werd wel (door italianen voornamelijk) een grotere oliesproeier gemonteerd maar dat heeft ook andere (ongewenste) bijeffecten. Eindconclusie van dat experiment is iig geweest: Niet doen!.

succes.

tomeric

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jul. 2006, 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="jeroen veen]
Ik weet dat er ’03 modellen zijn geweest die er problemen mee hebben gehad. Uit welk jaar is jouw motor?
[/quote]

Ik heb 'm oktober 2003 gekocht en modificaties zouden aangebracht moeten zijn... Ik zal het zeker aan de mannen bij Brouwer melden als ie daar weer heen gaat.

Dank voor de tip thumbsup

Groet,

Tomeric
Naar boven
alexopreis

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jul. 2006, 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Flatslide"]@Daan

is er wel ruimte dan om m 7 mm te maken?(dat de zuiger zich nog wel volledig kan verplaatsen)

anders zou ik er gewoon zelf 1 draaien, ben je gelijk van dat probleem af[/quote]

Qua 7mm ruimte; ik heb geen idee. Maar dezelfde maten in een ander matriaal zou me ook al degelijker gevoel geven. En dan is zelf draaien een OKe oplossing. Als jij dat kan ben ik in de markt.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Aug. 2006, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Zo: Inmiddels weet ik waarom mijn koppeling sleepte!

Helaas moest ik er een halve dag van mijn offroadtour rond Berlijn voor missen... Halverwege de zaterdag ging de koppeling plots behoorlijk doorslippen en vooral, bij remmen op de motor verschrikkelijk doorglijden.
Toen ik stopte kon ik de motor in zijn 1 gewoon vooruit duwen met de koppeling los.

Opmerkelijk genoeg kon je er wel mee wegrijden als je niet al te woest gas gaf: Ergo, de koppelingsspanner deed het wel, en die werkt idd als slipperclutch als je het gas loslaat.

Omdat ik nog vanuit Berlijn naar huis wilde op zondagavond ben ik na transport op de aanhanger naar ons hotel, daar maar meteen gaan sleutelen:

Ik had het heel snel gevonden: De centrale moer van de koppeling was gewoon kompleet losgelopen. Gelukkig was dat ook het enige, geen schade, niks, koppeling en platen als nieuw! (ik weet nu ook hoe de spanner werkt, eigenlijk supper simpel). Ik kon zondag dus gewoon rijden en ook thuiskomen.

Maar bovenal: het slepen is nu ook weer helemaal weg!!

Nu komt het allerergste!: Ik had bij de vorige 15tkm dus al aangegeven dat mijn koppeling niet goed werkte, en dat MIJN vermoden was dat de centrale moer los gelopen kon zijn. Ik heb dit doorgegeven en gevraagd het na te kijken... en zoals ik eerder schreef was dat dus niet gebeurd!

Helaas moest het eerst echt fout gaan. 't is weer dat ik zelf handig genoeg ben, anders had ik per ANWB terug kunnen komen en was mijn hele trip naar de klote geweest. (of de hele koppeling als ik doorgereden was).

Maargoed, om er wat van te leren:

ALs je dus een koppeling hebt die WEL goed ontkoppeld maar vervolgens een beetje schokkerig blijft trekken (waardoor je niet kan vrijschakelen), beetje afhakelijk van of je wel of geen gas geeft..... kijk dan ZELF de centrale koppelingsmoer even na.

ps.: KTM duitsland wist me ook nog te vertellen dat volgens het service schema de koppeling bij ELKE 15tkm beurt los gehaald hoort te worden en nagekeken hoort te worden!!

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!

mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 26 Aug. 2006, 1:33    Onderwerp: Reageer met quote

bij welke dealer is hij of zei in de onderhoud ???????
die heeft nu dus minpunten wink3

Laatst aangepast door mr wheely op Za, 26 Aug. 2006, 15:32, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 26 Aug. 2006, 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

heeft

zwartebroek. volgens mij hadden ze het ook uitbesteed omdat ie het te druk had.

mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 26 Aug. 2006, 15:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
heeft

zwartebroek. volgens mij hadden ze het ook uitbesteed omdat ie het te druk had.
foutje
uitbesteed ?????? dat krijg je der van uhoh
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 6 van 8

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: