lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

probleem schakelen KTM Adventure 950

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ddu1807



Geregistreerd op: 18-7-2015
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Aug. 2016, 14:06    Onderwerp: probleem schakelen KTM Adventure 950 Reageer met quote

Ik heb af en toe problemen met het schakelen met mijn KTM adventure 950, er zit geen regelmaat in, maar het lukt gewoon niet om te schakelen

In de garage probleem uitgelegd en volgens hun zal de versnellingsbak 9/10 kapot zijn, dit zou het zwakke punt zijn van KTM. Herstellen van deze versnellingsbak zou +/- 1000 € gaan kosten omwille van de werkuren

Hebben jullie hiermee ervaring of advies.

Alvast dank.

Groeten,

Diederik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
cappie



Geregistreerd op: 22-2-2012
Berichten: 167
Woonplaats: Papendrecht

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Aug. 2016, 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Welke olie gebruik je?
_________________
KTM 950 S Adventure 2003
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ddu1807



Geregistreerd op: 18-7-2015
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Aug. 2016, 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

De koppelingsolie is de originele van magura gekocht bij KTM.

De motorolie weet ik niet, maar dit speelt waarschijnlijk geen rol of toch ?

Diederik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Aug. 2016, 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Een versnellingsbak zelf is net één van die onderdelen die ik zelden tot nooit weet kapotgaan...en een gekend zwak punt is het al helemaal niet.
Nog steeds de originele koppelingsslave ? Moet je soms olie bijvullen in het reservoir op het stuur ?
Magura is ok maar heel duur, hydraulische olie van Citroën is identiek en vele malen goedkoper in verhouding. Vorkolie (10W) werkt ook perfect en is ook goedkoper.

Verder kan ik uit ervaring meegeven dat het type MOTORolie weldegelijk een verschil kan maken in het schakelgemak. Toen mijn huidige 990 nog in garantie was werd daar een niet nader genoemde 10W50 ingekapt, en die schakelde zwaar, stroef en weigerde soms om van de eerste keer van versnelling te veranderen. Na garantie ben ik met de ouwe getrouwe Motorex 10W50 begonnen, en nu schakelt die boterzacht en ultraprecies. Ook de motorische bijgeluiden bij het starten (op druk komen van de nokkenaskettingspanners) zijn volledig weg...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ddu1807



Geregistreerd op: 18-7-2015
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Do, 25 Aug. 2016, 8:05    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks voor de info.

De koppelingsslave werd vervangen door de vorige eigenaar, de motorolie weet ik niet. We zullen deze eens vervangen en kijken of dit kan helpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TDB



Geregistreerd op: 24-10-2014
Berichten: 78
Woonplaats: Mol

BerichtGeplaatst: Do, 25 Aug. 2016, 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Oiljet er eens uithalen en controleren op verstopping (eens doorblazen) en desnoods vervangen door grotere.

(zit onder het beschermkapje van het voorste tandwiel)

http://ktm950.info/how/Orange%20Garage/Oil%20Change/Oil%20Jet/oil_jet_cleaning.html

_________________
950 adv 2005
CB900 hornet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ddu1807



Geregistreerd op: 18-7-2015
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Do, 25 Aug. 2016, 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

OK bedankt voor de info.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1482
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Aug. 2016, 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Makkelijk eruit te halen door het watje van een wattenstaafje eraf te halen.
En dan het stukje plastic in de sproeier te drukken nadat je hem al losgedraaid hebt.

Blijft die er mooi aan vastzitten thumbsup
En scheelt je een hoop gekloot of gezoek als je hem met perslucht eruit blaast wideeyed

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Aug. 2016, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Of een beetje vet aan een inbussleutel thumbsup
_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TomW_be



Geregistreerd op: 26-4-2014
Berichten: 82

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Aug. 2016, 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

timieh schreef:
Makkelijk eruit te halen door het watje van een wattenstaafje eraf te halen.
En dan het stukje plastic in de sproeier te drukken nadat je hem al losgedraaid hebt.

Blijft die er mooi aan vastzitten thumbsup
En scheelt je een hoop gekloot of gezoek als je hem met perslucht eruit blaast wideeyed

Kan je me ook een tip geven voor het verwijderen van de sproeier zelf ? Het afdekkapje komt makkelijk los, maar de jet zelf lukt niet. Voor een schroevendraaier is geen plaats, een bit met houder is te dik,... Ik heb nog niet het geschikte gereedschap gevonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TDB



Geregistreerd op: 24-10-2014
Berichten: 78
Woonplaats: Mol

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Aug. 2016, 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

In mijn toolkit (950adv) zit een platte schroevendraaier met blauw handvat.
Met deze gaat het.

Makkelijkst is wel om de tank te verwijderen.

_________________
950 adv 2005
CB900 hornet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1482
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Aug. 2016, 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe precies weet ik niet meer.
Vermoedelijk met een juiste schroevendraaier en vermoedelijk die uit het setje.

Verder heb ik niet de tank losgehaalt.

Wat soms wil helpen is een juist platte schroevendraaier te pakken. Waar een sleutelopname zit. Kan je druk op de sproeier uitoefenen en met een ring/steek sleutel een slinger geven thumbsup book2

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arno



Geregistreerd op: 28-9-2011
Berichten: 369
Woonplaats: Beveren-Waas (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Aug. 2016, 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

k heb het met een haarspeldje gedaan.

zoiets:
https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjiyMGhy-POAhXBsxQKHQ79B88QjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fetc.usf.edu%2Fclipart%2F19500%2F19506%2Fhairpin_19506.htm&psig=AFQjCNHX2ArgN176s7giCTyuy8VQN__w4w&ust=1472455750551656

_________________
KTM ADV 640 '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TomW_be



Geregistreerd op: 26-4-2014
Berichten: 82

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Aug. 2016, 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

ik had het geprobeerd met de platte schroevendraaier uit het kitje maar ik had de indruk dat die niet goed paste. Ik ben er toen maar mee gestopt omdat ik de groef niet wilde beschadigen. De mijne zal net eentje zijn die stevig vast zit rolleyes

Bij het volgende sleutelmoment ga ik nogmaals proberen.

Thanks thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Aug. 2016, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Tja..

stap een: zoek een andere motorzaak, want idd, zo ongeveer het laatste wat stukgaat is de versnellingsbak. Maar.. het kan wel, er zijn gevallen bekend waarbij het lager van de schakelwals stuk liep, en dan schakelt ie moeilijk.

Maar zoek het eerst eens in de 'gweone' dingen.

heel flauw, maar toch soms waar:
- kom je niet gewoon met je laars ergens tegenaan
- zit de schakelpook wel goed vast op het asje
- is ie niet kom, zodat ie ergens tegenaan komt
- niet schakelen: zowel op als neer?
- tijdens rijden, of bij stilstand?

Als ie niet wil schakelen: Komt dan de koppeling wel goed vrij? Tijdens rijden voel je dat natuurlijk makkelijk. Bij stilstand: zet de motor op de bok, knijp de koppeling in (in de versnelling) en dan moet je het achterwiel redelijk normaal tegen kunnen houden met je voet (motorlaars).


als je al deze info gechecked hebt.. weet je waarschijnlijk de oorzaak.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif