Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ddu1807
Geregistreerd op: 18-7-2015 Berichten: 4
|
Geplaatst: Wo, 24 Aug. 2016, 14:06 Onderwerp: probleem schakelen KTM Adventure 950 |
|
|
Ik heb af en toe problemen met het schakelen met mijn KTM adventure 950, er zit geen regelmaat in, maar het lukt gewoon niet om te schakelen
In de garage probleem uitgelegd en volgens hun zal de versnellingsbak 9/10 kapot zijn, dit zou het zwakke punt zijn van KTM. Herstellen van deze versnellingsbak zou +/- 1000 € gaan kosten omwille van de werkuren
Hebben jullie hiermee ervaring of advies.
Alvast dank.
Groeten,
Diederik |
|
Naar boven |
|
 |
cappie

Geregistreerd op: 22-2-2012 Berichten: 167 Woonplaats: Papendrecht
|
Geplaatst: Wo, 24 Aug. 2016, 19:39 Onderwerp: |
|
|
Welke olie gebruik je? _________________ KTM 950 S Adventure 2003 |
|
Naar boven |
|
 |
Ddu1807
Geregistreerd op: 18-7-2015 Berichten: 4
|
Geplaatst: Wo, 24 Aug. 2016, 20:25 Onderwerp: |
|
|
De koppelingsolie is de originele van magura gekocht bij KTM.
De motorolie weet ik niet, maar dit speelt waarschijnlijk geen rol of toch ?
Diederik |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 24 Aug. 2016, 21:38 Onderwerp: |
|
|
Een versnellingsbak zelf is net één van die onderdelen die ik zelden tot nooit weet kapotgaan...en een gekend zwak punt is het al helemaal niet.
Nog steeds de originele koppelingsslave ? Moet je soms olie bijvullen in het reservoir op het stuur ?
Magura is ok maar heel duur, hydraulische olie van Citroën is identiek en vele malen goedkoper in verhouding. Vorkolie (10W) werkt ook perfect en is ook goedkoper.
Verder kan ik uit ervaring meegeven dat het type MOTORolie weldegelijk een verschil kan maken in het schakelgemak. Toen mijn huidige 990 nog in garantie was werd daar een niet nader genoemde 10W50 ingekapt, en die schakelde zwaar, stroef en weigerde soms om van de eerste keer van versnelling te veranderen. Na garantie ben ik met de ouwe getrouwe Motorex 10W50 begonnen, en nu schakelt die boterzacht en ultraprecies. Ook de motorische bijgeluiden bij het starten (op druk komen van de nokkenaskettingspanners) zijn volledig weg... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Ddu1807
Geregistreerd op: 18-7-2015 Berichten: 4
|
Geplaatst: Do, 25 Aug. 2016, 8:05 Onderwerp: |
|
|
Thanks voor de info.
De koppelingsslave werd vervangen door de vorige eigenaar, de motorolie weet ik niet. We zullen deze eens vervangen en kijken of dit kan helpen. |
|
Naar boven |
|
 |
TDB

Geregistreerd op: 24-10-2014 Berichten: 78 Woonplaats: Mol
|
|
Naar boven |
|
 |
Ddu1807
Geregistreerd op: 18-7-2015 Berichten: 4
|
Geplaatst: Do, 25 Aug. 2016, 14:52 Onderwerp: |
|
|
OK bedankt voor de info. |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Vr, 26 Aug. 2016, 10:18 Onderwerp: |
|
|
Makkelijk eruit te halen door het watje van een wattenstaafje eraf te halen.
En dan het stukje plastic in de sproeier te drukken nadat je hem al losgedraaid hebt.
Blijft die er mooi aan vastzitten
En scheelt je een hoop gekloot of gezoek als je hem met perslucht eruit blaast  _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Vr, 26 Aug. 2016, 11:27 Onderwerp: |
|
|
Of een beetje vet aan een inbussleutel  _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
TomW_be

Geregistreerd op: 26-4-2014 Berichten: 82
|
Geplaatst: Vr, 26 Aug. 2016, 15:41 Onderwerp: |
|
|
timieh schreef: | Makkelijk eruit te halen door het watje van een wattenstaafje eraf te halen.
En dan het stukje plastic in de sproeier te drukken nadat je hem al losgedraaid hebt.
Blijft die er mooi aan vastzitten
En scheelt je een hoop gekloot of gezoek als je hem met perslucht eruit blaast  |
Kan je me ook een tip geven voor het verwijderen van de sproeier zelf ? Het afdekkapje komt makkelijk los, maar de jet zelf lukt niet. Voor een schroevendraaier is geen plaats, een bit met houder is te dik,... Ik heb nog niet het geschikte gereedschap gevonden. |
|
Naar boven |
|
 |
TDB

Geregistreerd op: 24-10-2014 Berichten: 78 Woonplaats: Mol
|
Geplaatst: Vr, 26 Aug. 2016, 15:58 Onderwerp: |
|
|
In mijn toolkit (950adv) zit een platte schroevendraaier met blauw handvat.
Met deze gaat het.
Makkelijkst is wel om de tank te verwijderen. _________________ 950 adv 2005
CB900 hornet |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Vr, 26 Aug. 2016, 16:13 Onderwerp: |
|
|
Hoe precies weet ik niet meer.
Vermoedelijk met een juiste schroevendraaier en vermoedelijk die uit het setje.
Verder heb ik niet de tank losgehaalt.
Wat soms wil helpen is een juist platte schroevendraaier te pakken. Waar een sleutelopname zit. Kan je druk op de sproeier uitoefenen en met een ring/steek sleutel een slinger geven  _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
arno
Geregistreerd op: 28-9-2011 Berichten: 369 Woonplaats: Beveren-Waas (B)
|
|
Naar boven |
|
 |
TomW_be

Geregistreerd op: 26-4-2014 Berichten: 82
|
Geplaatst: Zo, 28 Aug. 2016, 17:40 Onderwerp: |
|
|
ik had het geprobeerd met de platte schroevendraaier uit het kitje maar ik had de indruk dat die niet goed paste. Ik ben er toen maar mee gestopt omdat ik de groef niet wilde beschadigen. De mijne zal net eentje zijn die stevig vast zit
Bij het volgende sleutelmoment ga ik nogmaals proberen.
Thanks  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 29 Aug. 2016, 22:06 Onderwerp: |
|
|
Tja..
stap een: zoek een andere motorzaak, want idd, zo ongeveer het laatste wat stukgaat is de versnellingsbak. Maar.. het kan wel, er zijn gevallen bekend waarbij het lager van de schakelwals stuk liep, en dan schakelt ie moeilijk.
Maar zoek het eerst eens in de 'gweone' dingen.
heel flauw, maar toch soms waar:
- kom je niet gewoon met je laars ergens tegenaan
- zit de schakelpook wel goed vast op het asje
- is ie niet kom, zodat ie ergens tegenaan komt
- niet schakelen: zowel op als neer?
- tijdens rijden, of bij stilstand?
Als ie niet wil schakelen: Komt dan de koppeling wel goed vrij? Tijdens rijden voel je dat natuurlijk makkelijk. Bij stilstand: zet de motor op de bok, knijp de koppeling in (in de versnelling) en dan moet je het achterwiel redelijk normaal tegen kunnen houden met je voet (motorlaars).
als je al deze info gechecked hebt.. weet je waarschijnlijk de oorzaak. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|