Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
JanJan
|
Geplaatst: Do, 19 Nov. 2015, 13:34 Onderwerp: Een onverwacht gevolg van nieuwe balhoofdlagers |
|
|
Veel minder last van zijwind!
In het midden van het stuur zat er al enig tijd een hobbeltje in het lager.
Dat ik na het vervangen van de balhoofdlagers weer met losse handen zou kunnen rijden en langzaam rijden weer beter gaat begrijp ik. Dat moest trouwens wel wennen, de eerste rit slingerde ik juist meer bij stapvoets rijden omdat ik de hele tijd aan het sturen was.
Het klinkt gek, maar ik rij al een jaar of vier (vijf?) elke werkdag op mijn Adventure en het is echt zo. Testwind is er nu ook genoeg
Als je naar je stuur kijkt bij het corrigeren van windvlagen zie je dat je maar een heel klein beetje stuurt dus zo gek is het misschien niet. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 19 Nov. 2015, 13:52 Onderwerp: |
|
|
Sturen om rechtdoor te rijden is een onbewuste aktie. Jij en je motor zijn de hele tijd aan het "werken" om in balans te blijven. Denk aan de circuitartiest die vanboven in de tent de hele tijd met de armen beweegt om in balans te blijven. Maar met een putje in je balhoofdlagers verandert dat compleet. Zeker als het al wat serieus wordt. Het stuur wil dan immers gewoon in dat putje blijven zitten. Jij moet dan bewust gaan "oversturen" en op de duur zit je dat gewoon de hele tijd te doen. Ook bij 't nemen van bochten ga je dat "oversturen" moeten afleren, want voorheen moest je echt bewust sturen, en nu kan dat weer lekker intuitief gaan.
Lang leve goeie balhoofdlagers !
En vergeet niet om ze na 1000 km weer even op de goeie spanning te zetten! _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Toon_D
|
Geplaatst: Do, 19 Nov. 2015, 22:40 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Sturen om rechtdoor te rijden is een onbewuste aktie. Jij en je motor zijn de hele tijd aan het "werken" om in balans te blijven. Denk aan de circuitartiest die vanboven in de tent de hele tijd met de armen beweegt om in balans te blijven. Maar met een putje in je balhoofdlagers verandert dat compleet. Zeker als het al wat serieus wordt. Het stuur wil dan immers gewoon in dat putje blijven zitten. Jij moet dan bewust gaan "oversturen" en op de duur zit je dat gewoon de hele tijd te doen. Ook bij 't nemen van bochten ga je dat "oversturen" moeten afleren, want voorheen moest je echt bewust sturen, en nu kan dat weer lekker intuitief gaan.
Lang leve goeie balhoofdlagers !
En vergeet niet om ze na 1000 km weer even op de goeie spanning te zetten! |
Die 1000km zal wel een typfoutje zijn zeker?  _________________ KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150 |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Do, 19 Nov. 2015, 23:41 Onderwerp: |
|
|
Zeker geen typfout.
Alles wat los is geweest gaat zich zetten en krijgt daardoor een beetje speling. Die moet je er weer uit stellen.
Door de lange vork heeft het balhoofdlager van de adventure het toch al zwaar, en met een beetje speling komen die klappen nog harder door. Dan sta je over 6000km voor hetzelfde klusje weer te prutsen. Beter maar doen dus.
Groet, Wout |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Vr, 20 Nov. 2015, 9:03 Onderwerp: |
|
|
Wout schreef: | Zeker geen typfout.
Alles wat los is geweest gaat zich zetten en krijgt daardoor een beetje speling. Die moet je er weer uit stellen.
Door de lange vork heeft het balhoofdlager van de adventure het toch al zwaar, en met een beetje speling komen die klappen nog harder door. Dan sta je over 6000km voor hetzelfde klusje weer te prutsen. Beter maar doen dus.
Groet, Wout | Ik denk dat Toon bedoelt dat je da best eerder doet. _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 20 Nov. 2015, 18:17 Onderwerp: |
|
|
ja natrekken is essentieel: rij 300-1000km .. en stel dan nogmaals het balhoofd.
veel werk is het niet:
- klemmen bovenste kroonplaat los
- centrale moer (onder het stuur) aantrekken met 20 a 25 Nm
- klemboutjes weer vast.
als je het makkelijk wil maken haal ke het stuur effe uit zijn klemmen (effe aftekenen, dan zet je hem zo weer terug waar die stond). Je kunt alles op het stuur laten, want hij hoeft alleen effe opzij om met een dopsleutel bij de balhoofdmoer te komen.
je kunt ook met een unster en een steeksleutel op moment draaien.. en dus niet het stuur er af draaien  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Di, 24 Nov. 2015, 10:51 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ja natrekken is essentieel: rij 300-1000km .. en stel dan nogmaals het balhoofd.
|
Ok bedankt, ga ik doen. |
|
Naar boven |
|
 |
De Patatkoning
|
Geplaatst: Wo, 23 Dec. 2015, 22:28 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ja natrekken is essentieel: rij 300-1000km .. en stel dan nogmaals het balhoofd.
veel werk is het niet:
- klemmen bovenste kroonplaat los
- centrale moer (onder het stuur) aantrekken met 20 a 25 Nm
- klemboutjes weer vast.
als je het makkelijk wil maken haal ke het stuur effe uit zijn klemmen (effe aftekenen, dan zet je hem zo weer terug waar die stond). Je kunt alles op het stuur laten, want hij hoeft alleen effe opzij om met een dopsleutel bij de balhoofdmoer te komen.
je kunt ook met een unster en een steeksleutel op moment draaien.. en dus niet het stuur er af draaien  |
20 - 25 nM?!
WPHB zegt 12.......... En voor mijn gevoel zit hij dan zelfs ook al aardig strak. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 26 Dec. 2015, 21:03 Onderwerp: |
|
|
ja..
ik vind dat ie iets strak moet staan: voorkomt het zwabberen en voorkomt dat ie "loskomt" bij stevig inveren en klappen. Volgens mij is dat loskomen hoofdookzaak van het inslaan van de lagers.
ps.: waar staat die 12nm? ik heb het over de balhoofdmoer die op de balhoofdbuis zit he! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
De Patatkoning
|
Geplaatst: Di, 29 Dec. 2015, 23:43 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ja..
ik vind dat ie iets strak moet staan: voorkomt het zwabberen en voorkomt dat ie "loskomt" bij stevig inveren en klappen. Volgens mij is dat loskomen hoofdookzaak van het inslaan van de lagers.
ps.: waar staat die 12nm? ik heb het over de balhoofdmoer die op de balhoofdbuis zit he! |
"SK-schraube Steuerkopf M20 x 1,5 12 nM"
Zo staat het in het WPHB? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 31 Dec. 2015, 11:55 Onderwerp: |
|
|
mja.. was in de eerste versies nooit gespecificeerd. Ik heb zelf proefondervindelijk eens uitgeprobeerd en vond dat ~20Nm het beste resultaat gaf. Bij 25 wordt ie echt strak.
hangt natuurlijk veel af van of die bout goed ingevet is etc... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|