lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Een onverwacht gevolg van nieuwe balhoofdlagers

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JanJan



Geregistreerd op: 25-6-2009
Berichten: 192
Woonplaats: De Woude

BerichtGeplaatst: Do, 19 Nov. 2015, 13:34    Onderwerp: Een onverwacht gevolg van nieuwe balhoofdlagers Reageer met quote

Veel minder last van zijwind!

In het midden van het stuur zat er al enig tijd een hobbeltje in het lager.
Dat ik na het vervangen van de balhoofdlagers weer met losse handen zou kunnen rijden en langzaam rijden weer beter gaat begrijp ik. Dat moest trouwens wel wennen, de eerste rit slingerde ik juist meer bij stapvoets rijden omdat ik de hele tijd aan het sturen was.
Het klinkt gek, maar ik rij al een jaar of vier (vijf?) elke werkdag op mijn Adventure en het is echt zo. Testwind is er nu ook genoeg smiley
Als je naar je stuur kijkt bij het corrigeren van windvlagen zie je dat je maar een heel klein beetje stuurt dus zo gek is het misschien niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1593
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 19 Nov. 2015, 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Sturen om rechtdoor te rijden is een onbewuste aktie. Jij en je motor zijn de hele tijd aan het "werken" om in balans te blijven. Denk aan de circuitartiest die vanboven in de tent de hele tijd met de armen beweegt om in balans te blijven. Maar met een putje in je balhoofdlagers verandert dat compleet. Zeker als het al wat serieus wordt. Het stuur wil dan immers gewoon in dat putje blijven zitten. Jij moet dan bewust gaan "oversturen" en op de duur zit je dat gewoon de hele tijd te doen. Ook bij 't nemen van bochten ga je dat "oversturen" moeten afleren, want voorheen moest je echt bewust sturen, en nu kan dat weer lekker intuitief gaan. thumbsup
Lang leve goeie balhoofdlagers !
En vergeet niet om ze na 1000 km weer even op de goeie spanning te zetten!

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Do, 19 Nov. 2015, 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Sturen om rechtdoor te rijden is een onbewuste aktie. Jij en je motor zijn de hele tijd aan het "werken" om in balans te blijven. Denk aan de circuitartiest die vanboven in de tent de hele tijd met de armen beweegt om in balans te blijven. Maar met een putje in je balhoofdlagers verandert dat compleet. Zeker als het al wat serieus wordt. Het stuur wil dan immers gewoon in dat putje blijven zitten. Jij moet dan bewust gaan "oversturen" en op de duur zit je dat gewoon de hele tijd te doen. Ook bij 't nemen van bochten ga je dat "oversturen" moeten afleren, want voorheen moest je echt bewust sturen, en nu kan dat weer lekker intuitief gaan. thumbsup
Lang leve goeie balhoofdlagers !
En vergeet niet om ze na 1000 km weer even op de goeie spanning te zetten!


Die 1000km zal wel een typfoutje zijn zeker? idea2

_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wout



Geregistreerd op: 1-3-2007
Berichten: 219
Woonplaats: Lage Zwaluwe

BerichtGeplaatst: Do, 19 Nov. 2015, 23:41    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker geen typfout.

Alles wat los is geweest gaat zich zetten en krijgt daardoor een beetje speling. Die moet je er weer uit stellen.

Door de lange vork heeft het balhoofdlager van de adventure het toch al zwaar, en met een beetje speling komen die klappen nog harder door. Dan sta je over 6000km voor hetzelfde klusje weer te prutsen. Beter maar doen dus.

Groet, Wout
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 839
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Nov. 2015, 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wout schreef:
Zeker geen typfout.

Alles wat los is geweest gaat zich zetten en krijgt daardoor een beetje speling. Die moet je er weer uit stellen.

Door de lange vork heeft het balhoofdlager van de adventure het toch al zwaar, en met een beetje speling komen die klappen nog harder door. Dan sta je over 6000km voor hetzelfde klusje weer te prutsen. Beter maar doen dus.

Groet, Wout
Ik denk dat Toon bedoelt dat je da best eerder doet.
_________________
Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Nov. 2015, 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

ja natrekken is essentieel: rij 300-1000km .. en stel dan nogmaals het balhoofd.

veel werk is het niet:
- klemmen bovenste kroonplaat los
- centrale moer (onder het stuur) aantrekken met 20 a 25 Nm
- klemboutjes weer vast.

als je het makkelijk wil maken haal ke het stuur effe uit zijn klemmen (effe aftekenen, dan zet je hem zo weer terug waar die stond). Je kunt alles op het stuur laten, want hij hoeft alleen effe opzij om met een dopsleutel bij de balhoofdmoer te komen.

je kunt ook met een unster en een steeksleutel op moment draaien.. en dus niet het stuur er af draaien smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JanJan



Geregistreerd op: 25-6-2009
Berichten: 192
Woonplaats: De Woude

BerichtGeplaatst: Di, 24 Nov. 2015, 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
ja natrekken is essentieel: rij 300-1000km .. en stel dan nogmaals het balhoofd.



Ok bedankt, ga ik doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
De Patatkoning



Geregistreerd op: 19-8-2014
Berichten: 115

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Dec. 2015, 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
ja natrekken is essentieel: rij 300-1000km .. en stel dan nogmaals het balhoofd.

veel werk is het niet:
- klemmen bovenste kroonplaat los
- centrale moer (onder het stuur) aantrekken met 20 a 25 Nm
- klemboutjes weer vast.

als je het makkelijk wil maken haal ke het stuur effe uit zijn klemmen (effe aftekenen, dan zet je hem zo weer terug waar die stond). Je kunt alles op het stuur laten, want hij hoeft alleen effe opzij om met een dopsleutel bij de balhoofdmoer te komen.

je kunt ook met een unster en een steeksleutel op moment draaien.. en dus niet het stuur er af draaien smiley


20 - 25 nM?!

WPHB zegt 12.......... En voor mijn gevoel zit hij dan zelfs ook al aardig strak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 26 Dec. 2015, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

ja..

ik vind dat ie iets strak moet staan: voorkomt het zwabberen en voorkomt dat ie "loskomt" bij stevig inveren en klappen. Volgens mij is dat loskomen hoofdookzaak van het inslaan van de lagers.

ps.: waar staat die 12nm? ik heb het over de balhoofdmoer die op de balhoofdbuis zit he!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
De Patatkoning



Geregistreerd op: 19-8-2014
Berichten: 115

BerichtGeplaatst: Di, 29 Dec. 2015, 23:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
ja..

ik vind dat ie iets strak moet staan: voorkomt het zwabberen en voorkomt dat ie "loskomt" bij stevig inveren en klappen. Volgens mij is dat loskomen hoofdookzaak van het inslaan van de lagers.

ps.: waar staat die 12nm? ik heb het over de balhoofdmoer die op de balhoofdbuis zit he!


"SK-schraube Steuerkopf M20 x 1,5 12 nM"

Zo staat het in het WPHB?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 31 Dec. 2015, 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

mja.. was in de eerste versies nooit gespecificeerd. Ik heb zelf proefondervindelijk eens uitgeprobeerd en vond dat ~20Nm het beste resultaat gaf. Bij 25 wordt ie echt strak.

hangt natuurlijk veel af van of die bout goed ingevet is etc...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif