Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rikkert
Geregistreerd op: 12-7-2015 Berichten: 107 Woonplaats: Winsum (Gr)
|
Geplaatst: Di, 28 Jul. 2015, 10:16 Onderwerp: Koppelingsolie vervangen |
|
|
Inmiddels al weer een week of drie eigenaar van een Adventure 990 (van Guus) en na de remvloeistof en de olie+filters vervangen te hebben wil ik nu de koppelingsolie vervangen.
Ik wilde dit doen door een slang op de nippel te zetten en dan te pompen met nippel open (nieuwe vloeistof bijvullen uiteraard) tot dat er heldere vloeistof uit komt.
Kan iemand mij vertellen of dit de juiste manier is? Heb nog nooit een hydraulische koppeling gehad namelijk  |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Di, 28 Jul. 2015, 14:15 Onderwerp: |
|
|
Werkwijze is dezelfde als bij remmen ontluchten. Het kan prima zoals jij het voorstelt, maar betere resultaten worden meestal bekomen door met een injectiespuit de vloeistof er langs onder in te duwen. Zo stijgen eventuele luchtbellen makkelijker naar boven. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3674
|
Geplaatst: Di, 28 Jul. 2015, 20:27 Onderwerp: |
|
|
een injectiespuit met spitse punt zoeken en de IN de nippel plaatsen,
dat werkt beter als een tussenslangetje eromheen, want dan pers je de vloeistof meestal langs de nippel. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 29 Jul. 2015, 2:11 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | een injectiespuit met spitse punt zoeken en de IN de nippel plaatsen,
dat werkt beter als een tussenslangetje eromheen, want dan pers je de vloeistof meestal langs de nippel. |
klemmetje erop eeejjjjj werkt perfect  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 29 Jul. 2015, 17:46 Onderwerp: |
|
|
zo veel mensen zo veel meningen...
slangetje en injectiespuit werkt voor mij altijd prima. Evt een mini tiwrap om het slangetje zodat je het niet losperst.
vloeistof omhoog terugdrukken werk sneller en makkelijker als naar beneden doorpompen. vergeet ook niet het reservoir bakje schoon te maken, want daar ligt meestal de drap.
en euhm.. eigenlijk ieder jar effe doen. der zit maar heen weinig in.
--> (hydroliek) MINERALE olie gebruiken! (dus geen remvloeistof!!!) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 3 Aug. 2015, 0:35 Onderwerp: |
|
|
Ik gebruik nu 3 jaar 5W vorkolie voor de koppelingbediening...ook goedkoop en ze blijft een pak langer goed. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 3 Aug. 2015, 3:46 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Ik gebruik nu 3 jaar 5W vorkolie voor de koppelingbediening...ook goedkoop en ze blijft een pak langer goed. |
is dat ook minerale olie dan ????? lees tekst op je reservoir ...... |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2732 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 3 Aug. 2015, 6:57 Onderwerp: |
|
|
Beter nog. Vol synthetische olie. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 4 Aug. 2015, 3:30 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Beter nog. Vol synthetische olie. |
als dat beter is waarom doet ktm dat dan niet ?????? |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Di, 4 Aug. 2015, 10:12 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | StevenD schreef: | Beter nog. Vol synthetische olie. |
als dat beter is waarom doet ktm dat dan niet ?????? |
Omdat hun "speciale" koppelingsolie meer opbrengt ? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 6 Aug. 2015, 2:51 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: | mr wheely schreef: | StevenD schreef: | Beter nog. Vol synthetische olie. |
als dat beter is waarom doet ktm dat dan niet ?????? |
Omdat hun "speciale" koppelingsolie meer opbrengt ? |
kunnen toch ook "speciale'' Vol synthetische olie in een ktm flesje doen.....
als de mensen daarin willen trappen maar er staat toch echt Magura op dat onderdeel en die olie kun je bij iedere fietsen winkel halen voor veel minder, 25 euro voor een liter.... en anders zo'n fles citroen olie die gebruikt ktm zelf in de motorcross met plakband van ktm over de fles heen geplakt aaahaahahahaha. |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Do, 6 Aug. 2015, 18:27 Onderwerp: |
|
|
Ik wil de koppelingsolie es ontluchten (schakelprobleem), en had graag wat reserve koppelingsolie bij de hand.
Kan ik gewoon van die Citroen olie erbij kappen, of 5w vorkolie, moest het nodig zijn ?
Is dat ontluchten zelfde principe als van remolie ?? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 7 Aug. 2015, 2:07 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: | Ik wil de koppelingsolie es ontluchten (schakelprobleem), en had graag wat reserve koppelingsolie bij de hand.
Kan ik gewoon van die Citroen olie erbij kappen, of 5w vorkolie, moest het nodig zijn ?
Is dat ontluchten zelfde principe als van remolie ?? |
Als je goed gaat onluchten is't niet gewoon bijkappen, maar meermaals de normale hoeveelheid erdoor pompen. Principe is idd hetzelfde dan bij conventionele remmen. Slangetje met een boogje naar omhoog op de nippel en naar een opvangflesje, sleuteltje 8 op de nippel zetten. Reservoir open, rubber eruit, druk opbouwen met het hendel en dan voorzichtig de nippel opendraaien. Als de druk bijna weg is de nippel terug toe, hendel loslaten, herhaal. Opletten dat er altijd genoeg vloeistof blijft boven het aanzuigpunt in het potje op het stuur, en dat de nippel terug toe is voordat je het hendel lost. Anders trek je nog meer lucht naar binnen.
De minerale en eventueel vorkolie zou ik niet gemengd laten zitten, dus in geval van vorkolie ZEKER genoeg erdoor draaien dat er enkel nog vorkolie in zit. Bij een volgende verversing is het dan voldoende om enkel door te pompen tot je onderaan verse vloeistof ziet komen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Vr, 7 Aug. 2015, 12:37 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: |
Als je goed gaat onluchten is't niet gewoon bijkappen, maar |
Okay, thx ! _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
|