Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Maikel
|
Geplaatst: Ma, 3 Aug. 2015, 12:57 Onderwerp: vraagje over stotter |
|
|
Ik heb me net in het voorstel topic voorgesteld en zoals daar gezegd even een technisch vraagje.
De moto loopt prima als ik rustig gas geef maar als ik de gas hard opendraai dan krijg ik in zowat in alle versnellingen rond de 6000rpm een dip naar 5000rpm een mooie backfire in de uitlaat en vervolgens trekt hij lekker door.
Betreft een 990 adventure van 2009 (overjaarse 2008) 24000km op de teller met een volledige akra evo lijn.
Heeft dit gewoon te maken met waarschijnlijk te rijk of te arm en dat de juiste mapping niet is opgeladen ?
Ik was zelf aan het denken aan het probleem zoals in dit topic
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=5724.
Worden met de akra lijn eigenlijk de sensoren weggenomen of niet ?
Kunnen het ook gewoon vuile benzine filters zijn ?.
Ik heb er alvast preventief een busje reiniging ingekapt op een volle tank voor eens te kuisen. |
|
Naar boven |
|
 |
Arrrie
|
Geplaatst: Ma, 3 Aug. 2015, 14:37 Onderwerp: Re: vraagje over stotter |
|
|
Maikel schreef: | Ik heb me net in het voorstel topic voorgesteld en zoals daar gezegd even een technisch vraagje.
De moto loopt prima als ik rustig gas geef maar als ik de gas hard opendraai dan krijg ik in zowat in alle versnellingen rond de 6000rpm een dip naar 5000rpm een mooie backfire in de uitlaat en vervolgens trekt hij lekker door.
Betreft een 990 adventure van 2009 (overjaarse 2008) 24000km op de teller met een volledige akra evo lijn.
Heeft dit gewoon te maken met waarschijnlijk te rijk of te arm en dat de juiste mapping niet is opgeladen ?
Ik was zelf aan het denken aan het probleem zoals in dit topic
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=5724.
Worden met de akra lijn eigenlijk de sensoren weggenomen of niet ?
Kunnen het ook gewoon vuile benzine filters zijn ?.
Ik heb er alvast preventief een busje reiniging ingekapt op een volle tank voor eens te kuisen. |
Bij de mijne 2011 adv inc akrapovic liggen de lambda sondes los dus van een mooie regel kring kan geen sprake zijn. Maar goed lambda sondes werken alleen bij constante toerentallen. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
 |
Legolas
|
Geplaatst: Ma, 3 Aug. 2015, 17:23 Onderwerp: stotter |
|
|
voor Akra uitlaten is er een aangepaste motor mapping, mischien deze eens opladen ? Of de originele uitlaatjes terug steken om te bevestigen dat het daar aan ligt ?
succes, Legolas |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 3 Aug. 2015, 20:14 Onderwerp: |
|
|
Lambdasonde is veel te langzaam om plots volgas te corrigeren, en zowieso stelt ie het mengsel maar een paar procent bij.
Lijkt idd meer op een toevoer probleem:
- Vuile benzinefilters is redelijk waarschijnlijk en typische 990 kwaal
- afgeknelde brandstofleiding of slechte snelkoppeling achter de tank kan hetzelfde veroorzaken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Legolas
|
Geplaatst: Di, 4 Aug. 2015, 8:02 Onderwerp: sputter |
|
|
het vuile benzine filter probleem heb ik ook eens gehad. Maar 'k had enkel een gesputter van de motor zo rond de 6.000 toeren, vooral dan bij traag accelereren. Nooit een backfire gehad, maar dit kan natuurlijk ook aan het verschil in uitlaat liggen... Brommertje had ook 80.000 km op de teller en geen 24.000 ... In ieder geval, kan redelijk gemakkelijk uitgebouwd worden om te inspecteren...
Na de revisie heb ik wel een totaal andere motor Lekker vinnig(er)  |
|
Naar boven |
|
 |
Maikel
|
Geplaatst: Di, 4 Aug. 2015, 13:51 Onderwerp: |
|
|
Gisteren was het hier extra warm (+- 30°C) en had de motor het extra moeilijk. Wat mij dus meer doet vermoeden dat het toch aan de mapping zal liggen (hoop ik).
Alleen de vraag is koop ik een TuneECU kabel en doe ik het zelf of ga ik naar de dealer en laat ik daar de KTM akra mapping opzetten ? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 4 Aug. 2015, 21:53 Onderwerp: |
|
|
Wat ga je zelf doen ? Heb je nog maar enig idee waaraan je gaat "iets" doen ?
"Heeft dit gewoon te maken met waarschijnlijk te rijk of te arm en dat de juiste mapping niet is opgeladen ?"
Ik zou gewoon zelf gaan experimenteren
 _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Maikel
|
Geplaatst: Do, 6 Aug. 2015, 13:15 Onderwerp: |
|
|
Afspraak opstaan voor bij de dealer effe naar de mapping te laten kijken eventueel andere laten opladen.
Als het dit niet is dan de benzine filters eens gaan bekijken. (setje van GEFR bestellen) |
|
Naar boven |
|
 |
Maikel
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2015, 8:05 Onderwerp: |
|
|
2 weekjes terug de benzinefilters vervangen. (GEFR)
Zonder het te merken zat de O ring (de kleine) een heel klein beetje gekneld en uiteindelijk toch maar een andere gesourced.
Mochten mensen er nog eentje zoeken ik heb er nog wel reserve.
Dit heeft uiteindelijk het probleem niet opgelost ook al waren de filters toch niet meer zo proper.
Gisteren dan maar afspraak bij Motocare.
Akra mapping opgeladen,15 min idle, technieker gaat even testrijden om te kijken of het weg is komt nog geen 1 min later terug loopt de motor op hoog toerental. Moto starten beetje gas geven valt die stil.
Hebben ze maar rap terug de standaard mapping opgeladen.
Nu is de moto toch terug rijdbaar. Koste me ook maar een 45€ wat best meevalt
Binnenkort een keertje binnen voor een diagnose. Hopelijk geen kostelijke problemen. |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 23 Sep. 2015, 21:27 Onderwerp: |
|
|
Maikel schreef: | 2 weekjes terug de benzinefilters vervangen. (GEFR)
Zonder het te merken zat de O ring (de kleine) een heel klein beetje gekneld en uiteindelijk toch maar een andere gesourced.
Mochten mensen er nog eentje zoeken ik heb er nog wel reserve.
Dit heeft uiteindelijk het probleem niet opgelost ook al waren de filters toch niet meer zo proper.
Gisteren dan maar afspraak bij Motocare.
Akra mapping opgeladen,15 min idle, technieker gaat even testrijden om te kijken of het weg is komt nog geen 1 min later terug loopt de motor op hoog toerental. Moto starten beetje gas geven valt die stil.
Hebben ze maar rap terug de standaard mapping opgeladen.
Nu is de moto toch terug rijdbaar. Koste me ook maar een 45€ wat best meevalt
Binnenkort een keertje binnen voor een diagnose. Hopelijk geen kostelijke problemen. |
Klinkt een beetje als een slechte TPS sensor _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
|