lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koppelingsolie deksel schroefjes kapot

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1031
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 9:39    Onderwerp: Koppelingsolie deksel schroefjes kapot Reageer met quote

1 vd schroefjes heb ik kapot/rond gedraaid in een poging het deksel eraf te nemen. De schroefjes zaten heel vast...
Het andere heb ik wel kunnen uitdraaien.

Hoe los ik dit op ? De kop vd schroef eraf boren met een staalboortje lukt wel. Dan kan het deksel eraf. Maar wat daarna ??

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ervan uitgaande dat je gewoon het koppelingsdeksel bedoelt...

Normaalgezien heb je dit met een goede kwaliteit en juiste maat sleuteldop of bit niet voor. Je bout zal nog eerder breken dan dat je kop kapotdraait.

Wat ik niet begrijp is dat je bij die boutjes toch nog steeds kan kiezen voor torx bit (binnenkant kop) of gewone hex sleuteldop (buitenkant kop). Als er een van de twee is kapotgedraaid, neem dan de andere.

Als alles is kapotgedraaid, ga dan naar de betere toolshop en schaf dit aan in de juiste maat. Daar draai je elke kapotte kop mee los. http://www.irwin.com/tools/screw-bolt-extractors/bolt-extractors

Of je kan er een moertje oplassen, iets complexer als je zelf niet kan lassen...

Succes,

T

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1031
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Herbij een foto. De rechtse boutkop is kapotgedraaid dus...
Ik heb me niet goed uitgedrukt blijkbaar, het is het deksel van het potje aan het stuur dat ik bedoel.



ktm koppelingsdeksel.jpg
 Beschrijving:

Download
 Bestandsnaam:  ktm koppelingsdeksel.jpg
 Bestandsgrootte:  70.06 KB
 Gedownload:  579 keer


_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

petervdc schreef:
Herbij een foto. De rechtse boutkop is kapotgedraaid dus...
Ik heb me niet goed uitgedrukt blijkbaar, het is het deksel van het potje aan het stuur dat ik bedoel.

Jij hebt je goed uitgedrukt hoor. Ik heb het gewoon fout gelezen rolleyes

Als je de schroefkop eraf boort heb je quasi niks meer om vast te grijpen. Uitboren en helicoil is een optie maar de schroefjes zijn best klein en helicoil setje kost ook. Probeer anders een grabit extractor. Gewone linkse tappen werken doorgaans niet bij zulke kleine schroefjes...

_________________
Husqvarna 701 enduro


Laatst aangepast door demito op Wo, 15 Apr. 2015, 10:54, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
TRooPER



Geregistreerd op: 5-10-2010
Berichten: 193

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

eerst wat WD40 opspuiten en wachten
proberen een platte schroevedraaier er in vast te zetten en op achterkant van uw schroevedraaier had duwen en voorzichtig links draaien

en hier vind je nog veel tips:
http://nl.wikihow.com/Een-versleten-schroef-verwijderen

er bestaan ook "dolle schroeven verwijderaars" voor:



en nadien vervangen door een nieuw exemplaar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

een torxs bitje er in tikken en dan draaien wil ook wel eens werken
_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
een torxs bitje er in tikken en dan draaien wil ook wel eens werken


+1

_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Arrrie



Geregistreerd op: 25-3-2015
Berichten: 110

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Zulke boutjes worden nog wel eens te vast gedraaid met een 3 mm boortje een stukje in boren dan knapt de kop of rekt het.

als de druk er af is wil het gewoon draaien.

_________________
Het zal wel loslopen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1031
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
een torxs bitje er in tikken en dan draaien wil ook wel eens werken


Ik probeer es, goede tip smiley

Helpt dit ? http://www.bol.com/nl/p/schroder-schroeven-einduithaler-5-delig/9200000010405775/?country=BE

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

petervdc schreef:
Daan schreef:
een torxs bitje er in tikken en dan draaien wil ook wel eens werken


Helpt dit ? http://www.bol.com/nl/p/schroder-schroeven-einduithaler-5-delig/9200000010405775/?country=BE


Dat werkt niet goed voor kleine schroeven die behoorlijk vast zitten.

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

In dit geval weet ik uit ervaring dat je de kop van zo'n boutje kan afboren en dat er nog genoeg restant blijft zitten om met een bektang gewoon uit te draaien. Dat eindje is normaal spanningsloos, die boutjes blokkeren in het conische gedeelte waar de kop in het dekseltje zit.
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BikeBrother



Geregistreerd op: 16-4-2006
Berichten: 356
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

vaak lukt het om een schroevendraaier schuin op de kruiskopschroef te plaatsen (op een deel waar nog wat "vlees" zit en dan op de schroevendraaier met een hamer te tikken. meestal komt de kapote kruiskop dan wel los. zoniet, dan voorzichtig uitboren.

succes

_________________
KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018

www.bikebrothers.nl

Ride your Dreams
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
bompa



Geregistreerd op: 16-5-2012
Berichten: 84
Woonplaats: De Stille Kempen

BerichtGeplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Laatst was dat bij mijne Guzzi ook het geval toen ik de remolie wilde verversen. Waar ik hem van gekocht had die had daar volgens mij ook ooit met het verkeerde bitje aan bezig geweest.

Toen heb ik gewoon een platte (rechte) schroevendraaier genomen,
die juist breed genoeg was en in een gleufje van de ster van het boutje paste, heb hem er voorzichtig wat ingeklopt met den hamer en kon het schroefje losdraaien .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1482
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

torx bitje erin. Wil je dit nog beter doen dat hij vast blijft zitten.
Sla met een heel dun dingetje even goed hard in het midden van het boutje.

Ook goed voor het eventueel losschrikken vd bout.
Hierdoor als je mazzel heb komt de buitenkant iets naar binnen en past de torx nog strakker erin.
Torx erin meppen en goed druk erop houden en draaien maar thumbsup




Als ik het goed zie zit er in het schroefje ook een klein puntje geslagen.
Zogenoemde JIS boutjes, Hierin moet een schroevendraaier die minder puntig is. Dus een PH is te puntig kan even niet zo het informatie plaatje vinden.


edit:

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif