Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1031 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 9:39 Onderwerp: Koppelingsolie deksel schroefjes kapot |
|
|
1 vd schroefjes heb ik kapot/rond gedraaid in een poging het deksel eraf te nemen. De schroefjes zaten heel vast...
Het andere heb ik wel kunnen uitdraaien.
Hoe los ik dit op ? De kop vd schroef eraf boren met een staalboortje lukt wel. Dan kan het deksel eraf. Maar wat daarna ??
_________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 9:52 Onderwerp: |
|
|
Ervan uitgaande dat je gewoon het koppelingsdeksel bedoelt...
Normaalgezien heb je dit met een goede kwaliteit en juiste maat sleuteldop of bit niet voor. Je bout zal nog eerder breken dan dat je kop kapotdraait.
Wat ik niet begrijp is dat je bij die boutjes toch nog steeds kan kiezen voor torx bit (binnenkant kop) of gewone hex sleuteldop (buitenkant kop). Als er een van de twee is kapotgedraaid, neem dan de andere.
Als alles is kapotgedraaid, ga dan naar de betere toolshop en schaf dit aan in de juiste maat. Daar draai je elke kapotte kop mee los. http://www.irwin.com/tools/screw-bolt-extractors/bolt-extractors
Of je kan er een moertje oplassen, iets complexer als je zelf niet kan lassen...
Succes,
T
_________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1031 Woonplaats: west-vl
|
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 10:38 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: | Herbij een foto. De rechtse boutkop is kapotgedraaid dus...
Ik heb me niet goed uitgedrukt blijkbaar, het is het deksel van het potje aan het stuur dat ik bedoel. |
Jij hebt je goed uitgedrukt hoor. Ik heb het gewoon fout gelezen
Als je de schroefkop eraf boort heb je quasi niks meer om vast te grijpen. Uitboren en helicoil is een optie maar de schroefjes zijn best klein en helicoil setje kost ook. Probeer anders een grabit extractor. Gewone linkse tappen werken doorgaans niet bij zulke kleine schroefjes...
_________________ Husqvarna 701 enduro

Laatst aangepast door demito op Wo, 15 Apr. 2015, 10:54, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
TRooPER
Geregistreerd op: 5-10-2010 Berichten: 193
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 10:52 Onderwerp: |
|
|
eerst wat WD40 opspuiten en wachten
proberen een platte schroevedraaier er in vast te zetten en op achterkant van uw schroevedraaier had duwen en voorzichtig links draaien
en hier vind je nog veel tips:
http://nl.wikihow.com/Een-versleten-schroef-verwijderen
er bestaan ook "dolle schroeven verwijderaars" voor:
en nadien vervangen door een nieuw exemplaar
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 13:44 Onderwerp: |
|
|
een torxs bitje er in tikken en dan draaien wil ook wel eens werken
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Toon_D
Geregistreerd op: 1-3-2013 Berichten: 219 Woonplaats: Kruibeke
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 17:32 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | een torxs bitje er in tikken en dan draaien wil ook wel eens werken |
+1
_________________ KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150 |
|
Naar boven |
|
 |
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 19:40 Onderwerp: |
|
|
Zulke boutjes worden nog wel eens te vast gedraaid met een 3 mm boortje een stukje in boren dan knapt de kop of rekt het.
als de druk er af is wil het gewoon draaien.
_________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1031 Woonplaats: west-vl
|
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 10:45 Onderwerp: |
|
|
Dat werkt niet goed voor kleine schroeven die behoorlijk vast zitten.
_________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 10:48 Onderwerp: |
|
|
In dit geval weet ik uit ervaring dat je de kop van zo'n boutje kan afboren en dat er nog genoeg restant blijft zitten om met een bektang gewoon uit te draaien. Dat eindje is normaal spanningsloos, die boutjes blokkeren in het conische gedeelte waar de kop in het dekseltje zit.
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
BikeBrother

Geregistreerd op: 16-4-2006 Berichten: 356 Woonplaats: Veluwe
|
Geplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 13:59 Onderwerp: |
|
|
vaak lukt het om een schroevendraaier schuin op de kruiskopschroef te plaatsen (op een deel waar nog wat "vlees" zit en dan op de schroevendraaier met een hamer te tikken. meestal komt de kapote kruiskop dan wel los. zoniet, dan voorzichtig uitboren.
succes
_________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
 |
bompa
Geregistreerd op: 16-5-2012 Berichten: 84 Woonplaats: De Stille Kempen
|
Geplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 18:02 Onderwerp: |
|
|
Laatst was dat bij mijne Guzzi ook het geval toen ik de remolie wilde verversen. Waar ik hem van gekocht had die had daar volgens mij ook ooit met het verkeerde bitje aan bezig geweest.
Toen heb ik gewoon een platte (rechte) schroevendraaier genomen,
die juist breed genoeg was en in een gleufje van de ster van het boutje paste, heb hem er voorzichtig wat ingeklopt met den hamer en kon het schroefje losdraaien .
|
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Do, 16 Apr. 2015, 19:05 Onderwerp: |
|
|
torx bitje erin. Wil je dit nog beter doen dat hij vast blijft zitten.
Sla met een heel dun dingetje even goed hard in het midden van het boutje.
Ook goed voor het eventueel losschrikken vd bout.
Hierdoor als je mazzel heb komt de buitenkant iets naar binnen en past de torx nog strakker erin.
Torx erin meppen en goed druk erop houden en draaien maar
Als ik het goed zie zit er in het schroefje ook een klein puntje geslagen.
Zogenoemde JIS boutjes, Hierin moet een schroevendraaier die minder puntig is. Dus een PH is te puntig kan even niet zo het informatie plaatje vinden.
edit:
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
|