Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
plukenannabel

|
Geplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 20:21 Onderwerp: koppeling aangrijppunt bijstellen lc8 |
|
|
hoe stel je het aangrijpmoment bij bij een hydraulische koppeling? Mijne zit wel erg dicht bij het handvat. Iets de hendel lossen is al aangrijpen, valt mee te rijden maar als het anders kan..... _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 20:32 Onderwerp: |
|
|
rode schroefje in de koppelins-hendel zelf verdraaien... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
Geplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 20:45 Onderwerp: |
|
|
die staat nu zo dat de hendel de handkap net niet raakt, daar zit weinig ruimte meer in. Is dit een teken dat koppeling aan vervanging toe is? _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 21:43 Onderwerp: |
|
|
normaliter is het aangrijppunt van een hydrolische koppeling heel kort, dus is er meer dan genoeg slag.
Overigens kan je met dat rode schroefje NIET het buitenste punt instellen: er zit een veertje in wat de handel altijd helemaal terug drukt... Dus misschien moet je toch proberen het daarmee anders in te stellen.
Tevens hoort de hendel niet tegen de stuurkap te komen: Als dat zo is dan moet je je stuurkap iets anders vastmaken/verstellen zodat de handel er vrij in kan bewegen.
Als het toch zo is dat de slag echt te groot is, dan is er iets mis met het hydrolische systeem:
- olie lekkage aan de onderkant (de slave cilinder (vrijalgemeen voorkomend euvel)
- lucht in het systeem: ontluchten
- olie vuil... (ook veel voorkomend helaas... jaarlijks verversen!)
ps.: er moet MINERALE olie in .. Magura blood. citroen HM (hydroliekvloeistof) schijnt ook goed te werken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
Geplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 23:42 Onderwerp: |
|
|
thnx, ga maar eens beginnen met vloeistof vervangen _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 3:54 Onderwerp: |
|
|
5W vorkolie werkt ook heel goed... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 12:54 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het lucht is, of koppelingsvloeistof op vanwege een lekkende slaafcylinder.
Ik heb nog eens door een andere oorzaak zo'n lange slag gehad, maar ik zal je niet bangmaken
5W vorkolie werkt inderdaad prima, ook met de buitentemperaturen van 2 weken terug. Zit er bij mij nu ook in nadat ik na minder dan een jaar wederom zwarte 'vlokken' aantrof in de koppelingsvloeistof (geen wonder dat die slaafcylinders overlijden) en niet genoeg Magura Blood meer had om de boel door te spoelen. |
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
Geplaatst: Do, 7 Mrt. 2013, 23:14 Onderwerp: |
|
|
Lucht in de leiding. Vloeistof was gewoon zwart, denk al 40k niet ververst. Snap ik niet, is dealeronderhouden, en zo'n kleine moeite. Remvloeistof gelukkig wel vers. Zie dit vaker bij dealerfietsen, vermoed dat de rekening wel gewoon incl verversen was.  _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Di, 31 Mrt. 2015, 19:22 Onderwerp: |
|
|
Mijn hendel komt ook steeds dichter bij het stuur, kan wel goed schakelen. Kan het zijn dat het veertje dat Dr Bean beschrijft weg of lam is en is dit te vernieuwen? Heeft iemand dit ooit wel eens gedaan. Koppelinggever bij het blok is 15.000 km nieuw.
Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
TDB

|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 6:06 Onderwerp: |
|
|
ATAK schreef: | Mijn hendel komt ook steeds dichter bij het stuur, kan wel goed schakelen. Kan het zijn dat het veertje dat Dr Bean beschrijft weg of lam is en is dit te vernieuwen? Heeft iemand dit ooit wel eens gedaan. Koppelinggever bij het blok is 15.000 km nieuw.
Ad |
dat veertje van de Koppelingshendel of van de zuiger aan de binnen kant ???
volgens mij is dat veertje van dat (rode) stelschroefje alleen zodat het niet verdraaid tijdens het rijden beetje tegen druk, gewoon eens verdraaien om je afstelling weer goed te krijgen en ververs je olie eens als dit lang geleden gebeurt is. |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 21:54 Onderwerp: |
|
|
jawel, het veertje in het zuiger gedeelte is in 3 stukken. De olie was ook best wel donker van het metaal. Waarschijnlijk van het veertje dat best wel versleten is.
Morgen naar Andremotors bellen of die zoiets op voorraad hebben. Ik heb rode automatische versnellingsbak olie en LHM [ ik rijd een citroen CX] liggen, wat zal ik nemen.
Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 22:43 Onderwerp: |
|
|
ATAK schreef: | jawel, het veertje in het zuiger gedeelte is in 3 stukken. De olie was ook best wel donker van het metaal. Waarschijnlijk van het veertje dat best wel versleten is.
Morgen naar Andremotors bellen of die zoiets op voorraad hebben. Ik heb rode automatische versnellingsbak olie en LHM [ ik rijd een citroen CX] liggen, wat zal ik nemen.
Ad |
LHM, dat is gemaakt voor hydraulische toepassingen. Versnellingsbakolie is doorgaans niet mineraal. _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Do, 2 Apr. 2015, 20:25 Onderwerp: |
|
|
Een nieuw veertje en hij doet het weer als vanouds. Met LHM.
Bedankt, Ad. _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
Arrrie
|
Geplaatst: Vr, 3 Apr. 2015, 16:36 Onderwerp: |
|
|
net als iedereen die zelf zijn voertuigen een beetje bijhoud een kast vol kladden olie vet en andere ongein staan staan.
met onder andere Kroon hydroliek voor stuurbekrachtiging met specs voor oa vw ciroen volvo enz en valvoline ATF.
Is dat nog te gebruiken voor de KTM koppeling. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
 |
|