lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

koppeling aangrijppunt bijstellen lc8
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 20:21    Onderwerp: koppeling aangrijppunt bijstellen lc8 Reageer met quote

hoe stel je het aangrijpmoment bij bij een hydraulische koppeling? Mijne zit wel erg dicht bij het handvat. Iets de hendel lossen is al aangrijpen, valt mee te rijden maar als het anders kan.....
_________________
Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

rode schroefje in de koppelins-hendel zelf verdraaien...
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

die staat nu zo dat de hendel de handkap net niet raakt, daar zit weinig ruimte meer in. Is dit een teken dat koppeling aan vervanging toe is?
_________________
Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

normaliter is het aangrijppunt van een hydrolische koppeling heel kort, dus is er meer dan genoeg slag.

Overigens kan je met dat rode schroefje NIET het buitenste punt instellen: er zit een veertje in wat de handel altijd helemaal terug drukt... Dus misschien moet je toch proberen het daarmee anders in te stellen.

Tevens hoort de hendel niet tegen de stuurkap te komen: Als dat zo is dan moet je je stuurkap iets anders vastmaken/verstellen zodat de handel er vrij in kan bewegen.

Als het toch zo is dat de slag echt te groot is, dan is er iets mis met het hydrolische systeem:
- olie lekkage aan de onderkant (de slave cilinder (vrijalgemeen voorkomend euvel)
- lucht in het systeem: ontluchten
- olie vuil... (ook veel voorkomend helaas... jaarlijks verversen!)

ps.: er moet MINERALE olie in .. Magura blood. citroen HM (hydroliekvloeistof) schijnt ook goed te werken.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

thnx, ga maar eens beginnen met vloeistof vervangen
_________________
Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 3:54    Onderwerp: Reageer met quote

5W vorkolie werkt ook heel goed...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Do, 7 Feb. 2013, 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het lucht is, of koppelingsvloeistof op vanwege een lekkende slaafcylinder.

Ik heb nog eens door een andere oorzaak zo'n lange slag gehad, maar ik zal je niet bangmaken laugh2

5W vorkolie werkt inderdaad prima, ook met de buitentemperaturen van 2 weken terug. Zit er bij mij nu ook in nadat ik na minder dan een jaar wederom zwarte 'vlokken' aantrof in de koppelingsvloeistof (geen wonder dat die slaafcylinders overlijden) en niet genoeg Magura Blood meer had om de boel door te spoelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Do, 7 Mrt. 2013, 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Lucht in de leiding. Vloeistof was gewoon zwart, denk al 40k niet ververst. Snap ik niet, is dealeronderhouden, en zo'n kleine moeite. Remvloeistof gelukkig wel vers. Zie dit vaker bij dealerfietsen, vermoed dat de rekening wel gewoon incl verversen was. devil
_________________
Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 894
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Di, 31 Mrt. 2015, 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn hendel komt ook steeds dichter bij het stuur, kan wel goed schakelen. Kan het zijn dat het veertje dat Dr Bean beschrijft weg of lam is en is dit te vernieuwen? Heeft iemand dit ooit wel eens gedaan. Koppelinggever bij het blok is 15.000 km nieuw.

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TDB



Geregistreerd op: 24-10-2014
Berichten: 78
Woonplaats: Mol

BerichtGeplaatst: Di, 31 Mrt. 2015, 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze er in gedaan:

http://www.xlmoto.be/mineraalolie-atf-hydrauliek-koppelingsolie-voor-ktm-castrol

Tot nu toe werkt alles goed.

_________________
950 adv 2005
CB900 hornet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 6:06    Onderwerp: Reageer met quote

ATAK schreef:
Mijn hendel komt ook steeds dichter bij het stuur, kan wel goed schakelen. Kan het zijn dat het veertje dat Dr Bean beschrijft weg of lam is en is dit te vernieuwen? Heeft iemand dit ooit wel eens gedaan. Koppelinggever bij het blok is 15.000 km nieuw.

Ad


dat veertje van de Koppelingshendel of van de zuiger aan de binnen kant ???
volgens mij is dat veertje van dat (rode) stelschroefje alleen zodat het niet verdraaid tijdens het rijden beetje tegen druk, gewoon eens verdraaien om je afstelling weer goed te krijgen en ververs je olie eens als dit lang geleden gebeurt is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 894
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

jawel, het veertje in het zuiger gedeelte is in 3 stukken. De olie was ook best wel donker van het metaal. Waarschijnlijk van het veertje dat best wel versleten is.
Morgen naar Andremotors bellen of die zoiets op voorraad hebben. Ik heb rode automatische versnellingsbak olie en LHM [ ik rijd een citroen CX] liggen, wat zal ik nemen.

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Apr. 2015, 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

ATAK schreef:
jawel, het veertje in het zuiger gedeelte is in 3 stukken. De olie was ook best wel donker van het metaal. Waarschijnlijk van het veertje dat best wel versleten is.
Morgen naar Andremotors bellen of die zoiets op voorraad hebben. Ik heb rode automatische versnellingsbak olie en LHM [ ik rijd een citroen CX] liggen, wat zal ik nemen.

Ad

LHM, dat is gemaakt voor hydraulische toepassingen. Versnellingsbakolie is doorgaans niet mineraal.

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 894
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Do, 2 Apr. 2015, 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Een nieuw veertje en hij doet het weer als vanouds. Met LHM.

Bedankt, Ad.

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Arrrie



Geregistreerd op: 25-3-2015
Berichten: 110

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Apr. 2015, 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

net als iedereen die zelf zijn voertuigen een beetje bijhoud een kast vol kladden olie vet en andere ongein staan staan.

met onder andere Kroon hydroliek voor stuurbekrachtiging met specs voor oa vw ciroen volvo enz en valvoline ATF.

Is dat nog te gebruiken voor de KTM koppeling.

_________________
Het zal wel loslopen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif