Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pieter Jans
Geregistreerd op: 23-11-2013 Berichten: 13
|
Geplaatst: Wo, 2 Jul. 2014, 16:43 Onderwerp: olie walm |
|
|
Beste allemaal,
Even een dringende vraag. Heb een adventure s uit 2003 met 73000 km net weer aangekomen in Zuid Spanje na weekje Marokko. Afgelopen 5000 km vrijwel geen olie erbij, maximaal 200cc, maar sinds 100 km opeens fors walmen bij starten en verandering van gas na langer zelfde toerental. Vorige beurt nu 5500 km gereden, met 10w50. In Marokko wel zeer warm, rond de 50 graden. Kan het verbruik opeens niet verklaren, jullie wel? En mogelijk even 2 liter verversen?
Alvast bedankt,
Pieter |
|
Naar boven |
|
 |
cappie

Geregistreerd op: 22-2-2012 Berichten: 167 Woonplaats: Papendrecht
|
Geplaatst: Wo, 2 Jul. 2014, 18:49 Onderwerp: |
|
|
Wat bedoel je precies met walmen? En hoe is je olie verbruik/peil nu dan? _________________ KTM 950 S Adventure 2003 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 2 Jul. 2014, 20:02 Onderwerp: |
|
|
is dat olieverbruik bvlijvend? of 1malig na de lange rit? Wat vaker gebeurt is dat er vocht ophoopt in de olie, bij een lange rit wanneer de motor echt goed doorwarmt verdampt al het water en dan denk je ineens wat meer kwijt te zijn, terwijl dat eigenlijk al die tijd al weg was natuurlijk.
hoeveel is veel? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Pieter Jans
Geregistreerd op: 23-11-2013 Berichten: 13
|
Geplaatst: Wo, 2 Jul. 2014, 21:24 Onderwerp: |
|
|
Ik zie sinds 100 km met starten en verandering van toeren veel rook uit de uitlaat. Tot die tijd 5000 km geen verbruik, nu begint hij met ongeveer kwart peil stok. Dat laatste kan ik nog niet zoveel over zeggen, want is pas 100 km en ik weet dat vlakke ondergrond en veel andere zaken daar wat invloed op hebben. Maar dus wel behoorlijk roken. Een mooie dame gekleed volledig in wit maakte een aardige sprong toen ik op de pont de motor startte terwijl zij per ongeluk net achter mijn motor liep . Slijtage van blok lijkt mij niet omdat het verbruik daarvoor zeer laag was. Ook even met Koen gesproken, mogelijk slechte benzine. . Andere motor lijkt het sinds die laatste tank beurt ook meer te doen, maar die had al wat verbruik. ... |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Do, 3 Jul. 2014, 10:45 Onderwerp: |
|
|
Die kamelenzeik die ze in Marokko door een oude sok als filter je tank in gooien mag de naam 'benzine' amper dragen. Met mijn LC4 Adventure destijds een verbruik van 1:8 gehaald op dat spul, volstrekt abnormaal.
Ik zou het even aankijken, en als het blijft even je luchtfilter loshalen en de inlaatkelk van de voorste carburateur inspecteren. Als die zeiknat is en je weet zeker dat er niet teveel olie in het systeem zit kan het zijn dat er een keeringetje van de balansas overleden is: http://www.dirtyadv.com/balancer-shaft-seal-replacement/ |
|
Naar boven |
|
 |
Pieter Jans
Geregistreerd op: 23-11-2013 Berichten: 13
|
Geplaatst: Do, 3 Jul. 2014, 23:38 Onderwerp: |
|
|
Probleem is opgelost. De laatste tank beurt was in het noorden van Marokko, bekend om zijn hasj teelt. Ik denk dat ze een beetje teveel hasj hadden gerookt toen ze iets van mengsmering in de 95 sans plomb deden . Maar loopt weer als een zonnetje. . |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Vr, 4 Jul. 2014, 12:59 Onderwerp: |
|
|
Goed om te horen  _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 4 Jul. 2014, 21:59 Onderwerp: |
|
|
diesel bijmengen... drukt de prijs  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 5 Jul. 2014, 16:50 Onderwerp: |
|
|
Ja of lijnzaadolie .... het blijven sjaggeraars  _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Zo, 13 Jul. 2014, 7:49 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: | Ja of lijnzaadolie .... het blijven sjacheraars  |
Je zal maar een transportbedrijf hebben en de laatste jaren veel kosten hebben aan je vrachtwagen turbo's, inspuitsystemen en uitlaatgassen-roetfilters...
http://www.spanjevandaag.com/nationaal/arrestaties-politieactie-tankstations
Beetje marine diesel bijmengen of 100% in deze trucks brengt wonderen...
http://www.chevronmarineproducts.com/docs/EverythingAboutFuels_v0108_LO.PDF
Ja, gek dat die brandstof goedkoper is in die landen, maar dan krijg je ook wel wat rommel mee.
Shell V-Power benzine is bijvoorbeeld in Oostenrijk RON 100 en dat merk je op de Duke 690... Helaas gaat Shell V-Power racing uitfaseren. In NL is deze gewoon Euro 95 met wat extra chemicaliën erin die je even later in de brand steekt.
Ja of je moet Dick van Dijck mee laten rijden met een fueltruck naar het zuiden?
http://www.dvandijck.nl/htm/tboost.htm |
|
Naar boven |
|
 |
|