Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
bompa
Geregistreerd op: 16-5-2012 Berichten: 84 Woonplaats: De Stille Kempen
|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2013, 9:39 Onderwerp: Achterrem |
|
|
Voor een ADV 990 s .Ik heb hier al aan het kijken geweest maar eigenlijk niks over gevonden .
Verleden zaterdag toen ik mijn achterrem bij gebruikte op een stukje offroad ergens aan de kanten van Malmedy viel de druk weg van mijn achterrem , nergens een lek te zien, en nog olie genoeg in het potje
Nu mijn vraag,kan men voor die remcilinder ander cupjes (of een vervang setje)bestellen of moet dat gelijk een nieuwe remcilinder worden , bij een auto weet ik dat je er ander cupjes in kan steken , maar bij een moto nog nooit nodig gehad
Graag jullie mening of ervaring hierover
In iedergeval al op voorhand bedankt  |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2013, 10:56 Onderwerp: |
|
|
Yup, die pistons & dichtingkjes kan je vervangen... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
diskeletlietje

|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2013, 10:59 Onderwerp: |
|
|
Kokende remolie? |
|
Naar boven |
|
 |
bompa
|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2013, 11:25 Onderwerp: |
|
|
Roeligan schreef: | Yup, die pistons & dichtingkjes kan je vervangen... |
Ok bedankt,goed om te weten,dan kan ik ze gaan demonteren |
|
Naar boven |
|
 |
bompa
|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2013, 11:38 Onderwerp: |
|
|
diskeletlietje schreef: | Kokende remolie? |
Dat weet ik niet , ik had ze eigenlijk nog niet overdreven gebruikt , nu om haaks om te draaien,en kwam tot de vaststelling dat ze niet werkte , en nu voor de moment krijg ik eigenlijk nog niet veel druk op de achterrem ,dus zal het sleutelen worden |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2013, 12:27 Onderwerp: |
|
|
OP mijn 2004 adventure is destijds alles vervangen onder garantie.
Het was een terugroepactie van KTM zelf.
De pistons in de klauw werden vervangen en de leiding, dat weet ik zeker.
Maar aan de rempomp weet ik niet meer wat ze gedaan hebben, waarschijnlijk ook de dichtingen vervangen. _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
diskeletlietje

|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2013, 12:34 Onderwerp: |
|
|
bompa schreef: | diskeletlietje schreef: | Kokende remolie? |
Dat weet ik niet , ik had ze eigenlijk nog niet overdreven gebruikt , nu om haaks om te draaien,en kwam tot de vaststelling dat ze niet werkte , en nu voor de moment krijg ik eigenlijk nog niet veel druk op de achterrem ,dus zal het sleutelen worden | de remleidingen en rempotje zitten heel dicht bij de achterste uitlaat bocht, koken komt niet door het veelvuldig remmen... Met mijn 950 had ik er nog niet echt bij stilgestaan tot ik plots niets meer had achteraan, olie verversen en ik kon er weer tegen  |
|
Naar boven |
|
 |
bompa
|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2013, 12:55 Onderwerp: |
|
|
diskeletlietje schreef: | remleidingen en rempotje zitten heel dicht bij de achterste uitlaat bocht, koken komt niet door het veelvuldig remmen... Met mijn 950 had ik er nog niet echt bij stilgestaan tot ik plots niets meer had achteraan, olie verversen en ik kon er weer tegen  |
Ha dan kan ik misschien eerst is proberen de remolie te vervangen, wie weet
of het dan in orde is  |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2013, 16:23 Onderwerp: |
|
|
zou ik ook doen, met het simpelste en goedkoopste beginnen. |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

|
Geplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 9:31 Onderwerp: |
|
|
flinke klop gedaan en eventjes de blokjes terug ingeduwd? ik hoor dat ze dat bij de motogp soms hebben, ik heb het zelf alleszins nog nooit meegemaakt  _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
bompa
|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 23:10 Onderwerp: |
|
|
diskeletlietje schreef: | de remleidingen en rempotje zitten heel dicht bij de achterste uitlaat bocht, koken komt niet door het veelvuldig remmen... Met mijn 950 had ik er nog niet echt bij stilgestaan tot ik plots niets meer had achteraan, olie verversen en ik kon er weer tegen  |
Ok hij is terug in orde voor de moment  |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 10:14 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is verlies van remdruk vaker 'green fade' van de blokken dan kokende remvloeistof. Ik heb wel eens een thermokoppeltje op een remklauw geplakt net naast de zuigers, maar ook met stevig mijn best doen kom ik niet in de buurt van het kookpunt van verse DOT4 (230 graden), laat staan het kookpunt van verse DOT5.1. De schijf is tegen die tijd blauw met bruin gekleurd.
De 'green fade' van blokken, dus wegvallen van de remdruk als de blokken nog groentjes zijn, heeft te maken met de bindmiddelen die tijdens productie gebruikt worden. Als de blokken een keer goed op bedrijfstemperatuur komen koken de bindmiddelen weg en gaan ze tussen schijf en frictiemateriaal zitten etteren. Dat levert je tijdelijk een zeer matig werkende rem op.
Als je normaal gesproken je rem niet op temperatuur brengt omdat je 'm simpelweg niet hard/lang genoeg gebruikt, dan kan die 'green fade' ook best pas gebeuren als ze al half op zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 19:17 Onderwerp: |
|
|
ik ben dan weer een andere mening aangedaan: Het gebeurt typisch na een stukje offroad ...
Volgens mij klotst de remvloeistof te veel en pakt ie dan vroeg of laat een beetje lucht mee als je je pedaal loslaat en de vloeistof staat net niet netjes op de aanzuigopening.
Bij afkoelen blijft het probleem (dus lucht in de leiding)
1x goed ontluchten en je bent het kwijt... tot de volgende keer.
Ik heb een 'sponsje' in mijn remvloeistof houder gedaan, en sindsdien nooit meer last van gehad. terwijl ik er daarvoor toch heel veel last van had. Maar ok: ik heb een 2004 950, das niet helemaal hetzelfde. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 23:52 Onderwerp: |
|
|
Sja, als die lucht pakt dan is het inderdaad gauw afgelopen met remmen. Zou ook heel goed een verklaring kunnen wezen inderdaad.
Al hoort er niet veel lucht in te zitten en kan die ook maar lastig bij de inlaat van de pomp; dat loopt taps toe en d'r zit nogal een rubberen toeter in dat potje.... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 15 Jun. 2013, 10:55 Onderwerp: |
|
|
bij sterk 'klotsen' komen er toch kleine belletjes in de vloeistof.
Dar balg-rubbertje zou het moeten voorkomen, maar als daar toch wat lucht bij onder zit dan gaat het fout.
Overigens is het ook precies wat KTM aangepast heeft na 2004: het balg-rubbertje is anders geworden van vorm. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|