lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

hoe checken of T-stuk recht is ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 14:04    Onderwerp: hoe checken of T-stuk recht is ? Reageer met quote

Iemand een idee hoe je te weten kan komen of je T-stuk recht is? Valt dat te meten?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

Waar komt het vermoeden vandaan dat er iets niet recht is?

Wringt er iets als je de poten eruit haalt?
Indien gewenst, ik heb een losse bovenste kroonplaat liggen. test test?
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

ah
alleen al het feit dat mijn KTM alle 10.000 km putjes maakt in mijn balhoofdlagers, doet me vermoeden dat er ergens iets niet "klopt" aan dat frame, of aan de kroonplaten, of zoiets.

De poten komen heel vlotjes uit de kroonplaten. Fluitje van een cent. Boutjes opendraaien, een dikke schroevendraaier in de spleet en die wat openduwen, en de poten vallen er zowat uit.

DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 15:22    Onderwerp: Re: hoe checken of T-stuk recht is ? Reageer met quote

Muug schreef:
Iemand een idee hoe je te weten kan komen of je T-stuk recht is? Valt dat te meten?

Ja, met een vlakplaat of -tafel, een paar V-blokken en een meetklokje wel. Is toch geen alledaags gereedschap voor de meesten. Aan de andere kant: als je met je schuifmaat of meetlint al kunt meten dat 't krom is dan is het zeker te erg.

Kwa meten: dat spul is symmetrisch en parallel. Dat kun je dus controleren. Als de afstand tussen balhoofdpen en vorkpoot 1 X.xx miilimeter is, dan hoort-ie dat aan de andere kant (tussen pen en vorkpoot 2) ook te zijn, bijvoorbeeld. Poten en balhoofdpen liggen allemaal in 1 vlak. Als daar afwijking in zit -> krom. Enzovoorts.

Simpelweg een spiegel of andere knap vlakke plaat op je vorkpoten leggen onder de kroonplaat en kijken of die plaat 'wiebelt' zegt ook al veel trouwens.

Maar putjes in de lagerschalen om de 10000km lijkt me nou niet echt een symptoom van een kromme kroonplaat. Dat lijkt me meer verkeerd aanspannen of rotte lagerzittingen te zijn. Ovaal balhoofd, of misschien al zoiets simpels als een klein braampje op de balhoofdpen-onderste kroonplaat overgang waar het lager woont.
Naar boven
Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

dacht ik ook. als die poten er vanzelf uitvallen is de kans klein dat (1 van) de kroonplaten uit de haak staan.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

ALs hetnetjes schoon is, dan moet je met de hand die poten uit de kroonplaten kunnen 'draaien' zonder veel kracht (ze moeten er bijna uitvallen): En daarvoor hoef je geen schroevendraaier er in te steken.

Als dat niet zo is... dan klemt er iets.
Als dat wel makkelijk gaat, dan is er niets krom daarzo.

Muug

BerichtGeplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
ALs hetnetjes schoon is, dan moet je met de hand die poten uit de kroonplaten kunnen 'draaien' zonder veel kracht (ze moeten er bijna uitvallen): En daarvoor hoef je geen schroevendraaier er in te steken.

Als dat niet zo is... dan klemt er iets.
Als dat wel makkelijk gaat, dan is er niets krom daarzo.

Goed om weten. Ik meen dat ik dat ooit wel al gedaan heb, met wat kracht. Maar met een schroevendraaier was nóg gemakkelijker.

Nu, ik heb zonet beide poten weer ingeklemd in de kroonplaten. Wel handig zo'n voorvork die uit zichzelf blijft staan. Afstanden meten tussen de vorkpoot en de stuurpen was niet te doen, de vorkpoten worden naar boven toe namelijk smaller/spitser dus je hebt overal een andere afstand tgo de stuurpen. Maar wat ik wel gedaan heb is een spiegel tegen de vorkpoten gelegd. Dat had ik toevallig liggen: een spiegel die smal genoeg was om te passen tussen de kroonplaten en lang genoeg om rustig tegen de vorkpoten te liggen. En die spiegel lag perfect plat op de vorkpoten. Dus denk ik te kunnen concluderen dat er aan de kroonplaten en stuurpen niets aan de hand is.

Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 31 Mei. 2013, 1:24    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Afstanden meten tussen de vorkpoot en de stuurpen was niet te doen, de vorkpoten worden naar boven toe namelijk smaller/spitser dus je hebt overal een andere afstand tgo de stuurpen.

Eh, als de poten net even ver in de kroonplaten steken, en je meet op dezelfde hoogte naar links en naar rechts vanaf de pen, dan speelt het toch geen rol of ze taps of recht zijn? book2
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Vr, 31 Mei. 2013, 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

mja, je moet dan wel op EXACT dezelfde hoogte meten, dus bij voorkeur gewoon vlak boven de onderste kroonplaat bvb, of onder de bovenste. Maar toch, met een schuifpassertje is het wat onhandig. Die spiegel was sneller.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: