Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 14:04 Onderwerp: hoe checken of T-stuk recht is ? |
|
|
Iemand een idee hoe je te weten kan komen of je T-stuk recht is? Valt dat te meten? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 14:21 Onderwerp: |
|
|
Waar komt het vermoeden vandaan dat er iets niet recht is?
Wringt er iets als je de poten eruit haalt?
Indien gewenst, ik heb een losse bovenste kroonplaat liggen. test test? |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 14:31 Onderwerp: |
|
|
ah
alleen al het feit dat mijn KTM alle 10.000 km putjes maakt in mijn balhoofdlagers, doet me vermoeden dat er ergens iets niet "klopt" aan dat frame, of aan de kroonplaten, of zoiets.
De poten komen heel vlotjes uit de kroonplaten. Fluitje van een cent. Boutjes opendraaien, een dikke schroevendraaier in de spleet en die wat openduwen, en de poten vallen er zowat uit. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 15:22 Onderwerp: Re: hoe checken of T-stuk recht is ? |
|
|
Muug schreef: | Iemand een idee hoe je te weten kan komen of je T-stuk recht is? Valt dat te meten? |
Ja, met een vlakplaat of -tafel, een paar V-blokken en een meetklokje wel. Is toch geen alledaags gereedschap voor de meesten. Aan de andere kant: als je met je schuifmaat of meetlint al kunt meten dat 't krom is dan is het zeker te erg.
Kwa meten: dat spul is symmetrisch en parallel. Dat kun je dus controleren. Als de afstand tussen balhoofdpen en vorkpoot 1 X.xx miilimeter is, dan hoort-ie dat aan de andere kant (tussen pen en vorkpoot 2) ook te zijn, bijvoorbeeld. Poten en balhoofdpen liggen allemaal in 1 vlak. Als daar afwijking in zit -> krom. Enzovoorts.
Simpelweg een spiegel of andere knap vlakke plaat op je vorkpoten leggen onder de kroonplaat en kijken of die plaat 'wiebelt' zegt ook al veel trouwens.
Maar putjes in de lagerschalen om de 10000km lijkt me nou niet echt een symptoom van een kromme kroonplaat. Dat lijkt me meer verkeerd aanspannen of rotte lagerzittingen te zijn. Ovaal balhoofd, of misschien al zoiets simpels als een klein braampje op de balhoofdpen-onderste kroonplaat overgang waar het lager woont. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 18:16 Onderwerp: |
|
|
dacht ik ook. als die poten er vanzelf uitvallen is de kans klein dat (1 van) de kroonplaten uit de haak staan. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 19:04 Onderwerp: |
|
|
ALs hetnetjes schoon is, dan moet je met de hand die poten uit de kroonplaten kunnen 'draaien' zonder veel kracht (ze moeten er bijna uitvallen): En daarvoor hoef je geen schroevendraaier er in te steken.
Als dat niet zo is... dan klemt er iets.
Als dat wel makkelijk gaat, dan is er niets krom daarzo. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 20:28 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ALs hetnetjes schoon is, dan moet je met de hand die poten uit de kroonplaten kunnen 'draaien' zonder veel kracht (ze moeten er bijna uitvallen): En daarvoor hoef je geen schroevendraaier er in te steken.
Als dat niet zo is... dan klemt er iets.
Als dat wel makkelijk gaat, dan is er niets krom daarzo. |
Goed om weten. Ik meen dat ik dat ooit wel al gedaan heb, met wat kracht. Maar met een schroevendraaier was nóg gemakkelijker.
Nu, ik heb zonet beide poten weer ingeklemd in de kroonplaten. Wel handig zo'n voorvork die uit zichzelf blijft staan. Afstanden meten tussen de vorkpoot en de stuurpen was niet te doen, de vorkpoten worden naar boven toe namelijk smaller/spitser dus je hebt overal een andere afstand tgo de stuurpen. Maar wat ik wel gedaan heb is een spiegel tegen de vorkpoten gelegd. Dat had ik toevallig liggen: een spiegel die smal genoeg was om te passen tussen de kroonplaten en lang genoeg om rustig tegen de vorkpoten te liggen. En die spiegel lag perfect plat op de vorkpoten. Dus denk ik te kunnen concluderen dat er aan de kroonplaten en stuurpen niets aan de hand is. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 31 Mei. 2013, 1:24 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Afstanden meten tussen de vorkpoot en de stuurpen was niet te doen, de vorkpoten worden naar boven toe namelijk smaller/spitser dus je hebt overal een andere afstand tgo de stuurpen. |
Eh, als de poten net even ver in de kroonplaten steken, en je meet op dezelfde hoogte naar links en naar rechts vanaf de pen, dan speelt het toch geen rol of ze taps of recht zijn?  |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 31 Mei. 2013, 8:56 Onderwerp: |
|
|
mja, je moet dan wel op EXACT dezelfde hoogte meten, dus bij voorkeur gewoon vlak boven de onderste kroonplaat bvb, of onder de bovenste. Maar toch, met een schuifpassertje is het wat onhandig. Die spiegel was sneller. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
|