Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jerome
|
Geplaatst: Do, 2 Mei. 2013, 20:46 Onderwerp: gesloten ketting monteren |
|
|
heb een gesloten ketting aangeschaft - heeft iemand tips of handleiding over brug en achtervering los te halen?
iemand enig idee of dit veel werk is?
is het doenbaar?
alle tips zijn welkom.......... |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Do, 2 Mei. 2013, 21:24 Onderwerp: |
|
|
Oei, dat heeft niet genoeg moeite gekost om te onthouden hoe het ookalweer zat.
Schokbreker kun je onderaan loshalen door die zwarte dop links op de achterbrug los te wippen (zit een inbus onder), achterbrug door de as los te halen. Remklauw moet uiteraard ook los.
Als je toch de achterbrug los hebt -> meteen de lagertjes goed schoonpoetsen en een lekker vers likje vet en even kijken of je modderflap niet in je achterbrug vreet. |
|
Naar boven |
|
 |
Jerome
|
Geplaatst: Do, 2 Mei. 2013, 21:27 Onderwerp: |
|
|
Dabit - merci, ik lees net je bericht op een andere post, super:
Laatst gedaan, was ongeveer zoiets:
- Wiel d'r uit
- Remklauw loshaken van achterbrug
- Schokbreker losmaken (alleen onderkant is opzich zat; 12mm inbusbout achter dat zwarte kapje)
- Moer achterbrugas aan de linkerkant losmaken.
- Ik meen dat ik een 1/2" verlengstuk uit de doppendoos gebruikt heb om 'm ver genoeg door te tikken totdat ik 'm aan de andere kant kon pakken, maar de mijne kwam goed los.
- Achterbrug eruit pakken.
- vinger in het lager, beetje druk zetten en ronddraaien: krast-ie of gaat het soepel?
- Keringen inspecteren: zien die er nog goed uit?
- Busjes links/rechts van de lagers af pakken en inspecteren op ingelopen- kering-schade
- Nog een keertje goed de keringen inspecteren.
- Busje wat in het lager zit eruit drukken
- Busje schoonvegen. Naalden goed schoonmaken met de WD40, doek-erin-ronddraaien-en-afvegen, WD40, doek-erin-ronddraaien-en-afvegen, WD40, etc methode. Vervolgens inspecteren op beschadigingen.
- Alles nog goed (genoeg)? Royale klodder vet op de vinger, en in het lager werken. Dus ook achter de naaldjes. Herhalen totdat het lager geen vet meer opneemt.
- Overtollig vet wegvegen, busje er weer in, zijbusjes er weer in.
Bij het terugzetten: beetje vet op de as, en vanaf rechts de as er weer terug in. Let op: de as heeft een gevormd uiteinde dat in diezelfde vorm in de achterbrug valt.
Zit die as echt vast, dan op spanning zetten met een stuk draadeind, moer aan de linkerkant van de as, grote dop + ring + moer aan de rechterkant van de as, en veel tikjes geven met de hamer op links. Die tikjes doen het 'm uiteindelijk, maar het kan even duren voordat het loskomt. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Do, 2 Mei. 2013, 21:32 Onderwerp: |
|
|
Toch handig dat ik in m'n eigen posts terug kan zoeken hoe het ookalweer zat  |
|
Naar boven |
|
 |
Jerome
|
Geplaatst: Do, 2 Mei. 2013, 21:36 Onderwerp: |
|
|
geweldig, merci, morgen proberen.......... |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 9:07 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad absoluut niet moeilijk. Enkel bij het terug monteren heb ik wat moeite gehad om de achterdemper terug mooi uit te lijnen met het gat voor de bout in de achterbrug.
Succes! _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Jerome
|
Geplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 9:32 Onderwerp: |
|
|
super, we gaan het proberen.....
en de tijd gaat nu in........ |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 9:36 Onderwerp: |
|
|
Waar heb je trouwens een eindeloze ketting gevonden? Ik heb er ook naar zitten kijken, maar DID heeft ze in ieder geval niet. Nu komt er een ketting met zo'n klinkschakel mijn kant op, wat eigenlijk helemaal niet zo gek handig is omdat ik dat klinkspul niet heb. |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

|
Geplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 10:59 Onderwerp: |
|
|
met het klinkspul is het alleszins 10x handiger om een ketting te monteren, dan moet gans die meuk er niet vanaf
nu ja, gaat met 2 hamers ook hoor, heb daar al eens een ketting mee geklonken, en 25.000km mee gereden  _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 11:20 Onderwerp: |
|
|
Ik heb net nog bij het monteren van mijn nieuwe ZVM 525 ketting 2 palletjes van die kettingklinker omgebogen. Zo'n zware ketting is net op het randje van wat te monteren valt als je het mij vraagt. Volgens de LC8 hall of wisdom moet je bij het klinken van de ketting zorgen dat het verbindingsstaafje 0,4 mm uitzet. Daarvoor moet je echt immens veel kracht op je klinker zetten. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 13:55 Onderwerp: |
|
|
wreckah schreef: | met het klinkspul is het alleszins 10x handiger om een ketting te monteren, dan moet gans die meuk er niet vanaf |
Achterwiel moet er toch uit, want kettingwiel vervangen. Remklauw ligt dan ook al los.
Ik schat dat ik vervolgens ongeveer net zoveel tijd kwijt ben met achterbrug 10cm eruit en weer erin als met het op de plek pielen en klinken van de sluitschakel.
Quote: | nu ja, gaat met 2 hamers ook hoor, heb daar al eens een ketting mee geklonken, en 25.000km mee gereden  |
Weet ik, maar de methode is het niet. Met wat geluk komt de ketting inclusief persoon met klinkgereedschap, en anders maak ik er wel effe een tooltje voor. |
|
Naar boven |
|
 |
Jerome
|
Geplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 20:13 Onderwerp: |
|
|
@DaBit: ketting hier gekocht: http://www.motorradteile-hamburg.de/
(kom veel in Hamburg dus gelijk opgehaald)
ik ben op de helft (alles is ligt uit elkaar) valt opzich mee, as was nog vettig, lagers ook. alles opnieuw invetten, ketting erop en terug in elkaar. |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 21:31 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Ik heb net nog bij het monteren van mijn nieuwe ZVM 525 ketting 2 palletjes van die kettingklinker omgebogen. Zo'n zware ketting is net op het randje van wat te monteren valt als je het mij vraagt. Volgens de LC8 hall of wisdom moet je bij het klinken van de ketting zorgen dat het verbindingsstaafje 0,4 mm uitzet. Daarvoor moet je echt immens veel kracht op je klinker zetten. |
Oebedoelde? Ik heb hier nooit problemen mee gehad. Wat voor een tooltje gebruik jij? _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Gunter
Geregistreerd op: 1-3-2006 Berichten: 102 Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België
|
|
Naar boven |
|
 |
ToKkE

|
Geplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 21:59 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Waar heb je trouwens een eindeloze ketting gevonden? Ik heb er ook naar zitten kijken, maar DID heeft ze in ieder geval niet. Nu komt er een ketting met zo'n klinkschakel mijn kant op, wat eigenlijk helemaal niet zo gek handig is omdat ik dat klinkspul niet heb. |
Ik had eigenlijk gehoopt een open ketting te krijgen wanneer ik onderstaand bestelde...
Maar was dus een gesloten en van DID! Heb dus eerst een slotje gebroken en dan een ander terug ingezet (was erbij geleverd..)
http://www.benl.ebay.be/itm/230929977705?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 _________________ _______________________________________________________
KTM 950 Adventure 2004 met de S veren |
|
Naar boven |
|
 |
|