lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

gesloten ketting monteren
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jerome

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2013, 20:46    Onderwerp: gesloten ketting monteren Reageer met quote

heb een gesloten ketting aangeschaft - heeft iemand tips of handleiding over brug en achtervering los te halen?

iemand enig idee of dit veel werk is?

is het doenbaar?

alle tips zijn welkom..........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2013, 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Oei, dat heeft niet genoeg moeite gekost om te onthouden hoe het ookalweer zat.

Schokbreker kun je onderaan loshalen door die zwarte dop links op de achterbrug los te wippen (zit een inbus onder), achterbrug door de as los te halen. Remklauw moet uiteraard ook los.

Als je toch de achterbrug los hebt -> meteen de lagertjes goed schoonpoetsen en een lekker vers likje vet en even kijken of je modderflap niet in je achterbrug vreet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jerome

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2013, 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dabit - merci, ik lees net je bericht op een andere post, super:

Laatst gedaan, was ongeveer zoiets:

- Wiel d'r uit
- Remklauw loshaken van achterbrug
- Schokbreker losmaken (alleen onderkant is opzich zat; 12mm inbusbout achter dat zwarte kapje)
- Moer achterbrugas aan de linkerkant losmaken.
- Ik meen dat ik een 1/2" verlengstuk uit de doppendoos gebruikt heb om 'm ver genoeg door te tikken totdat ik 'm aan de andere kant kon pakken, maar de mijne kwam goed los.

- Achterbrug eruit pakken.
- vinger in het lager, beetje druk zetten en ronddraaien: krast-ie of gaat het soepel?
- Keringen inspecteren: zien die er nog goed uit?
- Busjes links/rechts van de lagers af pakken en inspecteren op ingelopen- kering-schade
- Nog een keertje goed de keringen inspecteren.
- Busje wat in het lager zit eruit drukken
- Busje schoonvegen. Naalden goed schoonmaken met de WD40, doek-erin-ronddraaien-en-afvegen, WD40, doek-erin-ronddraaien-en-afvegen, WD40, etc methode. Vervolgens inspecteren op beschadigingen.
- Alles nog goed (genoeg)? Royale klodder vet op de vinger, en in het lager werken. Dus ook achter de naaldjes. Herhalen totdat het lager geen vet meer opneemt.
- Overtollig vet wegvegen, busje er weer in, zijbusjes er weer in.

Bij het terugzetten: beetje vet op de as, en vanaf rechts de as er weer terug in. Let op: de as heeft een gevormd uiteinde dat in diezelfde vorm in de achterbrug valt.

Zit die as echt vast, dan op spanning zetten met een stuk draadeind, moer aan de linkerkant van de as, grote dop + ring + moer aan de rechterkant van de as, en veel tikjes geven met de hamer op links. Die tikjes doen het 'm uiteindelijk, maar het kan even duren voordat het loskomt.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2013, 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Toch handig dat ik in m'n eigen posts terug kan zoeken hoe het ookalweer zat laugh2
Naar boven
Jerome

BerichtGeplaatst: Do, 2 Mei. 2013, 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

geweldig, merci, morgen proberen..........
Naar boven
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad absoluut niet moeilijk. Enkel bij het terug monteren heb ik wat moeite gehad om de achterdemper terug mooi uit te lijnen met het gat voor de bout in de achterbrug.
Succes!

Jerome

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

super, we gaan het proberen.....

en de tijd gaat nu in........
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

Waar heb je trouwens een eindeloze ketting gevonden? Ik heb er ook naar zitten kijken, maar DID heeft ze in ieder geval niet. Nu komt er een ketting met zo'n klinkschakel mijn kant op, wat eigenlijk helemaal niet zo gek handig is omdat ik dat klinkspul niet heb.
Naar boven
wreckah

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

met het klinkspul is het alleszins 10x handiger om een ketting te monteren, dan moet gans die meuk er niet vanaf Smile

nu ja, gaat met 2 hamers ook hoor, heb daar al eens een ketting mee geklonken, en 25.000km mee gereden wink

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb net nog bij het monteren van mijn nieuwe ZVM 525 ketting 2 palletjes van die kettingklinker omgebogen. Zo'n zware ketting is net op het randje van wat te monteren valt als je het mij vraagt. Volgens de LC8 hall of wisdom moet je bij het klinken van de ketting zorgen dat het verbindingsstaafje 0,4 mm uitzet. Daarvoor moet je echt immens veel kracht op je klinker zetten.
DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

wreckah schreef:
met het klinkspul is het alleszins 10x handiger om een ketting te monteren, dan moet gans die meuk er niet vanaf Smile

Achterwiel moet er toch uit, want kettingwiel vervangen. Remklauw ligt dan ook al los.
Ik schat dat ik vervolgens ongeveer net zoveel tijd kwijt ben met achterbrug 10cm eruit en weer erin als met het op de plek pielen en klinken van de sluitschakel.

Quote:
nu ja, gaat met 2 hamers ook hoor, heb daar al eens een ketting mee geklonken, en 25.000km mee gereden wink

Weet ik, maar de methode is het niet. Met wat geluk komt de ketting inclusief persoon met klinkgereedschap, en anders maak ik er wel effe een tooltje voor.
Naar boven
Jerome

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

@DaBit: ketting hier gekocht: http://www.motorradteile-hamburg.de/
(kom veel in Hamburg dus gelijk opgehaald)

ik ben op de helft (alles is ligt uit elkaar) valt opzich mee, as was nog vettig, lagers ook. alles opnieuw invetten, ketting erop en terug in elkaar.
Naar boven
demito

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Ik heb net nog bij het monteren van mijn nieuwe ZVM 525 ketting 2 palletjes van die kettingklinker omgebogen. Zo'n zware ketting is net op het randje van wat te monteren valt als je het mij vraagt. Volgens de LC8 hall of wisdom moet je bij het klinken van de ketting zorgen dat het verbindingsstaafje 0,4 mm uitzet. Daarvoor moet je echt immens veel kracht op je klinker zetten.

Oebedoelde? Ik heb hier nooit problemen mee gehad. Wat voor een tooltje gebruik jij?

Gunter

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vorig weekend de ketting vervangen en de nieuwe geklonken hiermee
http://www.benl.ebay.be/itm/DRC-Aluminium-Pro-Chain-Tool-Derive-Chaine-Universel-Moto-Kettentrenner-Pro-/280864689579?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item4164d70dab

0,4mm uitzetting zonder overdreven veel kracht te moeten uitoefenen..

grts Gunter
Naar boven
ToKkE

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Waar heb je trouwens een eindeloze ketting gevonden? Ik heb er ook naar zitten kijken, maar DID heeft ze in ieder geval niet. Nu komt er een ketting met zo'n klinkschakel mijn kant op, wat eigenlijk helemaal niet zo gek handig is omdat ik dat klinkspul niet heb.

Ik had eigenlijk gehoopt een open ketting te krijgen wanneer ik onderstaand bestelde...
Maar was dus een gesloten en van DID! Heb dus eerst een slotje gebroken en dan een ander terug ingezet (was erbij geleverd..)

http://www.benl.ebay.be/itm/230929977705?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: