lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Thermostatische switch 88°C van Suzuki

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 15:40    Onderwerp: Thermostatische switch 88°C van Suzuki Reageer met quote

Voor mocht iemand er iets aan hebben:

Vorig jaar tijdens een hittegolf in Marokko liep mijn temperatuur menig maal te hoog op (alarmniveau knipperend), ondanks een tweede fan die ik had geinstalleerd. Buitentemperatuur tot 48°C, alstublieft wideeyed . Probleem was vooral na het stilleggen van de motor, dan schakelt de fan ook uit en verhit het koelwater nog een tijd na. Bij lagere temperaturen gaat alles wel goed.

Daar het in Iran ook al eens behoorlijk heet kan zijn heb ik me een thermostatische switch met een lagere schakeltemperatuur besteld. Beetje opzoekwerk vermijdt dat het je een arm en een been kost.

Stap gewoon binnen bij een Suzuki dealer:

Part nr: 17680-50F70.

Past netjes op de KTM en schakelt 14°C lager al in.

Net hetzelfde onderdeel als dat bij KTMtwins, maar dan zonder invoerrechten en transportkosten, dus een stuk goedkoper (44 €)

Voilà,

T

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2725
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Vreemd dat je er zoveel problemen mee heb.
Mijn 950 liep warm bij 52 graden buiten, maar zeker niet in het rood.
Afstelling wel juist?

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
diskeletlietje



Geregistreerd op: 12-2-2009
Berichten: 74
Woonplaats: oost-vl

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nog nooit in een omgeving met buiten temperatuur van rond de 50' gaan rijden... Als je nu gewoon een micro schakelaartje parallel over het contact van de thermostaat hangt kan je zelf alles geven als het nodig is, en nog veeel goedkoper wink2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Mannekes,

het is dan ook: "mocht" iemand er iets aan hebben he. Vermijdt wat opzoekwerk... dozey

@ Steven: Veel afstellen is er niet echt aan een 990 denk ik. Ik heb Akra's en een sportmapping. Was voornamelijk ook bergop in de hitte dat het probleem zich voordeed. Even het internet afstruinen leert me dat ik toch niet de enige ben. Twee Noren die ik in Namibië tegenkwam hadden dit ook.
Ik reed toen wel met vuile benzinefilters (heb ik ondertussen vervangen) en had een geoliede pre-filter gemonteerd, voor zover dit alles er ook maar iets mee te maken heeft. In Namibië heb ik hem in het zand trouwens ook te warm gereden.

@ Pepijn: I know, maar voor 44€ straight swap ga ik niet liggen klooien met extra schakelaartjes aan mijn stuur.

T

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

nice one! thx 4 the input T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6793
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Een lagere thermostaat helpt natuurlijk niet echt om de koeling te vergroten.. alleen de koeler begint iets eerder met terug koelen.

Voor het hitte probleem kun je beter een 2e fan monteren, welke je dan handmatig aan zit en gewoon laat lopen, zodat je niet bij stilstand dat warmtestuwingseffect krijgt.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Za, 13 Apr. 2013, 8:07    Onderwerp: Reageer met quote

of motor met kill switch uitzetten dan blijft de fan nog lopen en naar 1 minuut contact pas uit. dan hoef je geen extra schakelaar te monteren wink3
_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Za, 13 Apr. 2013, 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Vonkenboer schreef:
of motor met kill switch uitzetten dan blijft de fan nog lopen en naar 1 minuut contact pas uit. dan hoef je geen extra schakelaar te monteren wink3


Ik denk dat als je motor niet draait, die fan gewoon het in je radiator aanwezige koelwater zal afkoelen maar niet je motor. Er is immers geen circulatie.

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Za, 13 Apr. 2013, 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

demito schreef:
Vonkenboer schreef:
of motor met kill switch uitzetten dan blijft de fan nog lopen en naar 1 minuut contact pas uit. dan hoef je geen extra schakelaar te monteren wink3


Ik denk dat als je motor niet draait, die fan gewoon het in je radiator aanwezige koelwater zal afkoelen maar niet je motor. Er is immers geen circulatie.


Idd...
maar dan is er nog het feit dat een vloeistof in zijn geheel afkoelt als je ook maar 1 plaats koeler maakt... Wel minder snel, maar toch.
Veel doet het imho niet, gewoon zonder dat de motor draait de fan op de radiator laten draaien.

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tuxdelux



Geregistreerd op: 17-11-2012
Berichten: 91
Woonplaats: Tussen Affligem en Ternat

BerichtGeplaatst: Za, 13 Apr. 2013, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Roeligan schreef:
demito schreef:
Vonkenboer schreef:
of motor met kill switch uitzetten dan blijft de fan nog lopen en naar 1 minuut contact pas uit. dan hoef je geen extra schakelaar te monteren wink3


Ik denk dat als je motor niet draait, die fan gewoon het in je radiator aanwezige koelwater zal afkoelen maar niet je motor. Er is immers geen circulatie.


Idd...
maar dan is er nog het feit dat een vloeistof in zijn geheel afkoelt als je ook maar 1 plaats koeler maakt... Wel minder snel, maar toch.
Veel doet het imho niet, gewoon zonder dat de motor draait de fan op de radiator laten draaien.

Gebeurt bij 4-wielers toch ook dat na-draaien van de ventilator. En je kan ook stilstaan met draaiende motor. Dan helpt een 2e fan zoals Dr Bean al schreef, wel. Een thermostaat die sneller opent zal er trouwens ook wel voor zorgen dat de motor iets langer koel blijft maar uiteindelijk warmt hij dan toch op.
Het enige wat denk ik echt helpt tijdens lange ritten in de hitte is een grotere of betere ratiator .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1592
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 15 Apr. 2013, 10:03    Onderwerp: Re: Thermostatische switch 88°C van Suzuki Reageer met quote

demito schreef:
ondanks een tweede fan die ik had geinstalleerd.
T


Ik merk dat er hier mensen zijn die de suggestie opperen van een 2de fan te monteren, maar de TS heeft dat dus echt wel al gedaan eh. thumbsup

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Aug. 2013, 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

In Iran, tegen de 50°, geen probleem meer met oververhitten.

ingrepen:
-Afgesleten schoepenrad vervangen
-2de fan
-Suzuki thermostaat

Works a charm!

T

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif