Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 15:40 Onderwerp: Thermostatische switch 88°C van Suzuki |
|
|
Voor mocht iemand er iets aan hebben:
Vorig jaar tijdens een hittegolf in Marokko liep mijn temperatuur menig maal te hoog op (alarmniveau knipperend), ondanks een tweede fan die ik had geinstalleerd. Buitentemperatuur tot 48°C, alstublieft . Probleem was vooral na het stilleggen van de motor, dan schakelt de fan ook uit en verhit het koelwater nog een tijd na. Bij lagere temperaturen gaat alles wel goed.
Daar het in Iran ook al eens behoorlijk heet kan zijn heb ik me een thermostatische switch met een lagere schakeltemperatuur besteld. Beetje opzoekwerk vermijdt dat het je een arm en een been kost.
Stap gewoon binnen bij een Suzuki dealer:
Part nr: 17680-50F70.
Past netjes op de KTM en schakelt 14°C lager al in.
Net hetzelfde onderdeel als dat bij KTMtwins, maar dan zonder invoerrechten en transportkosten, dus een stuk goedkoper (44 €)
Voilà,
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2725 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 16:37 Onderwerp: |
|
|
Vreemd dat je er zoveel problemen mee heb.
Mijn 950 liep warm bij 52 graden buiten, maar zeker niet in het rood.
Afstelling wel juist? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
diskeletlietje

Geregistreerd op: 12-2-2009 Berichten: 74 Woonplaats: oost-vl
|
Geplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 17:41 Onderwerp: |
|
|
Ik ben nog nooit in een omgeving met buiten temperatuur van rond de 50' gaan rijden... Als je nu gewoon een micro schakelaartje parallel over het contact van de thermostaat hangt kan je zelf alles geven als het nodig is, en nog veeel goedkoper  |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 18:28 Onderwerp: |
|
|
Mannekes,
het is dan ook: "mocht" iemand er iets aan hebben he. Vermijdt wat opzoekwerk...
@ Steven: Veel afstellen is er niet echt aan een 990 denk ik. Ik heb Akra's en een sportmapping. Was voornamelijk ook bergop in de hitte dat het probleem zich voordeed. Even het internet afstruinen leert me dat ik toch niet de enige ben. Twee Noren die ik in Namibië tegenkwam hadden dit ook.
Ik reed toen wel met vuile benzinefilters (heb ik ondertussen vervangen) en had een geoliede pre-filter gemonteerd, voor zover dit alles er ook maar iets mee te maken heeft. In Namibië heb ik hem in het zand trouwens ook te warm gereden.
@ Pepijn: I know, maar voor 44€ straight swap ga ik niet liggen klooien met extra schakelaartjes aan mijn stuur.
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

Geregistreerd op: 6-6-2009 Berichten: 631
|
Geplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 21:14 Onderwerp: |
|
|
nice one! thx 4 the input T |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6793 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 12 Apr. 2013, 22:27 Onderwerp: |
|
|
Een lagere thermostaat helpt natuurlijk niet echt om de koeling te vergroten.. alleen de koeler begint iets eerder met terug koelen.
Voor het hitte probleem kun je beter een 2e fan monteren, welke je dan handmatig aan zit en gewoon laat lopen, zodat je niet bij stilstand dat warmtestuwingseffect krijgt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 13 Apr. 2013, 8:07 Onderwerp: |
|
|
of motor met kill switch uitzetten dan blijft de fan nog lopen en naar 1 minuut contact pas uit. dan hoef je geen extra schakelaar te monteren  _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Za, 13 Apr. 2013, 12:48 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | of motor met kill switch uitzetten dan blijft de fan nog lopen en naar 1 minuut contact pas uit. dan hoef je geen extra schakelaar te monteren  |
Ik denk dat als je motor niet draait, die fan gewoon het in je radiator aanwezige koelwater zal afkoelen maar niet je motor. Er is immers geen circulatie. _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Za, 13 Apr. 2013, 15:03 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Vonkenboer schreef: | of motor met kill switch uitzetten dan blijft de fan nog lopen en naar 1 minuut contact pas uit. dan hoef je geen extra schakelaar te monteren  |
Ik denk dat als je motor niet draait, die fan gewoon het in je radiator aanwezige koelwater zal afkoelen maar niet je motor. Er is immers geen circulatie. |
Idd...
maar dan is er nog het feit dat een vloeistof in zijn geheel afkoelt als je ook maar 1 plaats koeler maakt... Wel minder snel, maar toch.
Veel doet het imho niet, gewoon zonder dat de motor draait de fan op de radiator laten draaien. _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
tuxdelux

Geregistreerd op: 17-11-2012 Berichten: 91 Woonplaats: Tussen Affligem en Ternat
|
Geplaatst: Za, 13 Apr. 2013, 21:14 Onderwerp: |
|
|
Roeligan schreef: | demito schreef: | Vonkenboer schreef: | of motor met kill switch uitzetten dan blijft de fan nog lopen en naar 1 minuut contact pas uit. dan hoef je geen extra schakelaar te monteren  |
Ik denk dat als je motor niet draait, die fan gewoon het in je radiator aanwezige koelwater zal afkoelen maar niet je motor. Er is immers geen circulatie. |
Idd...
maar dan is er nog het feit dat een vloeistof in zijn geheel afkoelt als je ook maar 1 plaats koeler maakt... Wel minder snel, maar toch.
Veel doet het imho niet, gewoon zonder dat de motor draait de fan op de radiator laten draaien. |
Gebeurt bij 4-wielers toch ook dat na-draaien van de ventilator. En je kan ook stilstaan met draaiende motor. Dan helpt een 2e fan zoals Dr Bean al schreef, wel. Een thermostaat die sneller opent zal er trouwens ook wel voor zorgen dat de motor iets langer koel blijft maar uiteindelijk warmt hij dan toch op.
Het enige wat denk ik echt helpt tijdens lange ritten in de hitte is een grotere of betere ratiator . |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 15 Apr. 2013, 10:03 Onderwerp: Re: Thermostatische switch 88°C van Suzuki |
|
|
demito schreef: | ondanks een tweede fan die ik had geinstalleerd.
T |
Ik merk dat er hier mensen zijn die de suggestie opperen van een 2de fan te monteren, maar de TS heeft dat dus echt wel al gedaan eh.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Vr, 16 Aug. 2013, 9:33 Onderwerp: |
|
|
In Iran, tegen de 50°, geen probleem meer met oververhitten.
ingrepen:
-Afgesleten schoepenrad vervangen
-2de fan
-Suzuki thermostaat
Works a charm!
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
|