lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

versnellingsbak vast
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Mrt. 2013, 18:34    Onderwerp: versnellingsbak vast Reageer met quote

ok, het probleem is als volgt:
tijdens het rijden schoot de motor uit versnelling, alsof ik niet hard genoeg opschakelde ik dacht dan ook dat dat mijn fout was... en gewoon harder moest tikken maar het was altijd van 2de naar derde, meestal tijdens een wheely.
nu de laatste offroadrit begon het snel erger te worden, opschakelen en steeds tussen de tweede en derde terechtkomen of eruitschieten.
hierbij begon in derde versnelling ook de versnellingspook zwaar te schakelen, alsof de pook zelf geklemd zat.
nu 500m voor de finish bleef die dan ook stken in 2de of 3de, weet ik niet precies en ontkoppelen helpt niet.. motor blijft in de versnelling en wiel blokkeert.
starten kan wel, met koppeling in draait de motor vrij... maar wiel blijft geblokkeerd.

dus olie eraf gelaten en ik zie dus veel brokken aan de plug, foto is bijgevoegd.
koppeling heb ik er nu uit, zijdeksel afgenomen en korf is in perfectge staat...
versnellingsbak dus? iemand een idee?



foto (4).JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  629.05 KB
 Weergegeven:  302 keer

foto (4).JPG


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Mrt. 2013, 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Yep, versnellingsbak. Koppeling zit immers tussen bak en motor.

Lijkt op een stukgelopen lager, maar kan van alles zijn. Je zult hem toch uit elkaar moeten halen, of een ander blok scoren!

Dit soort hard-metaal gruis gaat ook in de loopvlakken van alle lagers zitten: ergo, eigenlijk moet je alle lagers van het blok nu heel goed inspecteren cq. vervangen.

Haal de oliepomp-zeef effe los, daar liggen misschien de echte grote brokken.
Je oliepomp zal ook wel een tik gehad hebben (die krijgt immers de ongefilterde olie.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Mrt. 2013, 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

ja ik was er al bang voor... maar had het intussen ook door... ik was al aan de tweede optie (ander blok) aan het denken... en intussen dit blok openen en rustig aan alles nakijken/vervangen.
anders is het seizoen voorbij tegen ik de boel weer ineen heb...

bedankt voor je snelle reactie... zucht...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Mrt. 2013, 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Auch, de mijne schiet ook zo nu en dan uit zijn 3e (en ik dacht ook dat het mijn eigen schuld was), hopelijk kom ik dit niet tegen...
Wat voor motor was het en hoeveel km staat erop?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Mrt. 2013, 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

2009 990 adventure R 33000 kms waarvan een 3000 hard-offroad...(het laatste jaar) wel stevig gereden. maar het eruitschieten gebeurde al een tijdje voor het offroadgebeuren dus dat is niet de oorzaak.
da zeef zat trouwens haast niets in... op een paar smalle spaantjes na..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Mrt. 2013, 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

hier liep ie gisteren thans nog goed...

http://www.youtube.com/watch?v=KHSAoCaPKd8
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Rob Motard



Geregistreerd op: 16-12-2009
Berichten: 839
Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Mrt. 2013, 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Da ziet er niet goed uit makker. Hoop op het beste.
_________________
Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Mrt. 2013, 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Auch, de mijne schiet ook zo nu en dan uit zijn 3e (en ik dacht ook dat het mijn eigen schuld was), hopelijk kom ik dit niet tegen...


With stupid undecided undecided undecided
Dacht dat het vooral met mijn voet te maken had (gebroken 2j geleden, nog niet 100% in orde) en te snel willen schakelen...
Dacht... hoop... huh2

Tot nu toe wel zo geen 'debris' tegen de magneet bij een oliewissel (of in de zeefjes)...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Di, 26 Mrt. 2013, 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

ok, ben dus in de markt voor een ander blok.. nu intersseert me een superduke blok ook maar de gearing is anders, iemand een idee met welke tandwielverhouding dat superdukeblok in de buurt komt met mijn 990adv met 16/45 tandwielen? edit: de eerste twee versnellingen zijn het belangrijkst ivm uphill & singletracks

adventure gearing
1 12:35
2 15:32
3 18:30
4 20:27
5 24:27
6 26:27

superduke gearing
1 14:36
2 16:30
3 20:30
4 21:27
5 23:26
6 25:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Di, 26 Mrt. 2013, 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

1e adv = 0,34
2e adv = 0,47

1e SD = 0,38
2e SD = 0,53

Dat scheelt je in de 1e versnelling 4,7 tandjes op je 45t achtertandwiel en in z'n twee 5,1 tandje. Dus 16/50 zeg maar. Pfoe. Dan is z'n 6 ook wel erg kort.

Misschien naast het SD blok ook een Adv versnellingsbak op de kop tikken en die in het SD blok zetten? Kan nooit belachelijk veel werk zijn. Passen doet 't; heb er op AdvRider wel eens ooit over gelezen dat iemand dat gedaan heeft en dat 't zomaar pastte.

Maar volgens mij kon jij toch ook wel goed sleutelen? Blok moet er toch uit, ook bij een wissel. Ik zou nog een uurtje of 4-5 extra spenderen aan uit elkaar trekken en inspecteren. De schade zou goed eens mee kunnen vallen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 26 Mrt. 2013, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hier effe berekende totaaloverbrenging (koppeling naar achterwiel: krukas naar koppeling is bij alle LC8's 35/67 !!)

de laatste kolom is met 16-45, de een-na-laatste kolom is met 17-42.


Code:

         VTW   17   16
         ATW   42   45

ADV   Prim   Sec      2.47   2.81

1   12   35   2.92   7.21   8.20
2   15   32   2.13   5.27   6.00
3   18   30   1.67   4.12   4.69
4   20   27   1.35   3.34   3.80
5   24   27   1.13   2.78   3.16
6   26   27   1.04   2.57   2.92
               
SD               
1   14   36   2.57   6.35   7.23
2   16   30   1.88   4.63   5.27
3   20   30   1.50   3.71   4.22
4   21   27   1.29   3.18   3.62
5   23   26   1.13   2.79   3.18
6   25   26   1.04   2.57   2.93



Effectief betekend het dat met een SD blok en 16-45 je in de 1 rijdt alsof je een Adv blok met 17-42 (origineel) rijdt.

terwijl je 6e versnelling ongeveer gelijk is.

dus: Bij de SD liggen de versnellingen dichter bij elkaar! Daarbij liggen de hogere versnellingen dichter bij elkaar (logisch voor op de weg!)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Di, 26 Mrt. 2013, 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

ok, ik ga nog ffe kijken wat ik ermee doe... ik zou het sd blok vooral kiezen omdat er meer van zijn en die nog te betalen zijn...

mss met wat geluk een smt blok scoren.

heb intussen ook de vergelijking gemaakt op http://www.gearingcommander.com/
daar kan je alles naar wens instellen en zit nu op 16/45 met de adv

zou ik om goed te komen met het sd blok een 16/48 moeten steken
dan zit ik nog iets boven de adv. op de eerste 2 versnellingen
zou het iets hogere vermogen da koppel ook niet goedmaken?

ik heb wel sleutelervaring, maar niet met de lc8 motor en bezit niet de special tools.. en denk da de tijd en geld wat ik er moet gaan insteken me bijna evenveel kost als een tweedehands blok, ik ga er wel rustig aan beginne en zie wel waar ik uitkom. intussen gaat de zoektocht voort.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 26 Mrt. 2013, 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn die grotere tandwielen tegenwoordig een beetje te verkrijgen? Destijds was dat voor mij een probleem met het rallyrijden.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Di, 26 Mrt. 2013, 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

mmm goeie vraag... moet ik ns checken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 26 Mrt. 2013, 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

tandwielen voor een 520 ketting is geen probleem, maar je moet voor een 525 ketting hebben, en die tandwielen zijn dus net iets dikke/breder
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif