lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

ploffen en volume uitlaat KTM 990 SMR
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zen



Geregistreerd op: 8-3-2009
Berichten: 13
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jan. 2013, 16:57    Onderwerp: ploffen en volume uitlaat KTM 990 SMR Reageer met quote

Hoi forumleden,

Ik heb een vraag aangaande mijn KTM 990 smr.
Ik heb deze recent overgenomen, zonder dat de onderhoudshistorie bekend is. Er zitten Akrapovic uitlaten op. SAS zit er ook nog op, al zou het stekkertje los kunnen zijn gehaald. Fysiek aanwezig in ieder geval.
Nu heb ik vorige week een 990 SM overgenomen voor mijn vrouw.
Die heeft ook akrapovic uitlaten, SAS aanwezig.
Deze 990 sm klinkt duidelijk harder dan de SMR en de motor ploft in de demper, als je op de motor afremt. Dat ploffen doet de SMR niet.
Ik heb hiervoor een 950 SMR gehad, met leo vince uitlaten, en de SAS alleen electronisch uitgeschakeld, die plofte snoeihard en klonk ook harder dan mijn huidige 990 SMR.
Zowel de SM als de SMR hebben de akrapovic mapping geladen.
Verder weet ik niet of andere informatie relevant is voor dit probleem.
de SMR komt uit 2010, heeft +- 1000 km op de teller en is naast akrapovic en ergozadel origineel. Heeft zojuist 1000 km beurt gehad waarbij de mapping gecontroleerd is, en alle vloeistoffen vervangen.
De SM is uit 2008, is van motor-forum lid geweest, 13800 km op de teller, en behalve akrapovic en ergozadel ook origineel.

Ik heb geprobeerd te zoeken op dit forum, maar kwam tegenstrijdige berichten tegen over bijvoorbeeld ploffen bij te rijk of te arm afgestelde motor..

Oh ja, mijn doel rolleyes

Ik wil heel graag dat mijn 990 SMR net zo hard klinkt en net zo ploft als de 990 SM van mijn vrouw ! laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jan. 2013, 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

hey Zen,

dit is mijn ervaring, op dezelfde motorfiets:

SAS fysiek aanwezig:

- mapping met SAS ingeschakeld: loopt stil, geen ploffen
- identieke mapping SAS uitgeschakeld: heel veel ploffen bij afremmen op de motor. (zelfs met ori uitlaten niet aangenaam wat mij betreft, maar ja, iedereen is verschillend wink )

SAS weggenomen:

- mapping met SAS uitgeschakeld: alles terug stil.



Als je persé die ploffen wil, probeer eens met de SAS uit te schakelen via tuneecu...5 min werk.

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
jokke2910



Geregistreerd op: 3-10-2011
Berichten: 90
Woonplaats: Tienen

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jan. 2013, 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

wreckah schreef:
hey Zen,

dit is mijn ervaring, op dezelfde motorfiets:

SAS fysiek aanwezig:

- mapping met SAS ingeschakeld: loopt stil, geen ploffen
- identieke mapping SAS uitgeschakeld: heel veel ploffen bij afremmen op de motor. (zelfs met ori uitlaten niet aangenaam wat mij betreft, maar ja, iedereen is verschillend wink )

SAS weggenomen:

- mapping met SAS uitgeschakeld: alles terug stil.



Als je persé die ploffen wil, probeer eens met de SAS uit te schakelen via tuneecu...5 min werk.
Is dit goed je SAS uitschakelen via tuneecu zonder het te verwijderen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
zen



Geregistreerd op: 8-3-2009
Berichten: 13
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jan. 2013, 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

wreckah schreef:
hey Zen,

dit is mijn ervaring, op dezelfde motorfiets:

SAS fysiek aanwezig:

- mapping met SAS ingeschakeld: loopt stil, geen ploffen
- identieke mapping SAS uitgeschakeld: heel veel ploffen bij afremmen op de motor. (zelfs met ori uitlaten niet aangenaam wat mij betreft, maar ja, iedereen is verschillend wink )

SAS weggenomen:

- mapping met SAS uitgeschakeld: alles terug stil.



Als je persé die ploffen wil, probeer eens met de SAS uit te schakelen via tuneecu...5 min werk.


Thanks voor de tip wreckah!
Ik moet me even inlezen in dat tuneecu, ben carbs gewend van de 950...
Als iemand anders nog een idee heeft...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
zen



Geregistreerd op: 8-3-2009
Berichten: 13
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jan. 2013, 23:53    Onderwerp: Reageer met quote

wreckah schreef:
hey Zen,

dit is mijn ervaring, op dezelfde motorfiets:

SAS fysiek aanwezig:

- mapping met SAS ingeschakeld: loopt stil, geen ploffen
- identieke mapping SAS uitgeschakeld: heel veel ploffen bij afremmen op de motor. (zelfs met ori uitlaten niet aangenaam wat mij betreft, maar ja, iedereen is verschillend wink )

SAS weggenomen:

- mapping met SAS uitgeschakeld: alles terug stil.



Als je persé die ploffen wil, probeer eens met de SAS uit te schakelen via tuneecu...5 min werk.


Verwacht je hetzelfde effect als uitschakelen met tuneecu als ik SAS fysiek laat zitten, maar het stekkertje lostrek ? Zit onderaan de benzinetank geloof ik toch ?
(Eigenlijk wil ik het doen en achterkomen, maar de smr staat nog een paar dagen in de winterslaap rolleyes )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hanu



Geregistreerd op: 20-10-2012
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jan. 2013, 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Is bij een 990 dat je dmv stekker de sas kan uitschakelen?

Bij mijn 950 smr zijn die stekkers voor epc. En sas de slangen, en als je die ertussen uithaalt kan je die afdichten met sas plaatjes.

Ik had ook tijdens het afremmen op de motor harde ploffen. Dit was meteen minder/over toen ik mijn sas er tussenuit had gehaald.

Bij een 990 injectie weet ik dit niet...

_________________
KTM 950 SMR 2009
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Flip



Geregistreerd op: 7-9-2012
Berichten: 39
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jan. 2013, 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hanu schreef:
Is bij een 990 dat je dmv stekker de sas kan uitschakelen?

Bij mijn 950 smr zijn die stekkers voor epc. En sas de slangen, en als je die ertussen uithaalt kan je die afdichten met sas plaatjes.

Ik had ook tijdens het afremmen op de motor harde ploffen. Dit was meteen minder/over toen ik mijn sas er tussenuit had gehaald.

Bij een 990 injectie weet ik dit niet...

Bij mn SE (met Akra's) recent de SLS verwijderd, maar de SE ploft nog even luid op motor rem als voorheen. Valt me tegen, ik had gehoopt dat dit zou verdwijnen of minstens niet meer zo luid. Wat nu, ( ff aanschuiven in deze topic, mag toch wel ff? smiley2 ) De EPC ook verwijderen? zou dat helpen, dat ploffen vind ik dus ook erg irritant ? Thx
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hanu



Geregistreerd op: 20-10-2012
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jan. 2013, 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Flip schreef:
Hanu schreef:
Is bij een 990 dat je dmv stekker de sas kan uitschakelen?

Bij mijn 950 smr zijn die stekkers voor epc. En sas de slangen, en als je die ertussen uithaalt kan je die afdichten met sas plaatjes.

Ik had ook tijdens het afremmen op de motor harde ploffen. Dit was meteen minder/over toen ik mijn sas er tussenuit had gehaald.

Bij een 990 injectie weet ik dit niet...

Bij mn SE (met Akra's) recent de SLS verwijderd, maar de SE ploft nog even luid op motor rem als voorheen. Valt me tegen, ik had gehoopt dat dit zou verdwijnen of minstens niet meer zo luid. Wat nu, ( ff aanschuiven in deze topic, mag toch wel ff? smiley2 ) De EPC ook verwijderen? zou dat helpen, dat ploffen vind ik dus ook erg irritant ? Thx


EPC is dacht ik alleen de begrenzer voor de 2e en 3e versnelling ivm milieu eisen. Je kan het proberen. Misschien kan het zijn dat je uitlaat ergens valse lucht aanzuigt? Ik zou het niet weten.

Bij mij was de sas afdichten en de klappen waren weg.

_________________
KTM 950 SMR 2009
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jan. 2013, 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Dus als ik het goed begrijp zou je graag WEL het extra knallen hebben (dat dus niet zo heel gezond is voor de uitlaatkleppen) ??? En waar hier toch al enige draad over verschenen is om het knallen weg te krijgen ?

Zeer verwarrend confused , maar soit.

Bij mijn 2006 was het knallen weg na het verwijderen van het SAS (met Wings dempers). Bij de 2012 knalt hij niet, met dezelfde Wings en SAS nog gemonteerd. Heeft -denk ik- zowat alles te maken met de andere standaard mapping.

EPC heeft er idd niks mee te maken.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Flip



Geregistreerd op: 7-9-2012
Berichten: 39
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jan. 2013, 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Dus als ik het goed begrijp zou je graag WEL het extra knallen hebben (dat dus niet zo heel gezond is voor de uitlaatkleppen) ??? En waar hier toch al enige draad over verschenen is om het knallen weg te krijgen ?

Zeer verwarrend confused , maar soit.

Bij mijn 2006 was het knallen weg na het verwijderen van het SAS (met Wings dempers). Bij de 2012 knalt hij niet, met dezelfde Wings en SAS nog gemonteerd. Heeft -denk ik- zowat alles te maken met de andere standaard mapping.

EPC heeft er idd niks mee te maken.

Nee, nee, dan begrijp je me niet goed. SLS mn verwijderd omdat ik van die knallen af wil. Tuurlijk, dit hier op t forum her&der na gelezen maar door het tegenvallende resultaat, dwz nog steeds knallen, toch verwarring.
Als jullie menen dat EPC niets met die knallen maken heeft, wordt er ergens valse lucht ergens aangezogen, dus ea nog 1 x na lopen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
zen



Geregistreerd op: 8-3-2009
Berichten: 13
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jan. 2013, 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Nu wordt het wel verwarrend.
Lijkt me handig als we het hier hebben over het WEL willen horen van knallen, vanaf de setup beschreven in mijn eerste post.
Anders is het onduidelijk welke tip voor welk geval is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Flip



Geregistreerd op: 7-9-2012
Berichten: 39
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jan. 2013, 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

zen schreef:
Nu wordt het wel verwarrend.
Lijkt me handig als we het hier hebben over het WEL willen horen van knallen, vanaf de setup beschreven in mijn eerste post.
Anders is het onduidelijk welke tip voor welk geval is

....je hebt helemaal gelijk, eea gaat zo door elkaar lopen, ik stap hier op, ga mn bouten etc nog eens aandraaien, kijken of dat helpt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jan. 2013, 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

zen schreef:
Verwacht je hetzelfde effect als uitschakelen met tuneecu als ik SAS fysiek laat zitten, maar het stekkertje lostrek ? Zit onderaan de benzinetank geloof ik toch ?
(Eigenlijk wil ik het doen en achterkomen, maar de smr staat nog een paar dagen in de winterslaap rolleyes )


alleen stekkertje lostrekken = foutcode als ik me niet vergis Smile

daarom dat je de SAS moet uitschakelen in tuneecu als je hem effectief fysiek verwijdert...

koop een tuneecu kabel en studeer een paar uurtjes, écht niet moeilijk Smile

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
JanJan



Geregistreerd op: 25-6-2009
Berichten: 192
Woonplaats: De Woude

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Jan. 2013, 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn motor (950s met een 990 SM blok) knalt op het moment omdat er een gaatje in het H-stuk zit op het punt waar dit aan het achterframe vastzit, precies tussen de bevestigingslippen waardoor je het niet kan zien. Dit is mijn tweede H-stuk waarbij dit gebeurt. Je kan het horen en ook voelen als je je hand daar in de buurt houdt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
zen



Geregistreerd op: 8-3-2009
Berichten: 13
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 31 Jan. 2013, 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de tips heren.
ik begrijp dat niet iedereen gek op de ploffen is, ik vind het zelf karakteristiek en wel passen bij een ruige ktm.
Dat het niet helemaal jofel is voor je motor geloof ik best, maar het is een gebruiksproduct, het zij zo.
Ik moet een dezer dagen langs brouwer voor de grote beurt van de 990 SM, dan neem ik de SMR ook mee, misschien kunnen zij e.e.a. aanpassen aan instellingen. Ik vind 50 euro voor een kabel een beetje zonde als ik alleen de SAS wil uitzetten (niet zeker wetend dat het daadwerkelijk helpt).

Wel bedankt voor het meedenken en als ik resultaat heb behaald zal ik het laten weten..

even een fotootje omdat we zo trots zijn smiley2



20120915185354.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  262.99 KB
 Weergegeven:  639 keer

20120915185354.jpg



20130130_093117.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  337.17 KB
 Weergegeven:  444 keer

20130130_093117.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif