lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Choke, blijven hangen of niet?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 18:07    Onderwerp: Choke, blijven hangen of niet? Reageer met quote

Hallo Allen,

Als ik mijn 2004 950 start op de choke, dan moet ik die beetje heen en weer halen en even wachten totdat de motor zuiver op de 2000 toeren komt. Als ik de choke hendel loslaat valt ie bijna helemaal terug, motor draait dan een 1000 toeren. Hij is me nog niet afgeslagen maar het is dan ook nog niet koud geweest. Nu zat ik net naar een filmpje op youtoep te kijken en daar start een knul zijn 950 op choke, 3000 toeren en hij laat het choke hendeltje gewoon los en de stationair blijft hoog.
Hoort de hendel nu terug te vallen zodra je hem loslaat (en zet je de choke eigenlijk uit) of is er iets mis met mijn choke en hoort de choke hendel in positie te blijven staan en de stationair hoog te houden totdat je hem terugduwt?
Dank,
Marc

disco stu

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hendel moet in positie blijven. Choke afzetten = zelf de hendel terugduwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ah,
dus toch iets mis met de mijne, vond het al een raar systeem. Ik heb eens gekeken of ik het boutje aan het hendeltje zelf iets vaster kan zetten om het hendeltje niet zo makkelijk te laten lopen maar dat helpt niets. Iemand een goede tip?

Ah, opgelost. Onder het hendeltje zit een veer ringetje, die zal zijn kracht wat verloren zijn, extra ringetje erbij en nu loopt het hendeltje lekker stroef en blijft uitstaan totdat ik hem terug duw smiley

Dank,
Marc

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Als ze wat ouder worden loopt ie meestal vanzelf terug.

en zoals iedere choke: niet echt regelbaar, soort paardemiddel voor koude start.

beste oplossing bij koud is volgend mij: Starten met choke, en meteen rijden. Zodra je wat snelheid hebt, choke er af. Aan het eind van de straat is de motor warm genoeg...

michelbijl

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 13:39    Onderwerp: Reageer met quote

Welke straat? rolleyes4
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Di, 4 Sep. 2012, 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

het boutje aandraaien moet het vast houden hoor! Mist het moertje+ringetje toevallig aan de onderkant van dat boutje?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Di, 4 Sep. 2012, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, er zat wel een mooi gewelfd ringetje, maar dat had wellicht iets aan veerkracht verloren. Ik heb er een extra ringetje bij gedaan en nu werkt het. Choke hendeltje blijft mooi staan in elke stand smiley
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Do, 1 Nov. 2012, 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik de choke gebruik, maak ik de boel dan rijker of is het gewoon een verhoging van het toerental? Ik heb na plaatsen van Somer deurtje en opener luchtfilter het idee dat ik op choke mooier draai dan wanneer de motor warm is en geen choke.
Marc

disco stu

BerichtGeplaatst: Do, 1 Nov. 2012, 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Je maakt het mengsel rijker.

Sommer door en minder restricterende luchtfilter zijn toch al een groot verschil met standaard gesloten luchtfilterhuis + standaard luchtfilter. Als je daarbij de carburators niet opnieuw hebt afgesteld, kan ik me inbeelden dat je qua mengverhouding niet echt optimaal zit. Door choke dan te gebruiken ga je een arm mengsel terug wat verrijken waardoor je dus meer naar stoichiometrisch optimum gaat.
Naar boven
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Do, 1 Nov. 2012, 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dank,

Dus naaldje 1 positie hoger?
Toen ik de boel aan het synchen was bij het vervangen va het luchtfilter, heb ik de vacuum waarden van een vers standaard luchtfilter en het nieuwe openere lucht filter (BMC) vergeleken, die waren identiek. Op het standaard luchtfilter leek de motor iets soepeler/rustiger te draaien. Ik was al beetje teleurgesteld dat het nieuwe luchtfilter niet een andere waarde gaf en besloot dus maar niets aan de afstelling te doen, de bougies waren mooi choco bruin.

Marc

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 1 Nov. 2012, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

vacuumwaarden bij synchroniseren is bij stationair. en bij stationair staat de gaskl;ep zo ver dicht dat de druk achter de gasklep echt alleen door de gasklep zelf bepaald wordt.

doorlaat van het luchtfilter gaat pas parten spelen als de gasklep helemaal open gaat en de aanzuig-klappen volledig doorkomen in de luchtfilerbox.
De Sommers-door heeft overigens weinig doorlaat, maar beinvloed juist alleen die drukgolven.
De snorkel verwijderen geeft meer doorlaat, maar minder demping... en daardoor juist geen goed effect op de 950.

Met Akra, en sommersdoor (en of high-flow filter) zou je met de naald 1 standje hoger dan normaal zonder meer genoeg brandstof moeten hebben, meer heeft echt geen nut.

Stationair-mengsel wordt overigens door de mengselschroef bepaald, en nauwelijks door de naaldhoogte.

marc lenssen

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Nov. 2012, 0:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Dr. Bean,

Dus het liften van het naaldje met 1 stand is wel aan te bevelen?
Dank,
Marc

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Nov. 2012, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

ALs ie nog origineel ingesteld staat: Ja, dan gaat ie daar wel wat makkelijker en soepeler van lopen (maar kost je ook brandstof!)

Vooral met koud weer heb je er last van dat ie onderin het middengebied wat arm staat met de standaard naald en setting.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: