Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 18:07 Onderwerp: Choke, blijven hangen of niet? |
|
|
Hallo Allen,
Als ik mijn 2004 950 start op de choke, dan moet ik die beetje heen en weer halen en even wachten totdat de motor zuiver op de 2000 toeren komt. Als ik de choke hendel loslaat valt ie bijna helemaal terug, motor draait dan een 1000 toeren. Hij is me nog niet afgeslagen maar het is dan ook nog niet koud geweest. Nu zat ik net naar een filmpje op youtoep te kijken en daar start een knul zijn 950 op choke, 3000 toeren en hij laat het choke hendeltje gewoon los en de stationair blijft hoog.
Hoort de hendel nu terug te vallen zodra je hem loslaat (en zet je de choke eigenlijk uit) of is er iets mis met mijn choke en hoort de choke hendel in positie te blijven staan en de stationair hoog te houden totdat je hem terugduwt?
Dank,
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 18:38 Onderwerp: |
|
|
Hendel moet in positie blijven. Choke afzetten = zelf de hendel terugduwen. |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 18:56 Onderwerp: |
|
|
Ah,
dus toch iets mis met de mijne, vond het al een raar systeem. Ik heb eens gekeken of ik het boutje aan het hendeltje zelf iets vaster kan zetten om het hendeltje niet zo makkelijk te laten lopen maar dat helpt niets. Iemand een goede tip?
Ah, opgelost. Onder het hendeltje zit een veer ringetje, die zal zijn kracht wat verloren zijn, extra ringetje erbij en nu loopt het hendeltje lekker stroef en blijft uitstaan totdat ik hem terug duw
Dank,
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 20:13 Onderwerp: |
|
|
Als ze wat ouder worden loopt ie meestal vanzelf terug.
en zoals iedere choke: niet echt regelbaar, soort paardemiddel voor koude start.
beste oplossing bij koud is volgend mij: Starten met choke, en meteen rijden. Zodra je wat snelheid hebt, choke er af. Aan het eind van de straat is de motor warm genoeg... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 13:39 Onderwerp: |
|
|
Welke straat?  |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2726 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 4 Sep. 2012, 18:26 Onderwerp: |
|
|
het boutje aandraaien moet het vast houden hoor! Mist het moertje+ringetje toevallig aan de onderkant van dat boutje? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Di, 4 Sep. 2012, 18:37 Onderwerp: |
|
|
Nee, er zat wel een mooi gewelfd ringetje, maar dat had wellicht iets aan veerkracht verloren. Ik heb er een extra ringetje bij gedaan en nu werkt het. Choke hendeltje blijft mooi staan in elke stand  _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Do, 1 Nov. 2012, 9:18 Onderwerp: |
|
|
Als ik de choke gebruik, maak ik de boel dan rijker of is het gewoon een verhoging van het toerental? Ik heb na plaatsen van Somer deurtje en opener luchtfilter het idee dat ik op choke mooier draai dan wanneer de motor warm is en geen choke.
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Do, 1 Nov. 2012, 9:46 Onderwerp: |
|
|
Je maakt het mengsel rijker.
Sommer door en minder restricterende luchtfilter zijn toch al een groot verschil met standaard gesloten luchtfilterhuis + standaard luchtfilter. Als je daarbij de carburators niet opnieuw hebt afgesteld, kan ik me inbeelden dat je qua mengverhouding niet echt optimaal zit. Door choke dan te gebruiken ga je een arm mengsel terug wat verrijken waardoor je dus meer naar stoichiometrisch optimum gaat. |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Do, 1 Nov. 2012, 9:56 Onderwerp: |
|
|
Dank,
Dus naaldje 1 positie hoger?
Toen ik de boel aan het synchen was bij het vervangen va het luchtfilter, heb ik de vacuum waarden van een vers standaard luchtfilter en het nieuwe openere lucht filter (BMC) vergeleken, die waren identiek. Op het standaard luchtfilter leek de motor iets soepeler/rustiger te draaien. Ik was al beetje teleurgesteld dat het nieuwe luchtfilter niet een andere waarde gaf en besloot dus maar niets aan de afstelling te doen, de bougies waren mooi choco bruin.
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 1 Nov. 2012, 22:07 Onderwerp: |
|
|
vacuumwaarden bij synchroniseren is bij stationair. en bij stationair staat de gaskl;ep zo ver dicht dat de druk achter de gasklep echt alleen door de gasklep zelf bepaald wordt.
doorlaat van het luchtfilter gaat pas parten spelen als de gasklep helemaal open gaat en de aanzuig-klappen volledig doorkomen in de luchtfilerbox.
De Sommers-door heeft overigens weinig doorlaat, maar beinvloed juist alleen die drukgolven.
De snorkel verwijderen geeft meer doorlaat, maar minder demping... en daardoor juist geen goed effect op de 950.
Met Akra, en sommersdoor (en of high-flow filter) zou je met de naald 1 standje hoger dan normaal zonder meer genoeg brandstof moeten hebben, meer heeft echt geen nut.
Stationair-mengsel wordt overigens door de mengselschroef bepaald, en nauwelijks door de naaldhoogte. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Vr, 2 Nov. 2012, 0:55 Onderwerp: |
|
|
Dank je Dr. Bean,
Dus het liften van het naaldje met 1 stand is wel aan te bevelen?
Dank,
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 2 Nov. 2012, 20:52 Onderwerp: |
|
|
ALs ie nog origineel ingesteld staat: Ja, dan gaat ie daar wel wat makkelijker en soepeler van lopen (maar kost je ook brandstof!)
Vooral met koud weer heb je er last van dat ie onderin het middengebied wat arm staat met de standaard naald en setting. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|