Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 16:19 Onderwerp: Injectie + electrical gremlins? |
|
|
Bon, vorig weekend 1400km autostrade, geen probleem
maandag 50 ofzo in griekenland, geen probleem
dinsdag tem donderdagavond: hoog stationair toerental en zuipen als ne zatte zwitser (+10l per 100 km). Telkens ik herstarte was stationair even terug goed.
Donderdagnacht onweer/wolkbreukske
Vrijdag voormiddag: idem tot laatste tankbeurt in griekenland, daarna terug alles normaal?!
Vrijdagnamiddag aan de Albanese grens: Rij griekenland buiten, horten en stoten. Alle electriciteit uitgezet (mistlichten, gps, handvatverwarming (hele dag gietende regen, behalve rond uur of 10 toen ik (denk ik) Dr. Bean kruiste in een noord grieks dorpje (is die daar rally rijden?)). Ff aanschuiven aan grens om albanie binnen te gaan. Nie meer starten. Grens moeten overduwen :S.
In albanie terug getankt maar sinds de grens dus continue stilvallen (koppeling, stoppen, ...), niet starten zonder gas te geven. Tellerpartij die paar keer van kmu naar mph is geswitched automatisch. Knopjes op tellerpartij die niet meer werken..
Terug richting griekenland gesukkeld, niet betrouwbaar genoeg om binnenland albanie mee (nog eens) te verkennen.
Iemand enig idee?
Nu aant wachten op de boot, straks naar italie en dan hopelijk thuis geraken... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 16:48 Onderwerp: |
|
|
Alternatorfiche, batterijbornen of batterij zelf, spanningsregelaar. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 16:51 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Alternatorfiche, batterijbornen of batterij zelf, spanningsregelaar. |
stroom genoeg nochtans, alles werkt, blijft werken, kan starten met gas open. Meerdere keren achter elkaar, dus batterij en connecties ok?
Dacht FI code 34 gisteren aan de grens (tss griekenland en albanie) zou injectionnozzle failure front cyl zijn. _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 17:43 Onderwerp: |
|
|
Een goed en makkelijk begin is alle stekker verbindingen (vooral dikke grijze tussen blok en radiator aan de rechterzijde) goed schoonmaken. Ook het hoofdrelais (rechts in keienbak geloof ik, bij 950 althamns, bij 990 misschien andere zijde) schoonmaken en zorgen dat alles goed vast zit. _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 17:56 Onderwerp: |
|
|
marc lenssen schreef: | Een goed en makkelijk begin is alle stekker verbindingen (vooral dikke grijze tussen blok en radiator aan de rechterzijde) goed schoonmaken. Ook het hoofdrelais (rechts in keienbak geloof ik, bij 950 althamns, bij 990 misschien andere zijde) schoonmaken en zorgen dat alles goed vast zit. |
Pas nieuwe startrelais, alle contacten zitten goed vast... anders was het al eerder gebeurd...
Batterijkabels, alternator ed ook allemaal goed vast.
Niets van die kabels verklaart volgens mij het gegeven dat ie wel lekker draait eens ik gasgeef, al is het maar om 500 rpm meer te maken... Als ik benzine geef doet ie het gewoon. Begin meer en meer te denken aan die injectionnozzle die verstopt zit (en dus zonder gasgeven, met minder druk?) en geen benzine doorlaat bij stationair rpm...
Dat er nu vocht in de stekkers kan zitten kan kloppen met die stortbui van donderdag en vrijdag. Ga ik niet uisluiten. Maar die high idle rpm, had ie niet toen ik thuis vertrok, pas na 3 dagen, zonder regen of ander vocht, gekregen  _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 19:05 Onderwerp: |
|
|
HHMMMM raadsel, en de accu er eens een paar minuten er af en dan 15 minuten iniloop laten doen? Of loopt ie dan ook zo'n hoge stationair? _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 19:08 Onderwerp: |
|
|
marc lenssen schreef: | HHMMMM raadsel, en de accu er eens een paar minuten er af en dan 15 minuten iniloop laten doen? Of loopt ie dan ook zo'n hoge stationair? |
gaat niet, zonder gasgeven krijgt voorste cyl blijkbaar geen benzine en valt motor stil.
Deze nacht boot naar italie. Daar zsm injectiecleaner zoeken en hopen dat dat iets beter is.
In albanie heb ik er niet achter gezocht, de tankstations die ik passeerde hadden niet echt een winkeltje, laat staan dat ze injectiecleaner hadden .
Hier de 20km in griekenland elk tankstation dat ik tegenkwam gestopt, maar helaas speculaas... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 19:19 Onderwerp: |
|
|
Die code op het fi licht kan ook komen nadat er een stroom onderbreking is geweest, de teller geeft dan een software versie aan. Weet je zeker dat de accu zelf helemaal top is? _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 19:24 Onderwerp: |
|
|
marc lenssen schreef: | Die code op het fi licht kan ook komen nadat er een stroom onderbreking is geweest, de teller geeft dan een software versie aan. Weet je zeker dat de accu zelf helemaal top is? |
Daar ben ik vrij zeker van... heb geen multimeter, maar starten opzich is geen probleem als ik gas geef (en dus benzine forceer).
Zelfs als ik licht (en 110w aan mistlicht enzo) even laat aanstaan start ze nog gewoon (met gasgeven dus). Als ik te weinig stroom zou hebben voor te starten, mag dat gas geven toch niets uitmaken. Of ben ik mis?
Ff vraagje ivm benzinepomp: geeft die continue dezelfde druk en is er dus een retour naar de tank van hetgene niet nodig is door de injectie (ala bmw). Nee toch he? Is toch maar 1 aansluiting tss tank en injectie (die snelkoppeling), toch?
Las dat daarnet ergens... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 19:27 Onderwerp: |
|
|
Injectie nozzle stuk kan ik me niet zo snel voorstellen, die gaat open of niet, er staat een constante druk op het systeem en de hoeveeheid branstof wordt bepaald door de openings tijd van de nozzle, niet door een hogere druk, als ik me niet vergis. Klinkt eerder naar een gasklep sensor die net fout staat en de ecu pas bij hogere opening een stationair signaal geeft.
Dit verklaart echter niet warom het dashboard raar doet. Sorry _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 19:34 Onderwerp: |
|
|
marc lenssen schreef: | Injectie nozzle stuk kan ik me niet zo snel voorstellen, die gaat open of niet, er staat een constante druk op het systeem en de hoeveeheid branstof wordt bepaald door de openings tijd van de nozzle, niet door een hogere druk, als ik me niet vergis. Klinkt eerder naar een gasklep sensor die net fout staat en de ecu pas bij hogere opening een stationair signaal geeft.
Dit verklaart echter niet warom het dashboard raar doet. Sorry |
Dashboard is minste van mijn zorgen .
wat jij zegt verklaart het hogere toerental en verbruik van eerder deze week ook dan. Klep die te ver open gaat bij stationair. niet?
Dus waarschijnlijk dat steppenmotortje dat dat regelt dan?
Plofte vandaag ook wel bij deceleratie ( terugschakelen en remmen op motor bij bergaf), dat zou dat ook verklaren natuurlijk... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 19:52 Onderwerp: |
|
|
De gasklep zou prima kunnen staan maar als de gasklep sensor net verdraaid staat dan denkt die sensor dat de gesloten gasklep net open staat, en dus niet op stationar/gesloten. Pas als de motor een hoger toerental draait (gasklep ook echt opener) ziet de gasklepsensor de stand als "gesloten/stationair".
Ik zou dus eerder naar de stand van de sensor kijken dan naar de stand van de klep zelf. Misschien heeft de sensor eenklein tikje gekregen en is ie wat verdraaid?
Gaskleppen worden dacht ik door de kabels bedient, de steppen motortjes zijn voor de secundaire gaskleppen. _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2012, 20:11 Onderwerp: |
|
|
Heb geprobeerd jouw issues op andere fora terug te vinden. Veel van dezelfde symptomen worden toch terug gevoerd naar een niet goed/instabiele accu. Misschien dat de stroom teveel fluctueert? Toch eens bij een garage stoppen en die accu laten meten? _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 16 Sep. 2012, 19:28 Onderwerp: |
|
|
marc lenssen schreef: | Heb geprobeerd jouw issues op andere fora terug te vinden. Veel van dezelfde symptomen worden toch terug gevoerd naar een niet goed/instabiele accu. |
Exact mijn ervaring...na het plaatsen van een nieuwe accu waren alle gremlins weg als sneeuw voor de zon. Hoewel de TPS theorie ook wel aannemelijk lijkt, en voor mijn part eventueel ook de synchro met de verbindingsstang tussen de 2 primaire gaskleppen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 16 Sep. 2012, 21:31 Onderwerp: Re: Injectie + electrical gremlins? |
|
|
Roeligan schreef: | behalve rond uur of 10 toen ik (denk ik) Dr. Bean kruiste in een noord grieks dorpje (is die daar rally rijden?)). |
dat geloof je toch niet he!!
in de middel of no-where...
yes that was me! ik meende al een bekende te zien, maar 't was net effe te snel.
Balkan-rally: www.balkanoffroad.com
ben net weer thuis
Wij zijn de dag erna ook compleet verzopen op een van de specials.
daar viel achtereenvolgen uit:
- roadbook (liep automatisch door (sluiting...)
- roadbook helemaal dood
- 690 injectie... middengebied liep ie niet meer !! allerlei injectie fouten
- GPS (sluiting in de antenne)
- mijn waterdichte Samsung tough phone...
Ik blijf het raar vinden, maar het was net alsof het zout-water was... Misschien door onweer zwaar geioniseerd ofzo??
in ieder geval: zoveel water dat het overal in zat (o.a. ook in mijn paspoort wat IN een zipzakje zat enzo...), en dat water leverde sluiting en storingen op in allelei zaken, waaronder injectie (failcode op de manifold-pressure sensor (aanzuigdruksensor)).
Na opwarmen onder een droog afdak ging het probleem over... en later kwam het weer terug (motor staat nu op transport ik zal 't wel nakijken als ie thuis is).
mogelijk is bij jou hetzelfde: ergens vuil water in een stekker van een sensor.... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|