Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
barro
Geregistreerd op: 5-11-2010 Berichten: 40
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 20:02 Onderwerp: help! ik ben in rusland met kapote motor |
|
|
Hoi, het olie lampje van mijn 990 adventure brandt de hele tijd. Er zit genoeg olie in. Motorblok maakt te veel geluid. Ik ben nu in Volgograd (stalingrad) onderweg naar Nederland. ik durf niet verder te rijden totdat ik weet wat aan de hand is. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Oliepomp kapot?. Alvast bedankt.
Andries |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 20:24 Onderwerp: |
|
|
In elk geval even niet rijden. Je hebt duidelijk een oliedrukprobleem als je geratel hoort. Je hydraulische spanners komen niet op spanning.
Hoe zit het met je koelvloeistofniveau?
Kan dekseltje oliepomp zijn, sommigen veranderen enkel het veertje, maar dat is bij een 990 volgens mij niet meer mogelijk. Enkel het deksel van de oliepomp vervangen kost weinig tijd en moeite en het onderdeel is ook niet erg duur.
Misschien kan het balletje van de 'oil return valve' aan de onderkant van je oliereservoir (linkerzijde) ook vastzitten.
Even nagaan dus. Of lekt ie ergens? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 20:40 Onderwerp: |
|
|
Mogelijke hoofdoorzaken:
- overdruk klep die blijft hangen idd
- filter wat compleet dichtgeslagen is (door water-> olie lek)
- kogelklep onderaan de tank die blijft hangen (toevoer naar de pomp dicht) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
barro
Geregistreerd op: 5-11-2010 Berichten: 40
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 20:47 Onderwerp: |
|
|
Dank je! Hoe zet ik de hydraulische spanners op spanning en hoe kan een niet ktm-monteur de klepjes kunnen chekken?
Groeten, Andries |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 20:51 Onderwerp: |
|
|
-hydrolische spanners komen alleen door olie op spanning.. kan niet met de hand ofzo, dat gaat vanzelf als je oliedruk hebt. Als dat niet zo is is er iets aan stuk vrees ik.
- Olie-kogelklepje aan de onderkant van de olietank (punt olietank links) kun je er zo afhalen als je de linker tank los hebt.. wijst zichzelf. Wel eerst de olie aftappen uit de tank ....
- Olie overdruk klep in blok: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3396
- filters... nuja, dat weet je zelf hopelijk. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
barro
Geregistreerd op: 5-11-2010 Berichten: 40
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 20:55 Onderwerp: |
|
|
Hoi Dr-Bean, ik moet elke dag een klein beetje water in doen. zie je daar een relatie met mijn probleem met de olie?
Groeten, Andries |
|
Naar boven |
|
 |
barro
Geregistreerd op: 5-11-2010 Berichten: 40
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 21:08 Onderwerp: |
|
|
Ik geloof dat ik hier geen nieuwe oliefilter vind voor mijn KTM. Kan ik dan de oliefilter schoonmaken met benzine en hergebruiken?
Gr. Andries |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 21:17 Onderwerp: |
|
|
barro schreef: | Hoi Dr-Bean, ik moet elke dag een klein beetje water in doen. zie je daar een relatie met mijn probleem met de olie?
Groeten, Andries |
Dat is een duidelijke aanwijzing dat je keerring en waarschijnlijk je as van de waterpomp het aan het begeven zijn waardoor je koelwater bij je olie komt. Zoals de dokter reeds zei slaagt de oliefilter dicht van water (kunnen ze niet goed tegen) en komt ie niet op druk.
Bij mijn weten kan je zo'n papieren filter (gegolfd door de contaminatie met water) niet meer goedkrijgen.
Moet ik er eentje opsturen? Ik heb er hier nog eentje liggen.
Je kan vrij makkelijk controleren of het je oliefilter is door de motor op z'n kant te leggen (wel eerst benzinekraantjes dicht) en dan de filter eruit te halen.
Succes met de reparatie. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 21:19 Onderwerp: |
|
|
ja, wat is een klein beetje: Als je iedere dag het tankje helemaal vol gooit (Max level) , dan loopt ie meestal wel over... en komt ie op 1/2 level uit.
Dat is 'normaal': gewoon niet op max afvullen.
Als ie iedere dag ONDER min zakt, dan is dat met redelijke kans inderdaad je probleem!
Dan lekt je waterpomp langs de as naar de olie toe. Olie en water vormen een 'sludge' en je oliefilter slaat dicht waardoor je oliedruk-overdruk klepje open gaat (en misschien ook blijft hangen op den duur), je en oliedruk (na het filter) wegvalt.
Haal je oliefilter er even uit (die lange): Dat kan je gewoon doen met de motor een beetje op zijn zijkant, zonder aftappen.
ALS het filter dan niet netjes recht-cilindrisch is, maar in elkaar getrokken dan is dat het probleem.
--> Niet waterpomp setje (as + keerrring monteren)
(zie o.a. http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Cooling%20System/waterpump/flush/cpmodem_wp/waterpump_overhaul.html ) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 22:06 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
ALS het filter dan niet netjes recht-cilindrisch is, maar in elkaar getrokken
|
Kleine kanttekening: dit kan ook gebeuren bij snel optrekken met koude olie, waardoor die niet snel genoeg door de filter kan. Filter ziet er dan ook 'verwrongen' uit, maar dus niet noodzakelijk een waterlek... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 22:43 Onderwerp: |
|
|
Simpelste is om "in the field" zonder KTM monteur eerst te beginnen met -zoals reeds gezegd- de oliefilter na te kijken. Een andere indicatie van water in de olie is de mayonaise aan de binnenkant van koppelingsdeksel.
Voorbeeld van een goede oliefilter:
Voorbeelden van internet van oliefilters die al beginnen te golven door water in de olie:
Voorbeelden van ingeklapte filters (een stadium verder dus):
 |
|
Naar boven |
|
 |
barro
Geregistreerd op: 5-11-2010 Berichten: 40
|
Geplaatst: Za, 25 Aug. 2012, 15:28 Onderwerp: |
|
|
Bedankt iedereen voor jullie tips!!. Het probleem was inderdaad filter wat compleet dichtgeslagen was door water lek. Ik kon in Rusland een oliefilter vinden en zo kon ik thuis komen. Onderweg ging ik naar Mattighofen (KTM fabriek). Daar vonden ze bijzonder wat ik met de motor gedaan had (vanaf de grens Kirgizië/China naar Nederland gereden via Kirgizië, Oezbekistan, Kazachstan, Rusland, Oekraïne, Roemenië, Hongarije, Oostenrijk, Duitsland, Nederland). Ik kreeg een rondleiding van ruim een uur in de fabriek. Ze vertelden me dat begin volgend jaar de nieuwe adventure bij alle dealers komt (1190cc, 150 pk, 230 kg met benzine). De 990 zal niet meer gefabriceerd worden.
Groeten, Andries |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Za, 25 Aug. 2012, 17:20 Onderwerp: |
|
|
Dat klinkt als een heel avontuur
barro schreef: | De 990 zal niet meer gefabriceerd worden.
Groeten, Andries |
Dus dat betekent geen keuze? Je moet sowieso dat gedrocht kopen?
Dat laat trouwens een groot gat tussen de 1190 en de 690. Misschien binnen een aantal jaren toch een 790?? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 25 Aug. 2012, 17:26 Onderwerp: |
|
|
dat betekend dat de 950 en 990 heel geliefd gaat worden omdat iedereen graag een gebruikte wil hebben  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
Geplaatst: Za, 25 Aug. 2012, 17:31 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | dat betekend dat de 950 en 990 heel geliefd gaat worden omdat iedereen graag een gebruikte wil hebben  |
En dat ze de allerlaatste van de band afrollende en overjarige exemplaren met nog meer toeters en bellen gaan volhangen en scherp geprijst nog wegdoen. |
|
Naar boven |
|
 |
|