lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koppeling doet raar.
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben bij de Citroën-dealer ook zo'n hydraulische bus gaan halen. 10€ voor een liter of zoiets. Magura spul is vele malen duurder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
arno



Geregistreerd op: 28-9-2011
Berichten: 369
Woonplaats: Beveren-Waas (B)

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Heb het met Citroen olie gedaan. Op de ouderwetse manier.

Heb nu nog 890 ml olie over.

_________________
KTM ADV 640 '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Wat je erin kiepert moet:
- De rubber ringen niet opvreten
- Geen schade aanrichten in het blok als het lekt
- Dun genoeg zijn opdat het ook 's winters nog lekker koppelt.

Hoeft dus niet eens minerale olie te zijn. Ik heb in de LC4 ook wel eens synthetische (Dexron-)ATF en dunne (2.5W) voorvorkolie gebruikt omdat ik daar toevallig nog net een kletsje van had staan. Doet de truuk ook prima, en beiden smeren erg goed wat de levensduur van de koppelingscylinder bepaald niet negatief beinvloed.

Zaak is gewoon om die vloeistof regelmatig te vervangen. Dan gaat het koppelingsspul het langste mee.

Ik denk dat synthetische olie bij de LC8 de rubbertje net kan opvreten. Zal misschien afhangen van olie tot olie, maar zou ik vanaf blijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Nee hoor, die rubbertjes zijn hetzelfde standaardspul (zal wel NBR zijn) als wat er aan rubberspul in voorvorken en automatische transmissies gebruikt word.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
Ik ben bij de Citroën-dealer ook zo'n hydraulische bus gaan halen. 10€ voor een liter of zoiets. Magura spul is vele malen duurder.


nope, dat magura busje kost ook 12 eruo, maar daar zit maar 100cc in ofzo, nog steeds genoeg voor 3 a 4 wissels...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 4:19    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Slaolie is 's winters niet dun genoeg en het 'bederft', dus geschikt om thuis te komen maar niet om te laten zitten. Maar om desnoods een paarduizend km terug te rijden naar huis is het prima.


geen enkel probleem, en heeft er heel lang ingezeten in mijn exc grin2 grin2
vergeten tot de dealer een beurtje gaf en vroeg wat voor troep ik erin gedaan had laugh laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 7:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Freebert schreef:
Ik ben bij de Citroën-dealer ook zo'n hydraulische bus gaan halen. 10€ voor een liter of zoiets. Magura spul is vele malen duurder.


nope, dat magura busje kost ook 12 eruo, maar daar zit maar 100cc in ofzo, nog steeds genoeg voor 3 a 4 wissels...


Het is dan ook geen gewone minerale olie, maar Magura Blood... laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 7:38    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
Dr_Bean schreef:
Freebert schreef:
Ik ben bij de Citroën-dealer ook zo'n hydraulische bus gaan halen. 10€ voor een liter of zoiets. Magura spul is vele malen duurder.


nope, dat magura busje kost ook 12 eruo, maar daar zit maar 100cc in ofzo, nog steeds genoeg voor 3 a 4 wissels...


Het is dan ook geen gewone minerale olie, maar Magura Blood... laugh


ja, ook handig voor transfusies onderweg, voor mensen die zowieso al olie in hun bloed hebben smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Do, 26 Jul. 2012, 0:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:


ja, ook handig voor transfusies onderweg, voor mensen die zowieso al olie in hun bloed hebben smiley


laugh laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Do, 26 Jul. 2012, 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Maar dan schiet die 50ml in dat busje oid weer niet zo op rolleyes4
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 894
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Jul. 2012, 9:33    Onderwerp: De mijne ook Reageer met quote

Hallo, even een bericht uit het verre Kyrgysistan. Mijn koppeling doet het zelfde alleen af en toe. Voor het eerst toen we met 40 graden uit almaty moesten rijden. Ik dacht toen dat het vleoistof in de leiding was gaan koken oid. Maar sindsdien doet hij het niet stabiel. Kan het zijn dat die drukstaaf niet goed wordt gesmeert? dat rare schroefje dat dan doorgeblazen moet worden? of is het de olie die plakt omdat hij dikker wordt bij hogere temperaturen? Ik ga in iedergeval nog geen dingen vernieuwen dat doe ik pas als hij het begeeft.

We zitten nu even in Bishkek omdat het visumwinkel bedrijf ons niet een double maar een enkel entree heeft gegeven en we dus een nieuw visum moeten aanvragen in de hoofdstad. Drie dagen kost dat grapje en een deel van de route niet kunnen rijden omdat we van zuid naar noord moesten. Klote maar dat hoort erbij zegt men maar je geeft iets uit de hand, je krijgt de rekening voor een double je krijgt 2 dagen voor vertrek je pas dus alles is ok, controleren dus. Dat had bij ons ook geen zin gehad maar ala.

groeten, Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
marc lenssen



Geregistreerd op: 16-6-2012
Berichten: 191
Woonplaats: Haarlem, Netherlands

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Jul. 2012, 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Olie wordt dunner bij hogere temperatuur. Als je toch drie dagen moet wachten kun je net zo goed dat olie jetje even controleren. Als het dichzit kun je hem openmaken met iets heel duns en weer terug monteren. Als je koppelings hulp cylinder niet lekt loopt er nergens vloeistof uit en hoef je niets bij te vullen of te ontluchten. Als je de hulp cylinder er af hebt om dat jetje te demonteren kun je ook direct zien of de koppelings stift er nog een beetje goed uitziet.
Mocht je hulp cylinder lekken dan moet je na het terug zetten wel ontluchten.... das beetje risico van de check.

_________________
Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Jul. 2012, 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hoop dat ik even iets mag zeggen;

Ga niet lopen poren met even iets heel duns, echt verstoppen kan deze oliejet niet (kan wel wat voor gaan zitten). Dus mocht het het geval zijn, ff terug spoelen met wat WD40 of zo of perslucht en vooral niet te strak terug d'r in draaien. Verder, neem vooral de tijd om het leidingwerk van je koppeling goed te ontluchten. Het makkelijkste van onder naar boven

Goeie reis, "mind fullness is everything"

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Jul. 2012, 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ververs zeker je minerale olie in het koppelingscircuit regelmatig, je wil niet weten hoe die eruitziet na een paar duizend kilometer...

Een handige tip om die jet eruit te krijgen is met een pincet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Jul. 2012, 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

volgens mij heeft dat hele koppelingsverhaal weinig te maken met de drukstang en de olie-jet (heeft wel invloed hoor.. maar is niet hoofd-oorzaak.)

De oorzaak komt uit de koppelings-contructie: De kracht-versterker.

Het is namelijk een zelf-versterkend systeem... en dat leidt tot 'oscillaties': aangrijpen..loslater...aangrijpen..loslaten.

Waarschijnlijk gaat het tijdelijk over als je 1 van de elementen in 'de cirkel' verandert.

waarschijnlijk gaat het over als je een nieuwe koppelings-verscherker ( die schuine nokken) monteert.

just my 2ct

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif