Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 13:53 Onderwerp: |
|
|
Ik ben bij de Citroën-dealer ook zo'n hydraulische bus gaan halen. 10€ voor een liter of zoiets. Magura spul is vele malen duurder. |
|
Naar boven |
|
 |
arno
Geregistreerd op: 28-9-2011 Berichten: 369 Woonplaats: Beveren-Waas (B)
|
Geplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 17:11 Onderwerp: |
|
|
Heb het met Citroen olie gedaan. Op de ouderwetse manier.
Heb nu nog 890 ml olie over. _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 18:25 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Wat je erin kiepert moet:
- De rubber ringen niet opvreten
- Geen schade aanrichten in het blok als het lekt
- Dun genoeg zijn opdat het ook 's winters nog lekker koppelt.
Hoeft dus niet eens minerale olie te zijn. Ik heb in de LC4 ook wel eens synthetische (Dexron-)ATF en dunne (2.5W) voorvorkolie gebruikt omdat ik daar toevallig nog net een kletsje van had staan. Doet de truuk ook prima, en beiden smeren erg goed wat de levensduur van de koppelingscylinder bepaald niet negatief beinvloed.
Zaak is gewoon om die vloeistof regelmatig te vervangen. Dan gaat het koppelingsspul het langste mee. |
Ik denk dat synthetische olie bij de LC8 de rubbertje net kan opvreten. Zal misschien afhangen van olie tot olie, maar zou ik vanaf blijven. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 21:28 Onderwerp: |
|
|
Nee hoor, die rubbertjes zijn hetzelfde standaardspul (zal wel NBR zijn) als wat er aan rubberspul in voorvorken en automatische transmissies gebruikt word. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 22:24 Onderwerp: |
|
|
Freebert schreef: | Ik ben bij de Citroën-dealer ook zo'n hydraulische bus gaan halen. 10€ voor een liter of zoiets. Magura spul is vele malen duurder. |
nope, dat magura busje kost ook 12 eruo, maar daar zit maar 100cc in ofzo, nog steeds genoeg voor 3 a 4 wissels... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 4:19 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Slaolie is 's winters niet dun genoeg en het 'bederft', dus geschikt om thuis te komen maar niet om te laten zitten. Maar om desnoods een paarduizend km terug te rijden naar huis is het prima. |
geen enkel probleem, en heeft er heel lang ingezeten in mijn exc
vergeten tot de dealer een beurtje gaf en vroeg wat voor troep ik erin gedaan had  |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 7:32 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Freebert schreef: | Ik ben bij de Citroën-dealer ook zo'n hydraulische bus gaan halen. 10€ voor een liter of zoiets. Magura spul is vele malen duurder. |
nope, dat magura busje kost ook 12 eruo, maar daar zit maar 100cc in ofzo, nog steeds genoeg voor 3 a 4 wissels... |
Het is dan ook geen gewone minerale olie, maar Magura Blood...  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 7:38 Onderwerp: |
|
|
Freebert schreef: | Dr_Bean schreef: | Freebert schreef: | Ik ben bij de Citroën-dealer ook zo'n hydraulische bus gaan halen. 10€ voor een liter of zoiets. Magura spul is vele malen duurder. |
nope, dat magura busje kost ook 12 eruo, maar daar zit maar 100cc in ofzo, nog steeds genoeg voor 3 a 4 wissels... |
Het is dan ook geen gewone minerale olie, maar Magura Blood...  |
ja, ook handig voor transfusies onderweg, voor mensen die zowieso al olie in hun bloed hebben  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Do, 26 Jul. 2012, 0:23 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
ja, ook handig voor transfusies onderweg, voor mensen die zowieso al olie in hun bloed hebben  |
 |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Do, 26 Jul. 2012, 23:16 Onderwerp: |
|
|
Maar dan schiet die 50ml in dat busje oid weer niet zo op  |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Vr, 27 Jul. 2012, 9:33 Onderwerp: De mijne ook |
|
|
Hallo, even een bericht uit het verre Kyrgysistan. Mijn koppeling doet het zelfde alleen af en toe. Voor het eerst toen we met 40 graden uit almaty moesten rijden. Ik dacht toen dat het vleoistof in de leiding was gaan koken oid. Maar sindsdien doet hij het niet stabiel. Kan het zijn dat die drukstaaf niet goed wordt gesmeert? dat rare schroefje dat dan doorgeblazen moet worden? of is het de olie die plakt omdat hij dikker wordt bij hogere temperaturen? Ik ga in iedergeval nog geen dingen vernieuwen dat doe ik pas als hij het begeeft.
We zitten nu even in Bishkek omdat het visumwinkel bedrijf ons niet een double maar een enkel entree heeft gegeven en we dus een nieuw visum moeten aanvragen in de hoofdstad. Drie dagen kost dat grapje en een deel van de route niet kunnen rijden omdat we van zuid naar noord moesten. Klote maar dat hoort erbij zegt men maar je geeft iets uit de hand, je krijgt de rekening voor een double je krijgt 2 dagen voor vertrek je pas dus alles is ok, controleren dus. Dat had bij ons ook geen zin gehad maar ala.
groeten, Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Vr, 27 Jul. 2012, 10:05 Onderwerp: |
|
|
Olie wordt dunner bij hogere temperatuur. Als je toch drie dagen moet wachten kun je net zo goed dat olie jetje even controleren. Als het dichzit kun je hem openmaken met iets heel duns en weer terug monteren. Als je koppelings hulp cylinder niet lekt loopt er nergens vloeistof uit en hoef je niets bij te vullen of te ontluchten. Als je de hulp cylinder er af hebt om dat jetje te demonteren kun je ook direct zien of de koppelings stift er nog een beetje goed uitziet.
Mocht je hulp cylinder lekken dan moet je na het terug zetten wel ontluchten.... das beetje risico van de check. _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Vr, 27 Jul. 2012, 16:35 Onderwerp: |
|
|
Hoop dat ik even iets mag zeggen;
Ga niet lopen poren met even iets heel duns, echt verstoppen kan deze oliejet niet (kan wel wat voor gaan zitten). Dus mocht het het geval zijn, ff terug spoelen met wat WD40 of zo of perslucht en vooral niet te strak terug d'r in draaien. Verder, neem vooral de tijd om het leidingwerk van je koppeling goed te ontluchten. Het makkelijkste van onder naar boven
Goeie reis, "mind fullness is everything" _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Vr, 27 Jul. 2012, 17:16 Onderwerp: |
|
|
Ververs zeker je minerale olie in het koppelingscircuit regelmatig, je wil niet weten hoe die eruitziet na een paar duizend kilometer...
Een handige tip om die jet eruit te krijgen is met een pincet. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 27 Jul. 2012, 19:05 Onderwerp: |
|
|
volgens mij heeft dat hele koppelingsverhaal weinig te maken met de drukstang en de olie-jet (heeft wel invloed hoor.. maar is niet hoofd-oorzaak.)
De oorzaak komt uit de koppelings-contructie: De kracht-versterker.
Het is namelijk een zelf-versterkend systeem... en dat leidt tot 'oscillaties': aangrijpen..loslater...aangrijpen..loslaten.
Waarschijnlijk gaat het tijdelijk over als je 1 van de elementen in 'de cirkel' verandert.
waarschijnlijk gaat het over als je een nieuwe koppelings-verscherker ( die schuine nokken) monteert.
just my 2ct _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|