Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 8 Jul. 2012, 21:14 Onderwerp: |
|
|
highrider schreef: | Een balhoofd kan je onder gebruik wegzetten maar hoort ook niet elke 10 K terug te komen.
|
Gebruik, ok, na 100.000km ofzo. Niet na, zoals bij mij :
-1-Nieuwe motorfiets, na 18000km
-2-nogmaals na 47000km
-3-nogmaals na 54000km
Eerste keer was af fabriek, dus schuld KTM. Tweede maal na garantieherstelling, dus schuld KTM. Dealer=KTM. Derde maal na garantieherstelling, dus schuld KTM.
De set op 54000 heb ik zelf gedaan, die zit er dus nu 70000km in. Het kan dus weldegelijk goed verlopen ook. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 8 Jul. 2012, 21:45 Onderwerp: |
|
|
De laatste keer heb je het waarschijnlijk ook nagetrokken na 1000km ofzo ?
dat had de eesrte keer ook moeten gebeuren... eerste keer dus ook ... ? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 10 Jul. 2012, 18:21 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | De laatste keer heb je het waarschijnlijk ook nagetrokken na 1000km ofzo ?
dat had de eesrte keer ook moeten gebeuren... eerste keer dus ook ... ? |
Ja, als ik ze zelf vervangen heb, heb ik ze idd nagetrokken na 1000km. Omdat jij me dat gezegd had . Heb al zo dikwijls balhoofdlagers vervangen bij jappen en b...w, maar die moeten niet nagetrokken worden. Zou te maken hebben met het gegeven dat bij de meeste balhoofdconstructies het T-stuk en de kroonplaat apart zitten : het T-stuk gaat dan eerst, lagers worden op de juiste manier gespannen, dan de kroonplaat erover en daar zit dan nog eens een grote moer op.
Bij KTM wordt er slechts 1 moer gebruikt om het geheel vast te houden. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mwinter
Geregistreerd op: 12-11-2010 Berichten: 73 Woonplaats: obdam
|
Geplaatst: Zo, 15 Jul. 2012, 23:10 Onderwerp: |
|
|
ik heb nu het motorblok half uit elkaar liggen ,en we zagen dat de nokken asketting al wat is uitgerekt(de kettingspanner aan de cilinder6,8mm uitgedraaid)dit al bij een kmstand van 22000 km.het ziet ernaar uitdat we nogal wat speciaal gereedschap nodig gaan hebben om de kettingen te vervangen.heeft iemand hier ervaring mee,of mischien dit gereedschap te leen. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 759 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 16 Jul. 2012, 10:29 Onderwerp: |
|
|
Als ik me goed herinner heb je alleen de tools npdig om de rotor van de krukas te halen. redelijk duur bij KTM, die 2 'speciale' bouten. Voor een fractie te koop bij de gespecialiseerde ijzerwarenhandel.
Hier staan de specs voor die bouten.
Verder een aantal inbussleutels/doppen in de juiste maten en de locking bolt.
Tijdens de installatie ondervonden dat het balansgewicht aan de linkerkant er niet echt af hoeft. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2738 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 16 Jul. 2012, 17:45 Onderwerp: |
|
|
hoe zeker weet je dat jouw km stand klopt? of heeft de motor ooit serieuze olie problemen gehad oid? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 16 Jul. 2012, 19:11 Onderwerp: |
|
|
Nokkenasketting kan na 22dkm eigenlijk gewoon niet versleten zijn.
Hoe veel slijtage er is kan je ook niet zien aan de stand van de spanner, maar dat moet je opmeten door de lengte van de ketting te meten. Ik denk dat er wel ergens een slijtage norm staat, maar anders kan je aannemen dat <0.5% nog ok is.
Edit: Effe gechecked: op pagina 6-15 van het 2008 handboek staat dat je de ketting kan beoordelen door de spanner er in te plaatsen en 'spanafstand' op te meten (tussen cilinder-passing en nieuwe koperring). Deze moet >6 mm zijn. Als die 6.8 is dan zou dat iss op slijtage kunnen duiden, maar ik denk eerder dat er iets niet klopt! 22dkm kan gewoon niet versleten zijn.
Meerdere LC8s lopen met >150 dkm met dezelfde nokkenasketting.
OF er klopt iets heel erg niet met je KM-stand
OF je maakt je druk om iets wat niet hoeft. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Ma, 16 Jul. 2012, 23:35 Onderwerp: |
|
|
De ruimte tussen de cylinderkop en de spanner moet inderdaad tussen de 6 en 11 mm zijn. Het kan ook nog slijtage aan de geleide rail zijn. _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
mwinter
Geregistreerd op: 12-11-2010 Berichten: 73 Woonplaats: obdam
|
Geplaatst: Di, 17 Jul. 2012, 21:53 Onderwerp: |
|
|
ja ik snap het ook niet,maar de spanners lijken in orde.en de kettinggeleiders zien er nog als nieuw uit.ik begin ook aan de kilometerstand te twijfelen.de slotspeling van de zuigerveren zitten ook al vlak onder de slijtage limiet. maar de zuigers zijn nog als nieuw en de cilinder wanden zijn nog goed,wat lichte loopsporen maar de hoonstrepen zijn nog goed zichtbaar. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 17 Jul. 2012, 22:03 Onderwerp: |
|
|
cilinderwand is NiCaSiL, die slijten minder dan 1/100 per ton.
(voor Porsche kan je zuigers in oplopende maten per 1/100mm kopen )
Zuigers slijten bij NiCaSiL wand ook niet meer eigenlijk. Het zijn altijd de zuigerveren die versleten zijn.
zuiger en cilinder slijten wel door stof (zand), maar dat is meer als krasjes. en de LC8 heeft een goed luchtfilter....
Ik vrees voor je dat de km-stand gewoon niet klopt.
Je kunt de onderhoudshistorie nakijken natuurlijk, maar als ie de 15dkm beurt nooit meer bij de dealer geweest is zegt dat ook weer niks. Als er een latere registratie is, dan is de zaak duidelijk.
Vaak kan je het wel een beetje zien aan andere zaken zoals: Slijtage van de voetsteuntjes (bij 22dkm zijn die nog scherp), slijtage van de lak van bijv het frame (maar kan overgelakt zijn..). Ook zou je bij 20dkm eigenlijk nog origineel ketting en ATW moeten hebben. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mwinter
Geregistreerd op: 12-11-2010 Berichten: 73 Woonplaats: obdam
|
Geplaatst: Zo, 22 Jul. 2012, 1:08 Onderwerp: |
|
|
jaaha daar ben ik weer, we hebben de nokkenaskettingen vervangen.maar er is nauwelijksslijtege te zien.ketting is maar een fractie langer,en de zijdelingse speling is maar een halve cm meer.nu is er weer een nieuwe vraag,in de revisieset voor de waterpomp zit een schoepenwieltje met een iets grotere diameter,de schoepen zijn schuin ipv recht en iets smaller.hierdoor is er wat ruimte tussen de schoepen en het huis.kan klopt dit of is dit een pomp die in een 990 thuis hoort? |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2738 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 22 Jul. 2012, 10:09 Onderwerp: |
|
|
je weet toch zelf wat voor bestelnummer er op staat.... ieder ktm deel is gelabeld met een nummer. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
mwinter
Geregistreerd op: 12-11-2010 Berichten: 73 Woonplaats: obdam
|
Geplaatst: Zo, 22 Jul. 2012, 12:20 Onderwerp: |
|
|
ik heb niet echt naar de nummers gekeken,dit heeft de dealer mij gegeven en omdat er zoveel dingen worden gemodificeerd weet ik ook niet of de bestelnummers helzelfde blijven.ik ga er vanuit dat als ik iets op model en bouwjaar bestel dat ik het juiste onderdeel meekrijg.maar als we het schoepenwiel in het waterpomphuis leggen blijft er een ruimte van bijna 2mm open tussen schoep en huis dus dit bracht ons aan het twijfelen |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 759 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Zo, 22 Jul. 2012, 12:27 Onderwerp: |
|
|
staan er geen onderdeelnummers in het deksel en huis van de WP? kan je meteen controleren welke dat zijn. Het klopt dat de latere 990 blokken een ander huis en rad hebben dan de 950 en eerdere 990's. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 22 Jul. 2012, 14:14 Onderwerp: |
|
|
ieder ktm onderdeel zit in een zakje met een nummer er op...
kijk op ktmworld.com naar de microfisches en je hebt de nummers (die BIJNA altijd kloppen ...) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|