lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Klote Tering Motor
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Jul. 2012, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

highrider schreef:
Een balhoofd kan je onder gebruik wegzetten maar hoort ook niet elke 10 K terug te komen.


Gebruik, ok, na 100.000km ofzo. Niet na, zoals bij mij :

-1-Nieuwe motorfiets, na 18000km
-2-nogmaals na 47000km
-3-nogmaals na 54000km

Eerste keer was af fabriek, dus schuld KTM. Tweede maal na garantieherstelling, dus schuld KTM. Dealer=KTM. Derde maal na garantieherstelling, dus schuld KTM.

De set op 54000 heb ik zelf gedaan, die zit er dus nu 70000km in. Het kan dus weldegelijk goed verlopen ook.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Jul. 2012, 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

De laatste keer heb je het waarschijnlijk ook nagetrokken na 1000km ofzo ?

dat had de eesrte keer ook moeten gebeuren... eerste keer dus ook ... ?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 10 Jul. 2012, 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
De laatste keer heb je het waarschijnlijk ook nagetrokken na 1000km ofzo ?

dat had de eesrte keer ook moeten gebeuren... eerste keer dus ook ... ?


Ja, als ik ze zelf vervangen heb, heb ik ze idd nagetrokken na 1000km. Omdat jij me dat gezegd had grin . Heb al zo dikwijls balhoofdlagers vervangen bij jappen en b...w, maar die moeten niet nagetrokken worden. Zou te maken hebben met het gegeven dat bij de meeste balhoofdconstructies het T-stuk en de kroonplaat apart zitten : het T-stuk gaat dan eerst, lagers worden op de juiste manier gespannen, dan de kroonplaat erover en daar zit dan nog eens een grote moer op.

Bij KTM wordt er slechts 1 moer gebruikt om het geheel vast te houden.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mwinter



Geregistreerd op: 12-11-2010
Berichten: 73
Woonplaats: obdam

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jul. 2012, 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb nu het motorblok half uit elkaar liggen ,en we zagen dat de nokken asketting al wat is uitgerekt(de kettingspanner aan de cilinder6,8mm uitgedraaid)dit al bij een kmstand van 22000 km.het ziet ernaar uitdat we nogal wat speciaal gereedschap nodig gaan hebben om de kettingen te vervangen.heeft iemand hier ervaring mee,of mischien dit gereedschap te leen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 759
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jul. 2012, 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik me goed herinner heb je alleen de tools npdig om de rotor van de krukas te halen. redelijk duur bij KTM, die 2 'speciale' bouten. Voor een fractie te koop bij de gespecialiseerde ijzerwarenhandel.
Hier staan de specs voor die bouten.
Verder een aantal inbussleutels/doppen in de juiste maten en de locking bolt.

Tijdens de installatie ondervonden dat het balansgewicht aan de linkerkant er niet echt af hoeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2738
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jul. 2012, 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

hoe zeker weet je dat jouw km stand klopt? of heeft de motor ooit serieuze olie problemen gehad oid?
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jul. 2012, 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Nokkenasketting kan na 22dkm eigenlijk gewoon niet versleten zijn.

Hoe veel slijtage er is kan je ook niet zien aan de stand van de spanner, maar dat moet je opmeten door de lengte van de ketting te meten. Ik denk dat er wel ergens een slijtage norm staat, maar anders kan je aannemen dat <0.5% nog ok is.

Edit: Effe gechecked: op pagina 6-15 van het 2008 handboek staat dat je de ketting kan beoordelen door de spanner er in te plaatsen en 'spanafstand' op te meten (tussen cilinder-passing en nieuwe koperring). Deze moet >6 mm zijn. Als die 6.8 is dan zou dat iss op slijtage kunnen duiden, maar ik denk eerder dat er iets niet klopt! 22dkm kan gewoon niet versleten zijn.

Meerdere LC8s lopen met >150 dkm met dezelfde nokkenasketting.

OF er klopt iets heel erg niet met je KM-stand
OF je maakt je druk om iets wat niet hoeft.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
marc lenssen



Geregistreerd op: 16-6-2012
Berichten: 191
Woonplaats: Haarlem, Netherlands

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jul. 2012, 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

De ruimte tussen de cylinderkop en de spanner moet inderdaad tussen de 6 en 11 mm zijn. Het kan ook nog slijtage aan de geleide rail zijn.
_________________
Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
mwinter



Geregistreerd op: 12-11-2010
Berichten: 73
Woonplaats: obdam

BerichtGeplaatst: Di, 17 Jul. 2012, 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

ja ik snap het ook niet,maar de spanners lijken in orde.en de kettinggeleiders zien er nog als nieuw uit.ik begin ook aan de kilometerstand te twijfelen.de slotspeling van de zuigerveren zitten ook al vlak onder de slijtage limiet. maar de zuigers zijn nog als nieuw en de cilinder wanden zijn nog goed,wat lichte loopsporen maar de hoonstrepen zijn nog goed zichtbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 17 Jul. 2012, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

cilinderwand is NiCaSiL, die slijten minder dan 1/100 per ton.
(voor Porsche kan je zuigers in oplopende maten per 1/100mm kopen smiley )

Zuigers slijten bij NiCaSiL wand ook niet meer eigenlijk. Het zijn altijd de zuigerveren die versleten zijn.

zuiger en cilinder slijten wel door stof (zand), maar dat is meer als krasjes. en de LC8 heeft een goed luchtfilter....

Ik vrees voor je dat de km-stand gewoon niet klopt.

Je kunt de onderhoudshistorie nakijken natuurlijk, maar als ie de 15dkm beurt nooit meer bij de dealer geweest is zegt dat ook weer niks. Als er een latere registratie is, dan is de zaak duidelijk.

Vaak kan je het wel een beetje zien aan andere zaken zoals: Slijtage van de voetsteuntjes (bij 22dkm zijn die nog scherp), slijtage van de lak van bijv het frame (maar kan overgelakt zijn..). Ook zou je bij 20dkm eigenlijk nog origineel ketting en ATW moeten hebben.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mwinter



Geregistreerd op: 12-11-2010
Berichten: 73
Woonplaats: obdam

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Jul. 2012, 1:08    Onderwerp: Reageer met quote

jaaha daar ben ik weer, we hebben de nokkenaskettingen vervangen.maar er is nauwelijksslijtege te zien.ketting is maar een fractie langer,en de zijdelingse speling is maar een halve cm meer.nu is er weer een nieuwe vraag,in de revisieset voor de waterpomp zit een schoepenwieltje met een iets grotere diameter,de schoepen zijn schuin ipv recht en iets smaller.hierdoor is er wat ruimte tussen de schoepen en het huis.kan klopt dit of is dit een pomp die in een 990 thuis hoort?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2738
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Jul. 2012, 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

je weet toch zelf wat voor bestelnummer er op staat.... ieder ktm deel is gelabeld met een nummer.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
mwinter



Geregistreerd op: 12-11-2010
Berichten: 73
Woonplaats: obdam

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Jul. 2012, 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb niet echt naar de nummers gekeken,dit heeft de dealer mij gegeven en omdat er zoveel dingen worden gemodificeerd weet ik ook niet of de bestelnummers helzelfde blijven.ik ga er vanuit dat als ik iets op model en bouwjaar bestel dat ik het juiste onderdeel meekrijg.maar als we het schoepenwiel in het waterpomphuis leggen blijft er een ruimte van bijna 2mm open tussen schoep en huis dus dit bracht ons aan het twijfelen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 759
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Jul. 2012, 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

staan er geen onderdeelnummers in het deksel en huis van de WP? kan je meteen controleren welke dat zijn. Het klopt dat de latere 990 blokken een ander huis en rad hebben dan de 950 en eerdere 990's.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Jul. 2012, 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

ieder ktm onderdeel zit in een zakje met een nummer er op...

kijk op ktmworld.com naar de microfisches en je hebt de nummers (die BIJNA altijd kloppen ...)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif