lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Dringend koperen ring carter nodig

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 19:53    Onderwerp: Dringend koperen ring carter nodig Reageer met quote

Ik vertrek morgen op reis met de motor en uiteraard lekt dat ding olie uit het carter. Ik denk dat het van de koperen ring komt (niet vervangen bij vorige oliewissel). Wie -preferabel in de buurt van Gent- heeft er nog eentje liggen dat ik mag komen halen?

Ohja: iemand een truuk om niet teveel olie kwijt te spelen bij het vervangen van die ring?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

ring kun je meen ik "weer nieuw maken"
dmv verhitting, zogezegd uitgloeien.
dus met een tang beetnemen en in een gasvlam houden
(fornuis kan ook)
tot hij rood gloeiend is geweest en dan weer af laten koelen.

en olie opvangen en weer teruggooien is toch niet zoveel werk?

misschien ook nog voor alle zekerheid een beetje siliconekit er tussen?

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zo wel van die koperen ringen liggen denk ik...

Olie gewoon aflaten en nadien terug bijvullen via de tank. Juist zien dat uw opvangvat proper is.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
ring kun je meen ik "weer nieuw maken"
dmv verhitting, zogezegd uitgloeien.
dus met een tang beetnemen en in een gasvlam houden
(fornuis kan ook)
tot hij rood gloeiend is geweest en dan weer af laten koelen.

en olie opvangen en weer teruggooien is toch niet zoveel werk?

misschien ook nog voor alle zekerheid een beetje siliconekit er tussen?

Dat nieuw maken heb ik geprobeerd, alleen werkt het blijkbaar niet geweldig goed, getuige het lekje. Ik kan het natuurlijk eens opnieuw proberen.

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

ik verhit altijd die koperen dichtingsringen en nog nooit een lek gehad. Roodgloeiend en dan laten schrikken ik koud water.
_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hier nog zo een oliewisselkitje waar normaal een ring in zou moeten zitten, maar niet direct in de buurt van Gent.

Wanneer vertrek je morgen? Anders kan je misschien 's morgens eerst nog langs de dealer voor die ring. Of inderdaad nog eens proberen zacht te gloeien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jul. 2012, 4:10    Onderwerp: Reageer met quote

een paar slagen teflon er rond zal ook wel helpen........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 463
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jul. 2012, 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik draai steeds de ring om naar de andere zijde. Al een stuk of keer zo gedaan. Nog nooit een lek gehad.
_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jul. 2012, 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Benny schreef:
ik verhit altijd die koperen dichtingsringen en nog nooit een lek gehad. Roodgloeiend en dan laten schrikken ik koud water.


Psies ZO moet het:

Ringetje hang je aan een stukje electra-installatie draad (isolatie strippen) of een ijzerdraadje ofzo. Dan effe boven het gasfornhuis tot ie mooi rood is, een paar tellen mooi rood houden en dan (heel belangrijk) in een kopje water laten vallen.
-> schoon en ZACHT koper.

kan je vele keren doen, totdat de ring gewoon te dun wordt.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ikkyo



Geregistreerd op: 29-6-2011
Berichten: 11
Woonplaats: N-Brabant

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jul. 2012, 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Jongens jongens, waar praten we over. Bij elke automaterialen zaak is zo'n koper ringetje voor 50 eurocent te koop. Koop er een paar tegelijk en je hebt in de toekomst nooit meer een probleem met olie wissel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jul. 2012, 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

och, ik heb meestal geen zin om, als ze al open zijn, 12 km te gaan rijden naar de dichtsbijzijnde redelijek automaterialen zaak, om dan eerst te moeten uitleggen dat het niet voor een auto is, dan 3x het foute ringetje te krijgen en dan ook nog 50 cent af moeten rekenen tongue3 laugh3


maar zeg nu eerlijk: effe uitgloeien is net zo makkelijk, scheelt een boel tijd, en is minstens zo goed.

EN: als je weet hoe, dan kan je het onderweg ook met je campingbrandertje.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jul. 2012, 0:06    Onderwerp: Reageer met quote

Het is net het wel of niet afschrikken in koud water wat twijfel zaaide.

Afschrikken wordt bij staal gebruikt om het te harden. Ijzer gaat bij afkoelen van k.v.g. krisstalrooster (dense stapeling van de atomen -> harder materiaal) naar k.r.g. kristalrooster (minder dense stapeling -> zachter materiaal). Afschrikken, zeer snel afkoelen, zorgt ervoor dat het materiaal k.r.g. kristalrooster blijft (dus gehard materiaal).

Koper is bij kamertemperatuur reeds k.v.g. rooster, dus lijkt me dat afschrikken niet van invloed is op de hardheid (of zachtheid). Het verhitten is wel nodig om de koudvervorming op te heffen..

Maar ik denk dat ik ergens een fout maak in de redenering....

Geen reactie meer van MoD, dus hopelijk heeft hij het lek kunnen oplossen en goed kunnen vertrekken op reis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jul. 2012, 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

nee hoor, je hebt in principe wel gelijk.

staal hard overigens alleen door de aanwezigheid van koolstof in het staal
Als je puur ijzer neemt, dan hard het ook nauwelijks. Hoog gelegeerd staal hard dus ook veel beter.

Koper en Alu worden hard door het koud vervormen; Het rooster wordt weer hersteld door het enige tijd te verwarmen (en dat hoeft niet eens zo warm te zijn, je hoeft het echt niet te smelten).

Snel afkoelen heeft daar geen effect op, maar snel afkoelen voorkomt wel dat de buitenkant van de ring een dikke koper-oxide laag krijgt, die harder is en niet mooi afdicht.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jul. 2012, 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Een berichtje van op reis: ik heb het nog eens verhit en snel afgekoeld en er voor de zekerheid ook maar wat kit tussen gelapt. Het is wel min of meer dicht nu denk ik.
in het proces wel wat olie kwijtgeraakt en dat dan raprap bijgevuld, met als resultaat dat er teveel olie in zat (gemerkt na nog eens peilen na een dag rijden). Kan dat eigenlijk kwaad? De olietank zit niet vol, dus ik veronderstel dat er nog ruimte genoeg is voor expansie van olie, zelfs als er wat teveel inzit, of is er een andere reden voor het maximum oliepeil?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif