Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 19:53 Onderwerp: Dringend koperen ring carter nodig |
|
|
Ik vertrek morgen op reis met de motor en uiteraard lekt dat ding olie uit het carter. Ik denk dat het van de koperen ring komt (niet vervangen bij vorige oliewissel). Wie -preferabel in de buurt van Gent- heeft er nog eentje liggen dat ik mag komen halen?
Ohja: iemand een truuk om niet teveel olie kwijt te spelen bij het vervangen van die ring? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 20:47 Onderwerp: |
|
|
ring kun je meen ik "weer nieuw maken"
dmv verhitting, zogezegd uitgloeien.
dus met een tang beetnemen en in een gasvlam houden
(fornuis kan ook)
tot hij rood gloeiend is geweest en dan weer af laten koelen.
en olie opvangen en weer teruggooien is toch niet zoveel werk?
misschien ook nog voor alle zekerheid een beetje siliconekit er tussen? _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 21:28 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zo wel van die koperen ringen liggen denk ik...
Olie gewoon aflaten en nadien terug bijvullen via de tank. Juist zien dat uw opvangvat proper is. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 21:55 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | ring kun je meen ik "weer nieuw maken"
dmv verhitting, zogezegd uitgloeien.
dus met een tang beetnemen en in een gasvlam houden
(fornuis kan ook)
tot hij rood gloeiend is geweest en dan weer af laten koelen.
en olie opvangen en weer teruggooien is toch niet zoveel werk?
misschien ook nog voor alle zekerheid een beetje siliconekit er tussen? |
Dat nieuw maken heb ik geprobeerd, alleen werkt het blijkbaar niet geweldig goed, getuige het lekje. Ik kan het natuurlijk eens opnieuw proberen. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 22:44 Onderwerp: |
|
|
ik verhit altijd die koperen dichtingsringen en nog nooit een lek gehad. Roodgloeiend en dan laten schrikken ik koud water. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Do, 12 Jul. 2012, 22:51 Onderwerp: |
|
|
Ik heb hier nog zo een oliewisselkitje waar normaal een ring in zou moeten zitten, maar niet direct in de buurt van Gent.
Wanneer vertrek je morgen? Anders kan je misschien 's morgens eerst nog langs de dealer voor die ring. Of inderdaad nog eens proberen zacht te gloeien. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Vr, 13 Jul. 2012, 4:10 Onderwerp: |
|
|
een paar slagen teflon er rond zal ook wel helpen........ |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

|
Geplaatst: Vr, 13 Jul. 2012, 11:08 Onderwerp: |
|
|
Ik draai steeds de ring om naar de andere zijde. Al een stuk of keer zo gedaan. Nog nooit een lek gehad. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 13 Jul. 2012, 19:19 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | ik verhit altijd die koperen dichtingsringen en nog nooit een lek gehad. Roodgloeiend en dan laten schrikken ik koud water. |
Psies ZO moet het:
Ringetje hang je aan een stukje electra-installatie draad (isolatie strippen) of een ijzerdraadje ofzo. Dan effe boven het gasfornhuis tot ie mooi rood is, een paar tellen mooi rood houden en dan (heel belangrijk) in een kopje water laten vallen.
-> schoon en ZACHT koper.
kan je vele keren doen, totdat de ring gewoon te dun wordt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
ikkyo
|
Geplaatst: Vr, 13 Jul. 2012, 21:59 Onderwerp: |
|
|
Jongens jongens, waar praten we over. Bij elke automaterialen zaak is zo'n koper ringetje voor 50 eurocent te koop. Koop er een paar tegelijk en je hebt in de toekomst nooit meer een probleem met olie wissel. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 13 Jul. 2012, 22:33 Onderwerp: |
|
|
och, ik heb meestal geen zin om, als ze al open zijn, 12 km te gaan rijden naar de dichtsbijzijnde redelijek automaterialen zaak, om dan eerst te moeten uitleggen dat het niet voor een auto is, dan 3x het foute ringetje te krijgen en dan ook nog 50 cent af moeten rekenen
maar zeg nu eerlijk: effe uitgloeien is net zo makkelijk, scheelt een boel tijd, en is minstens zo goed.
EN: als je weet hoe, dan kan je het onderweg ook met je campingbrandertje. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Za, 14 Jul. 2012, 0:06 Onderwerp: |
|
|
Het is net het wel of niet afschrikken in koud water wat twijfel zaaide.
Afschrikken wordt bij staal gebruikt om het te harden. Ijzer gaat bij afkoelen van k.v.g. krisstalrooster (dense stapeling van de atomen -> harder materiaal) naar k.r.g. kristalrooster (minder dense stapeling -> zachter materiaal). Afschrikken, zeer snel afkoelen, zorgt ervoor dat het materiaal k.r.g. kristalrooster blijft (dus gehard materiaal).
Koper is bij kamertemperatuur reeds k.v.g. rooster, dus lijkt me dat afschrikken niet van invloed is op de hardheid (of zachtheid). Het verhitten is wel nodig om de koudvervorming op te heffen..
Maar ik denk dat ik ergens een fout maak in de redenering....
Geen reactie meer van MoD, dus hopelijk heeft hij het lek kunnen oplossen en goed kunnen vertrekken op reis. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 14 Jul. 2012, 16:20 Onderwerp: |
|
|
nee hoor, je hebt in principe wel gelijk.
staal hard overigens alleen door de aanwezigheid van koolstof in het staal
Als je puur ijzer neemt, dan hard het ook nauwelijks. Hoog gelegeerd staal hard dus ook veel beter.
Koper en Alu worden hard door het koud vervormen; Het rooster wordt weer hersteld door het enige tijd te verwarmen (en dat hoeft niet eens zo warm te zijn, je hoeft het echt niet te smelten).
Snel afkoelen heeft daar geen effect op, maar snel afkoelen voorkomt wel dat de buitenkant van de ring een dikke koper-oxide laag krijgt, die harder is en niet mooi afdicht. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Zo, 15 Jul. 2012, 12:00 Onderwerp: |
|
|
Een berichtje van op reis: ik heb het nog eens verhit en snel afgekoeld en er voor de zekerheid ook maar wat kit tussen gelapt. Het is wel min of meer dicht nu denk ik.
in het proces wel wat olie kwijtgeraakt en dat dan raprap bijgevuld, met als resultaat dat er teveel olie in zat (gemerkt na nog eens peilen na een dag rijden). Kan dat eigenlijk kwaad? De olietank zit niet vol, dus ik veronderstel dat er nog ruimte genoeg is voor expansie van olie, zelfs als er wat teveel inzit, of is er een andere reden voor het maximum oliepeil? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
|